מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שידוך שכזה – בני הזוג היגיעו כל אחד אמו

משפחת לבסקי אבי צביה ושחר
אריה ומלכה
נשואי אריה ומלכה לבסקי סבא רבא וסבתא רבתא

שמי אבי לבסקי, נולדתי בירושלים בשנת 1946. משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם שחר. במ הלך המפגשים ספרתי לה חוויות וסיפורים. בחרנו להעלות סיפור מיוחד על ההכרות של סבא רבא וסבתא רבתא, אריה ומלכה לבסקי, לפני נישואינו.
 
סבא אבי מספר לשחר על שידוך שכזה
נשואי אריה ומלכה לבסקי הסבא רבא שלך,שחר. סבא רבא, אריה נולד וגדל בירושלים ברובע היהודי בעיר העתיקה. כך גם סבתך, מלכה. אך הם לא נפגשו ולא הכירו. כשבגרו, בערך בגיל 17-18 החליטו ההורים של שניהם לשדך ביניהם.
שניהם באו ממשפחות דתיות והמנהג היה להינשא בשידוך, כלומר, ההורים בוחרים את בן הזוג או בת הזוג לילדם. לאחר שההורים נפגשו והייתה הבנה בין שתי המשפחות, החליטו שבני הזוג יראו זה את זו ויחליטו אם הם רוצים ללכת יחד לחופה כלומר להתחתן.
 
נקבע הסדר כזה, אריה יעמוד עם אמו בעיקול הרחוב ברובע הארמני ליד שער ציון ואז מלכה מלווה באמה תחלוף על פניו וכך יראו זה את זו. ביום המיועד הגיע סבא רבא, אריה עם אמו ששמה היה שרה רבקה למקום המפגש ועמדו וחיכו שמלכה תעבור על פניהם. אך מלכה התעכבה יחד עם אמה ואריה היה חסר סבלנות וגם קצת נבוך. הם ממתינים והכלה לא מגיעה.
 
הנה עובר ערבי ומושך בחבל עז סרבנית. אריה קפץ הצביע על העז ושאל את אמו בקנטרנות "האם זאת הכלה?" אימו כעסה אך לא אמרה דבר. העז ובעליה הלכו לדרכם והכלה בוששת לבוא.
הנה מגיע ערבי המושך אחריו חמור.שוב קופץ אריה ושואל "האם זאת הכלה?" חוש ההומור של אריה לא מצא חן בעיני אימו אך היא המשיכה לשתוק.
 
הנה סוף סוף מגיעה הכלה המיועדת, נערה יפה עם שתי צמות בלונדיניות ועיניים ירוקות. היא חלפה עם אמה והשניים רק הציצו זה בזו בלי להחליף מילה, אבל האהבה כבר ניצתה, כשנושא השידוך עלה בבית, אמר אריה שהוא רוצה את מלכה. עתה הגיע תור אמו לקנטרו, היא אמרה לו שחבל, אבל מלכה לא רוצה אותו.
 
סבא רבא וסבתא רבתא, אריה ומלכה לבסקי
תמונה 1
אריה התרגז ופלט "אם כך אני מהגר לארצות הברית. הסוף היה טוב. מלכה גם רצתה בו והם העמידו חופה ונישאו בירושלים. בני הזוג חיו באושר ובשלווה עד שיבה טובה. הולידו שישה ילדים. שתי בנות, רחל ופועה וארבעה בנים נתן, יהודה,יעקב ואבי. אבי הוא כמובן אני הסבא שלך, שחר.
 
העשרה
הרובע הארמני: "רובע הארמני הוא אחד מארבעת הרבעים בעיר העתיקה של ירושלים, לצד הרובע המוסלמי, הרובע היהודי והרובע הנוצרי. שמו היה מקובל מאז המאה ה-19.‏רובו של הרובע מוקף בחומה ומהווה שטח פרטי סגור של המנזר הארמני. הוא הקטן ברובעי העיר העתיקה, ומספר תושביו עומד על 2,819‏".
 
שידוך: "שידוך הוא התאמה בין איש ואישה, במטרה להביאם בברית נישואים. בתרבויות רבות היו נישאים בעיקר באמצעות שידוך, אבל היום הדבר מקובל פחות בחברה המערבית. עם זאת, השידוך נהוג בחוגים שמרניים גם היום, ונותן גושפנקא ממסדית לקשר בין איש ואישה בטווח הזמן שבין ההיכרות לנישואים.
בחברות שעדיין מסתמכות על השידוך בהפגשת בני-זוג, התהליך מתבצע לרוב בעזרת שדכן או שדכנית, העוסקים בשדכנות לפרנסתם. שידוך נעשה גם באמצעות מכרים וידידים – על ידי הצעת מועמד לנישואים אחד למשנהו, או להורי הצעירים. ההורים או המועמדים עצמם מבררים אחד על השני אצל חברים וקרובי משפחה, על מנת לוודא התאמה מקסימלית בטרם יפגשו".
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו
מורה מובילת תכנית מירב יוסף
מדריכה יישובית נבט סוירי- שוורץ

מילון

הרובע הארמני
רובע הארמני הוא אחד מארבעת הרבעים בעיר העתיקה של ירושלים, לצד הרובע המוסלמי, הרובע היהודי והרובע הנוצרי. שמו היה מקובל מאז המאה ה-19.‏רובו של הרובע מוקף בחומה ומהווה שטח פרטי סגור של המנזר הארמני. הוא הקטן ברובעי העיר העתיקה, ומספר תושביו עומד על 2,819‏

שידוך
שידוך הוא התאמה בין איש ואישה, במטרה להביאם בברית נישואים. בתרבויות רבות היו נישאים בעיקר באמצעות שידוך, אבל היום הדבר מקובל פחות בחברה המערבית. עם זאת, השידוך נהוג בחוגים שמרניים גם היום, ונותן גושפנקא ממסדית לקשר בין איש ואישה בטווח הזמן שבין ההיכרות לנישואים. בחברות שעדיין מסתמכות על השידוך בהפגשת בני-זוג, התהליך מתבצע לרוב בעזרת שדכן או שדכנית, העוסקים בשדכנות לפרנסתם. שידוך נעשה גם באמצעות מכרים וידידים - על ידי הצעת מועמד לנישואים אחד למשנהו, או להורי הצעירים. ההורים או המועמדים עצמם מבררים אחד על השני אצל חברים וקרובי משפחה, על מנת לוודא התאמה מקסימלית בטרם יפגשו.

ציטוטים

”שניהם באו ממשפחות דתיות והמנהג היה להינשא בשידוך“

הקשר הרב דורי