מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ר' ברוך גופין – מבוני כפר חב"ד

הסבא ר' ברוך גופין
הנכדה גנעשי גופין
במסגרת תפקידי הייתי אחראי על תחום הבניה והפיתוח בכפר חב"ד

<?xml encoding="UTF-8">

שמי ברוך גופין. נולדתי באוקראינה שבע שנים אחרי המהפכה הקומוניסטית.  השלטון הקומוניסטי אסר עלינו, היהודים  לשמור את התורה ומצוותיה. לאחר מספר שנים של רדיפות ומעקבים החליטו הוריי ומספר משפחות יהודיות נוספות לברוח מעיר מגורנו, חרקוב,  מזרחה לסמרקנד  או טשקנט ושם לגור. אנחנו  העתקנו את מגורנו לסמרקנד. שם הייתה האפשרות לחיות חיים יהודיים, ללמוד תורה ולקיים מצוות ולא להסתכן מידי. כיון שהאזור  הזה היה רחוק ממוסקבה והקומוניזם עדיין לא ממש  הגיעו לשם.

אולם, לאחר שהקומוניזם הגיע גם לסמרקנד החליטו הוריי ומשפחות חסידיות נוספות לנסות להבריח את הגבול ולצאת מרוסיה. היה זה בתקופה שלאחר מלחמת העולם השניה, שלטונות רוסיה איפשרו לאזרחי פולין שנמלטו מהגרמנים ומצאו מקלט ברוסיה, לשוב לפולין. משפחות החסידים ביקשו לנצל  את השעה של פתיחת שערי רוסיה. ולברוח   בעזרת דרכונים מזויפים של פולנים שמתו במהלך המלחמה.

ב"ה, הצלחנו לצאת את גבולות רוסיה. ולאחר כמה חודשים של נידודים הגענו לפריז בירת צרפת. שם נישאתי למרת גנסיה קמינצקי ע"ה. וב"ה שם גם נולד בני הבכור. לאחר מכן נסענו לארץ ישראל.

כשהגענו לארץ  נשלחנו למעברות, גרנו בצריפי פחונים בבאר יעקב. "בתנאים לא תנאים". לאחר כמה חודשים עברנו לספרייא שם התמקמנו בבתים ערביים ולאחר  שמונה שנים זכינו ב"ה לבנות בתים משלנו.וספרייא הפך לכפר חב"ד.

בשנות 'הכפים' ו'הלמדים' ( בשנות ה- 60 וה- 70 ) זכיתי להיות חבר בוועד כפר חב"ד.במסגרת תפקידי

הייתי אחראי על תחום הבניה והפיתוח בכפר חב"ד , הכפר עמד אז בשיא התפתחותו. ממבנים נטושים של "ספריא"  לשכונות מסודרות.  ניהלתי  אז את הבנייה החדשה, בקבלת אישורים,בהשגת תקציבים וניהול: בפרוייקט ה'שיכונים החדשים' (שאז באמת היו חדשים…)"בית שז"ר", מוסדות בית הספר היסודי לבנות ומעון העולים, ועוד. ."

לקראת י"ב תמוז תשכ"ט, נסעתי לרבי ונכנסתי ליחידות. הרבי התעניין בפרוטרוט במצב הבנייה בכפר חב"ד, סיפרתי לרבי שיש חוסר בתקציב לפרוייקט שעמד אז על הפרק כהמשך לבניה  בכפר חב"ד: תכנון של אולם גדול לכל האירועים הגדולים של חב"ד. לאחר היחידות, הרב חודוקוב ביקש ממני שאפגש עם המזכיר הרב קרינסקי, ויחד  יצאנו לפגוש גביר במנהטן, שהרב קרינסקי הכיר באופן אישי'." בתקופת בראשית זו של כפר חב"ד זכיתי גם לקבל עשרות מכתבים מהרבי שהם שמורים אצלי עד היום.

כאשר הוקמו ע"א המוסדות בשנת התשל"ה זכיתי להיות יושב ראש הארגון .

היות שאני החזקתי בכלי הרכב היחידי שהיה אז בכפר חב"ד-זכיתי לקיים בה מצוות רבות ולענות לצרכי הכפר- מדובר היה במשאית ששימשה כמשאית זבל ועד להובלת יולדות לבית הרפואה…. תמיד בהתאם לצורך השעה. בלי להתחשב בשעות היממה….
 
תמונה 1
המשאית הרב תכליתית בכפר חב"ד
בכפר  נולדו מרבית ילדיי וב"ה כיום יש לי גם נכדים ונינים שהולכים  בדרך התורה והמצוות ויש לי הרבה נחת חסידי.
תשע"ו, 2016

מילון

יחידות
יחידות הוא מושג בחסידות שפירושו פגישה פרטית עם הרבי. החסיד נכנס לחדרו הפרטי של הרבי ומקבל הוראות אישיות לעבודת השם שלו ותשובות לשאלותיו. אצל חסידים נהוג לא לשבת במהלך היחידות וכן לא להושיט את היד לרבי.

המשטר הקומוניסטי
המשטר הקומוניסטי הוא משטר ששלט בברית המועצות, השלטון הרוסי האתאיסטי ראה ביהודים שומרי תורה ומצוות מתנדבי שלטון ובאמצעות הק.ג.ב. רצחו אותם.

ציטוטים

”ב''ה כיום יש לי נכדים ונינים שהולכים בדרך התורה ויש לי נחת חסידי.“

הקשר הרב דורי