מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רק האהבה תנצח

התמונה הזאת עם סבי וסבתי במוזאון
בתמונה יש את החתונה של סבי וסבתי
''רק האהבה תנצח''

סיפור החתונה של סבא וסבתא – "רק האהבה תנצח"

סבא וסבתא שלי הכירו בגיל מאוד צעיר. בטיול משפחתי גילו אחד את השני באופן מיוחד והאהבה ביניהם היתה ממבט ראשון. באותה תקופה, שניהם למדו בארגנטינה באוניברסיטאות. סבתא במדעי החינוך וסבא בהנדסה אזרחית. לאחר כמה שנים התארסו והתחתנו בבואנוס איירס-ארגנטינה, בשנת 1964.

היו הרבה הכנות לחתונה: השמלה של סבתא הייתה תפורה על ידי סטודיו מפורסם ואת סבא חייבו לכבוש כובע לחופה. האורחים צחקו כל כך אבל זה היה חלק מהאופנה של אותה תקופה. ליל החתונה היה סוער במיוחד: גשם, ברד ושיטפונות הציפו את רחובות העיר אך לשמחת החתן והכלה כל המוזמנים הגיעו, התרגשו ורקדו עד אור הבוקר. מאז אותו לילה סבא וסבתא שלי חיו באהבה ואושר וידידות ותמיד היו אחד בשביל השנייה עד היום הזה. במהלך השנים נולדו להם שלוש בנות: דניאלה (אמא שלי), אלכסנדרה ומריאנה . תקופת הילדות של שלושת הבנות היתה מדהימה. סבא וסבתא היו מאוד פעילים ודאגו לצאת עם חברים וגם לקחת את הבנות לחופשות מהנות הן בתוך ארגנטינה והן מחוץ לגבולותיה כגון לברזיל, אורוגואי ועוד…לסבא וסבתא היה בית קיץ מהמם אשר כלל בריכה ומגרש טניס. הזיכרונות מאותה תקופה הם כי הרבה אנשים אהבו לבקר אותם בשבתות ובחגים ולבלות במקום יפה זה יחד. לילות רבים של קיץ היו מתקבצים כולם על הדשא, אוכלים ברביקיו ומנהלים שיחות מעניינות על החיים.

בנוסף, המשפחה שלנו תמיד הייתה קשורה לערכים היהודים ולארץ ישראל ובשל כך, בשנת 1981 החליטו סבא וסבתא שלי לעלות לארץ ישראל למרות הכאב של המשפחה הגדולה שנשארה בארגנטינה. הם טסו מבואנוס איירס לקופנהגן עיר הבירה של דנמרק ומשם טסו לתל אביב.

בארץ, המתינו להם הדודים שעלו לארץ כבר ב-1967. ההתחלות בישראל לא היו קלות אך כל אחד מהמשפחה ידע להתמודד עם האתגרים והקשיים. אמא שלי הייתה בת שש עשרה ולמדה בבית ספר "אליאנס", דודה אלכס בכיתה ט' גם היא ב"אליאנס" ודודה מריאנה בכיתה ב' בבית ספר "הדר" ברמת השרון. השנים עברו וכל אחד השתלב במקצוע שלו ובחיים שלו. לא הכל היה "ורוד" בחיים של סבא וסבתא: הבת האמצעית אלכס לאחר חתונתה והולדת ילדה ובהריון שני מתקדם (כאשר הייתה צריכה ללדת בימים אלה) נהרגה בתאונת דרכים טרגית. אלכס אבדה את חייה וחייו של התינוק ומאז החיים של סבא וסבתא השתנו מקצה אל הקצה. יחד עם זאת כשאני מתבוננת עליהם יודעת כי האהבה שאפיינה אותם כל החיים עזרה להם להתמודד עם האובדן.

סבא חוליו וסבתא מוניקה הקימו משפחה לתפארת המתבססת על ערכים של אהבה, נתינה, הקשבה ועזרה אחד לשני. ערכים אלו עוברים מדור לדור ואנחנו הנכדות, שיראל ואני שומרות על מה שהכי חשוב לסבא ולסבתא בקרב בני המשפחה.  כאמור, סבא וסבתא שלי גרים בארץ כבר 36 שנה וניתן לציין כי ההשתלבות שלהם בחברה הישראלית הייתה מאוד מוצלחת : סבתא שלי ניהלה בתי ספר במשך כעשרים שנה והתמסרה לעבודתה החינוכית ומצאה בה את יעודה. סבא שלי הצליח מאוד בתחום הבנייה האזרחית וזכה להרבה סיפוק בפועלו. במקביל לעבודה, סבא וסבתא שלי ידעו תמיד לנהל חיי תרבות וחברה מאוד פוריים ובעיקר לבלות זמן איכות עם הנכדות האהובות, האחת בת ה-23 ואני בת ה-12. שיראל הנכדה הבכורה נולדה ב-1993 וזה היה רגע מאוד מרגש עבור סבא וסבתא שהפכו לראשונה לסבים. ב-2005 נולדה להם הנכדה השנייה (כלומר אני) ומאז, כך אני לפחות מרגישה, סבא וסבתא רואים בנו מקור לגאווה.

סבא וסבתא שלי הם דוגמא "לזוג יונים" וגם בגילם המתקדם, הם יודעים לשמור על האהבה והחברות כמו ביום הראשון שהכירו. יפה לראות אותם מקדישים זמן לשיחות ולהנאות משותפות אך במקביל כל אחד מקפיד להיות מעורב בפעילות המספקת אותו (למשל סבתא לומדת ספרות ואנגלית כבר 10 שנים וסבא מתעניין בספורט ובפוליטיקה).

"רק האהבה תנצח" היא ללא ספק האמירה המתאימה ביותר כדי לתאר את הקשר הקיים בין סבא וסבתא אותו הם מטפחים מעל 53 שנה.

הזוית האישית

יעל: הסיפור של סבא וסבתא מלמד אותי כי האהבה הוא הרגש הכי חשוב שאדם צריך כדי לחיות. בעזרת האהבה והתמיכה אפשר להקטין כאב ולהתמודד עם כל מיני אתגרים.

סבתא מוניקה: כשתיעדתי את הסיפור עם יעל, נוצר בינינו דו-שיח. היא שאלה אותנו שאלות. היה לי ממש מעניין ומרגש לתעד איתה את סיפור החתונה שלנו!

מילון

אהבה
אהבה היא קבוצת רגשות וחוויות הקשורות לתחושה של חיבה עזה או אחדות עמוקה כלי ישות כלשהי: בן אדם, בעל חיים, חפץ ואף רעיון

ציטוטים

”''כשאני מתבוננת עליהם יודעת כי האהבה שמאפיינת אותם עזרה להם להתמודד עם האובדן.''“

הקשר הרב דורי