מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שגרירי אהבה למדינת ישראל

להקת "השגרירים"
יעקוב אליעזרוב ב"שגרירים"
הקמתי את להקת ה"שגרירים", מתוך חזון להפיץ את אהבת ארץ ישראל בתפוצות

סיפורה של משפחת אליעזרוב, ברכה ומנחם, שהיגיעו מבוכרה בשנות השלושים לארץ ישראל. שלושת בינהם:
אברהם, יצחק ויעקב
סבי יעקב, סיפר לי על סיפורה של המשפחה המוזיקאלית שלנו.
בתוקף עבודתי כמוסיקאי, עליתי עם הלהקה שלי על האוניה "ירושלים" בנסיעה לניו יורק, כאשר מטרת הנסיעה היתה לבדר את הנוסעים במשך שבועיים ימים. מניו יורק האוניה הפליגה לטיולים בים הקריבי והנוסעים היו בדרך כלל יהודים שחיו באמריקה. לאחר כשישה חודשים היינו אמורים לחזור לישראל. אני זוכר שבאחד הסיבובים, כשהגענו לוונצואלה, פנה אלינו יהודי עשיר והציע לנו להישאר ולנגן בבית המלון שלו. אני זוכר את תשובתי התמימה של נער בן עשרים האומר: "אם אנחנו נעזוב את הארץ, מי ישאר שם?!". זאת על רקע הירידה משמעותית מהארץ שהיתה באותה תקופה. 
 
חזרתי לארץ והקמתי את להקת ה"שגרירים" שאחת ממטרותיה היתה להפיץ את אהבת הארץ בתפוצות. גם בהופעותינו בארץ הבלטנו בכל הזדמנות ובכל הופעה סיפורים של יהודים בכל העולם המשתוקקים לעלות לישראל או סיפורים על השואה. בחרנו סיפורים אשר יגרמו למאזינים להבין כמה חשוב שיש לנו מדינה שהיא שלנו, שכאשר אנחנו בצרה תמיד יש לנו את התקווה שהמדינה תהיה מאחורינו ושלעולם לא נעבור את מה שהעם היהודי עבר בשואה.
 
עם הזמן הצליחה הלהקה בהופעותיה בארץ ובחו"ל, עד שבאחת ההופעות שלנו ניגש אלינו מנהל משרד התיירות, וביקש מאתנו לייצג את מדינת ישראל בפזורות. נענינו בשמחה וראינו בזה הגשמת חזון.
 
הופעותינו התאפיינו ב"הפצת אהבת ארץ ישראל". הגענו לפורטוגל ובעיר הבירה ליסבון הופענו בנשף חנוכה בו השתתפו מנהיגי הקהילה ונכבדים כמו שרים בממשלת פורטוגל ושר התיירות של ישראל, שהיה היה אורח הכבוד. כמו כן הלהקה הופיעה באירוע גדול באינדיאנאפוליס בהשתתפות ראש הממשלה של ישראל. להקת השגרירים הופיעה בנשף יום העצמאות של ישראל במלון הילטון בבנגקוק שבתאילנד ובעוד הופעות רבות ברחבי העולם מטעם משרד התיירות. הלהק הופיעה גם בנשף הגדול ביותר באירופה שנקרא "יום אחוד אירופה" בהשתתפות התזמורת הפילהרמונית של ברלין וכמובן רוב חברי ממשלות  אירופה. נשף זה היה עבור להקת השגרירים גולת הכותרת.
 
אחד החלומות שלי כילד היה להגיע ל"טופ" של המוסיקה והבידור בעולם, ואכן הוזמנו להופיע באטלנטיק סיטי לשבעה קונצרטים. יהודים וישראלים רבים הגיעו מניו יורק, מניו ג'רזי ואפילו מוושינגטון וממקומות נוספים. כשהיינו אמורים לצאת לסיבוב ההופעות החשוב הזה התעוררה בעיה בלתי צפויה. כחודשיים לפני היציאה, הייתה בעיה בדרכונים. רק לאחר התערבותו של מושל ניו ג'רזי הסנטור לאווטנברג, שבמקרה הוא קרוב משפחה של גיסי, ובעזרתו של סגן נשיא ארצות הברית, אושרו הויזות כארבעים שעות לפני הופעת הבכורה בטרופוורלד שבאטלנטיק סיטי.
 
