מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שיגרה וחלום בהיסטוריית חיי

ורדה עם נכדים תאומים
ורדה ונפתלי
סיפור מאורעות משמעותיים בדרכה של מדינת ישראל ופרק חשוב בחיי התרבות במדינה.

ילדות:
שמי: ורדה זהר נולדתי בארץ בשנת 1938.  הורי, ילידי ורשה, עלו ארצה בשנת 1936-שלוש שנים אחרי שאבי ביקר בארץ בשנת 1933 ודיווח בהתלהבות מרובה על קסם הארץ.
נולדתי שנה אחת לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה.בין כל חבריי התנהלו שיחות על משפחות שלמות שנרצחו באופן שכמוהו לא שמענו.כמובן שידיעות אלו השפיעו על מצב הרוח בבית ובכלל בארץ.גם בארץ נחשפנו למאורעות רצח מצד הערבים. מדובר בתקופה שלפני הקמת המדינה וילדים בגילי שמעו על פעולות ההגנה , האצ"ל והלח"י .
הקמת מדינת ישראל-מאורעות:
ההכרזה על מדינת ישראל הייתה דרמטית ביישוב.
לא יכולנו לעכל את הרגע ההיסטורי וכבר נשמעו החדשות על התקדמות צבא מצרי לכיוון יישובי דרום הארץ. השכנים בבית הזדעזעו לשמוע שבנו של זלמן, מחלק החלב שהיה מגיע מדי בוקר ונותן את מנת החלב לכל שכן שכל את בנו יחידו.שנות לימודי בבית הספר העממי ובתיכון (גאולה תל אביב ) זכורות לי כתקופה נהדרת, הודות לצוות מורים מעולה ולחברי התלמידים שחלקם חברי עד עצם היום הזה .
 
התפתחות אישית לאור אירועים במדינה:
כשהייתי בת 14 הכרתי את מי שעתיד להיות בעלי, נפתלי .נישאתי בת 19 כשנפתלי היה כבר סטודנט בטכניון במגמת הנדסת מטוסים ובמסגרת עתודה אקדמאית.
 
 
תמונה 1

ורדה ונפתלי בטיול בגליל
 
 
בכל השנים שעברו ספגנו את מהלומות המלחמות במדינת ישראל וכמו רבים אחרים איבדנו חברים יקרים שהזמן לא משכיח את זכרם. ובמיוחד אינני יכולה לשכוח את חברי המקסים ד"ר גדעון רובינפלד , יליד ירושלים, בן להורים קשי יום , פקידים בבית החולים הדסה , שגידלו באצילות את גדעון הרופא ואחותו חדוה, לימים אחות בכירה בבית חולים וכל זה בדירת חדר צנועה.
מכל המלחמות , שבהן ספג היישוב אבדות איומות והמון פצועים נחרטה בזיכרוני  מלחמת יום כיפור וזה בשל  כישלון מחפיר של המודיעין הצה"לי וההחלטות השגויות של ראש הממשלה דאז גולדה מאיר ושרים אחרים. ההתאוששות הלאומית והאישית שלי ושל רבים מחבריי הייתה איטית, כואבת וכמובן משפיעה על כל זירות החיים.
 
חלום על שלום אזורי: בנובמבר 1977 הפתיע והדהים נשיא מצריים אנואר סאדאת על רצונו לבוא לישראל ולשכנע את הממשלה ואזרחי המדינה על כוונתו להסדר שלום. זה היה מהלך דמיוני אבל הוא התרחש. הנחיתה של מטוס הנשיא המצרי בלוד כשכל צמרת המדינה ומסדר צה"לי מקבל אותו לא תישכח. היינו כחולמים: הנשיא סאדאת המייצג את המדינה האויבת הגדולה ביותר נואם בכנסת בירושלים! אזרחית כמוני ורבים מחברי היינו בטוחים שמהלך היסטורי זה מהווה תהליך מדיני לקראת שלום אזורי ובזה תסתיים טראומה ארוכת שנים של שפיכות דמים. ביקור סאדאת ארך שתי יממות ועורר התרגשות רבה בישראל, במצרים ובעולם. במהלך ביקורו בישראל התפלל סאדאת במסגד אל אקצה, הניח זר לנופלים במערכות ישראל, ביקר ביד ושם, הצדיע לחיילי צה"ל, ביקר ונאם בכנסת, 
 תמונה 2
 
