מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רכבת המוות "מיאשי"

יוסף גלסברג וליאור
איסוף ומעצר יהודים ברחוב ביאשי
מדוע היהודים מהעיר שלנו הלכו לכיכר לפי דרישת הגרמנים ומשתפי הפעולה הגרמנים?

אני מספר על דודי משה בן מרדכי פינקו, אשר נרצח ברכבת המוות "מיאשי" בכפר הנקרא פודו אילואי ברומניה. דודי משה היה תלמיד חכם, למד בכולל של הרבי הגדול "מיי שטפפנאשתי". דודי היה תלמיד דתי מאוד, לבוש בגדים חסידים.

הגרמנים, ביחד עם משתפי הפעולה הרומנים, הכניסו אותם לרכבת המוות בחום של יוני (42 מעלות). הם סבבו אותם שלושה ימים על המסילות עד שכולם התעלפו ומתו מצמא, מחום ומחוסר חמצן. כעבור שלושה ימים הרכבת נעצרה על יד המסילות, במקום שבו נחפרו בורות עמוקים שהוכנו מראש על ידי הגרמנים ומשתפי הפעולה הרומנים. אל הבורות נזרקו המתים ואנשים שעודם בחיים. לאחר מכן כיסו אותם עם אדמה וסיד, חלקם עדיין נשמו. חמישה אנשים הצליחו בלילה לצאת מן הבורות ולחזור "לייאשי" ולספר מה שקרה.

תושבי המקום (הנוצרים) סיפרו אחר כך שהאדמה זזה במשך שלושה ימים עד שכולם מתו. במקום הוקמה אנדרטה בצורה של קרונות הרכבת, המכסה את אתר הקבורה.

השאלה שנשאלת היא מדוע היהודים מהעיר שלנו הלכו לכיכר לפי דרישת הגרמנים ומשתפי הפעולה הגרמנים?

התשובה לכך היא – בגלל השקר שהם הפיצו, שכל מי שיגיע לכיכר יקבל אישור עבודה, לפי הסיסמה של הגרמנים "העבודה משחררת." כך הם הפיצו ובצורה זו הצליחו לאסוף את אנשי העיר לכיכר. כאשר האנשים הגיעו לכיכר לקבל את אישורי העבודה הם נרצחו.

לסיכום, אסור לשכוח את האירועים האלה וצריך לספר לכל דור ודור על מנת שאנו היהודים נדע שחובה עלינו להיות חזקים עם צבא חזק משלנו שיגן עלינו כאשר אנחנו בארצנו.

העשרה
יאשי: "יאשי (ברומנית: Ia?i או Ia?ii, אלפבית פונטי בינלאומי: בגרמנית: Jassy; ביידיש: יאס; בעברית מופיעים לעתים גם התעתיקים יאסי ויאש) היא העיר השנייה בגודלה ברומניה, בירת מחוז יאשי הנמצא באזור ההיסטורי של מולדובה. העיר הייתה בירת נסיכות מולדובה בשנים 1564 – 1859, אחת משתי הבירות של הנסיכויות הרומניות המאוחדות בשנים 1859 – 1862 ובירתה החלופית של רומניה בעת הכיבוש הגרמני של בוקרשט במלחמת העולם הראשונה.
 
פרעות יאשי: "פרעות יאשי (ברומנית: Pogromul de la Ia?i) הוא שמם של אירועי דמים שהתרחשו בעיר יאשי שברומניה והיו מהפוגרומים האכזריים ביותר בהיסטוריה של יהודי מזרח אירופה. מבחינות רבות מהווה פוגרום זה את תחילתה של ההשמדה ההמונית של יהדות אירופה. הפוגרום התרחש מספר ימים לאחר תחילת מבצע ברברוסה, הפלישה הגרמנית לברית המועצות, כאשר כוחות רבים של הצבא הגרמני נערכו באזור יאשי קרוב לגבול. ביסוד האירוע עמדה פקודה מפורשת של יון אנטונסקו והאירוע תוכנן ובוצע על ידי השלטונות הפשיסטים הרומניים בשיתוף פעולה עם הגרמנים הנאצים‏".
תשע"ה – 2015

מילון

"מיי שטפפנאשתי"
"מיי שטפפנאשתי" – עיירה ברומניה עם הרבה יהודים .

ציטוטים

”'אסור לשכוח את האירועים האלה וצריך לספר לכל דור ודור אנו חייבים להיות חזקים..." “

הקשר הרב דורי