כחודש לפני ההופעה הוזמנו להופיע באוזבקיסטן, מקום משם ברחו הורי בתקופת שלטון האימים של הדיקטטור סטאלין. להופיע שם אחרי כחמישים שנה היה בשבילי כעין ניצחון של הורי על הקומוניזם הרוסי. הופענו בעיר הבירה טשקנט בשבעה קונצרטים בהצלחה גדולה. הבאנו את הבשורה הישראלית והיהודית באמצעות המוזיקה, שהזרימה שמחה לכל הצופים היהודים והלא יהודים.
 
הקמתי את הלהקה לאחר שירותי הצבאי, בה שירתתי בתזמורת של חיל האוויר. כשנה לפני שהייתי אמור להתגייס לצה"ל סירבו לגייס אותי לתעשייה הצבאית של ישראל, למרות שנחשבתי לכישרון בנושא "נשק". עם זאת, הרצון להתגייס לצבא לא עזב אותי לרגע. התייצבתי ברגע האחרון בבקו"ם ונקלטתי לשירות הצבאי. לאחר אימונים מפרכים הצטרפתי לתזמורת חיל האוויר, וכשהשתחררתי הקמתי את להקת "השגרירים".
 
כיום, כשאני נפגש עם חבריי, לא אחת אני מספר להם דוגמאות מתקופת צעירותיי. כשהייתי נוסע עם אבי לא אחת הוא היה מבקש ממני לעצור את האוטו. היינו יוצאים אל הרחוב ואז הוא היה מסתכל לשמיים והיה אומר לי: "יעקוב אתה קולט שזה השמיים שלנו? אתה קולט שהשמש הזאת שלנו? שהאדמה עליה אנו דורכים היא שלנו?". כשדמעה בצבצה בעיניו היינו חוזרים לשבת באוטו. בהמשך הדרך היה מספר לי על בתי הסוהר בהם ישב באשמת ריגול, כאשר בסך הכל ברח ממדינה למדינה. באחת הפעמים הוא נשפט ונידון למוות, ורק כסף שנשלח מיהודי לונדון ביטל את גזר הדין. עונש המוות הוחלף לגירוש מאפגניסטן להודו. משם, במשך כשנה נוספת, עשה את הדרך לישראל יחד עם שני אחיו וללא פרוטה בכיסם, לאחר שנשדדו. הם הגיעו ישר לירושלים – משאת נפשם.
 
כשאני שומע מחברי על כך שהבנים שלהם נוסעים לעבודה בארצות תבל השונות, אני מספר להם בגאווה על בני ישראל אליעזרוב שעבד בעמק הסיליקון שבארצות הברית במשך כארבע שנים. הוא הגיע לדרגת נשיא חברת "גיגיה" ויחד עם שלושת ילדיו החליט להמשיך את עבודתו מישראל. הוא נוסע כל חודש למספר ימים לפקוד את המשרדים ובנוסף נוסע לסניפים שבאנגליה, דבר שבהחלט לא מקל על עבודתו הקשה. עם זאת, הוא יודע שהוא נמצא על הגבול הדק בין כך שילדיו ירגישו אמריקאים לבין כך שירגישו פטריוטים ישראלים. כיום אני משוכנע שהם יובילו את הקו של אבי מנחם (הכהן) אליעזרוב, קו שכולו אהבת ארץ ישראל.
על סיפורה של משפחת אליעזרוב  ולהקת  ה"שגרירים"  ,

להקת אליעזרוב "השגרירים"   

 תוכלו לשמוע ולראות בקישור לסרט יוטיוב

מילון

גולת הכותרת
הישג מרכזי, שיא

ציטוטים

” אם אנחנו נעזוב את הארץ, מי יישאר שם?“

”שלושת בני משפחת אליעזרוב אברהם, יצחק ויעקב“

הקשר הרב דורי