עבודה ומשפחה:
בשנים אלה עבדתי בתזמורת הפילהרמונית בתל אביב ונהניתי לעבוד עם גדולי המוסיקאים בעולם. באותה עת מדינת ישראל זכתה לתמיכה של רוב מדינות העולם ובראשן ארצות הברית, צרפת , בריטניה ועוד… 
נגני התזמורת הפילהרמונית והמנצח זובין מהטה-zubin mehta. התזמורת הפילהרמונית הוזמנה ומוזמנת לנגן בכל מרכזי המוסיקה הגדולים: אירופה, ארצות הברית, דרום אמריקה, רוסיה ואסיה. בשנות עבודתי בתזמורת התרחשו קונצרטים היסטוריים: הקונצרט בהר הצופים, בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין והכנר אייזיק שטרן לעולם לא נשכח את הביצוע של הסימפוניה השנייה של גוסטב מאהלר עוד קונצרט בלתי נשכח: המנצח זובין מהטה ביצע את הרקוויאם של ורדי בבית לחם כאשר כמעט לאורך כל הקונצרט נשמעה תפילת המואזין. כנראה שלא במקרה.  
קונצרט נוסף שלא יישכח היה בניצוחו של זובין מהטה ב"גדר הטובה" בגבול לבנון כאשר מאות מוזמנים שומעים את מבצעי האופרה "כרמן" וברקע המוני פלאחים לבנונים עם העדרים מתקרבים לתזמורת. גם  קונצרט יום העצמאות בכיכר רבין, עם זובין מהטה, אייזיק שטרן, שלמה מינץ והזמרת שלמדה את ההמנון "התקווה" ושירתה נשמעה למרחקים.
אני עצמי הוזמנתי להצטרף לסיור התזמורת בארצות הברית בתשע ערים כאשר המנצח הצעיר והמוכשר מוונצואלה גוסטבו דודמל ניצח על הקונצרטים. כמנהג התזמורת בחו"ל מנגנים את ההמנון שלנו ואת המנון המדינה המארחת. בכל פעם ששמעתי את "התקווה" התרגשתי עד דמעות.
חיי מלאים בעשייה וכמובן בליווי צמוד למשפחתי האהובה ובתפילה מתמדת  לארבעת נכדיי שיזכו לחיים בטוחים מעניינים ובריאים.
עולם בלי מלחמות יאפשר לאנשים צעירים לנהל חיים נפלאים זאת משאלת ליבי !
 
 
תמונה 3
מאסטרו זובין מהטה עם נגני הפילהרמונית
 
העשרה:
התקווה – "הַתִּקְוָה" הוא ההמנון הלאומי של מדינת ישראל, ועד הקמתה היה הִמְנוֹנהּ של התנועה הציונית. ההמנון כולל, בשינויים קלים, את שני הבתים הראשונים מהשיר "תִּקְוָתֵנוּ" של נפתלי הרץ אימבר, אשר חובר בשנת 1878. מקור הלחן כנראה ממקורות עממיים, אך חובר למלל על ידי שמואל כהן. השיר שהתקבל כהמנון לאומי ביישוב ובתנועה הציונית משלהי המאה ה-19, נחשב להמנון מדינת ישראל מיום הקמתה, אך עוגן בחוק הישראלי רק כעבור 56 שנה, ב-10 בנובמבר 2004. (ויקיפדיה)
 
זובין מהטה – מנצח ומוזיקאי נודע ממוצא הודי, המשמש כמנהלה המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
 
תשע"ו    2016

מילון

ציונות
לכונן בארץ ישראל חיים לאומיים עצמאיים. הקמת מדינת ישראל מהווה התגשמות חזון הציונות.

ציטוטים

”הייתה ציפייה שביקור הנשיא סאדת יהווה מפנה היסטורי בתולדות המדינה.“

הקשר הרב דורי