מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מוזיאון המייסדים במעלות ע"ש סבי יעקב חזן

המוזיאון על שם סבי
אני וסבתא שלי
סיפור חייה של סבתי

סבתא זהבה חזן נולדה בשנת 1945 במרוקו. היא עלתה לארץ בשנת 1958.

"סבתי וסבי עלו ארצה בשנת 1958 סבתא שלי הייתה צעירה, בת 13.

סבתא לא למדה בבית ספר. היא התחתנה בגיל צעיר כשהייתה בגיל 17. היא התחתנה עם בן דוד שלה יעקב חזן ז"ל (הוא סבא שלי). כשהם עלו לארץ אותם לא העבירו למעברה, הם עברו ישר עלו לעיר מעלות. סבתא מספרת שהם עברו למעלות, מכיוון שהצעקה הראשונה ששמע סבי ז"ל הייתה "בואו למעלות, בואו למעלות" הם גרו במעלות בשכונת רכבות.

סבתי התחתנה בבית לא באולם. לסבא שלי לא נתנו עבודה מכיוון שהיה צעיר אז הוא היה נדד דרומה ועבר לעבוד בנגב, שם מצא עבוד. הוא עבד שם כל השבוע והיה חוזר הביתה פעם בשבוע. סבתא עבדה כעוזרת גננת.

סבתא שלי תמיד אופטימית היא אומרת: "ברוך השם לא היה חסר שום דבר, היה כיף, שתינו אכלנו ואף פעם לא התלוננו למדנו להסתדר עם מה שיש". במהלך השנים סבא שלי, יעקב חזן ז"ל היה דמות חשובה ומרכזית בעיר מעלות הוא היה סגן מ"מ ראש העיר הוא תרם רבות לקהילה במעלות ואהב לעזור לאנשים. שסבי יעקב נפטר הייתי בת 5 והוא השאיר אחריו שם טוב וזכרונות טובים למשפחה שלנו. לזכר סבי הקימו את מוזאיון המייסדים במעלות."

מוזיאון המייסדים במעלות ע"ש יעקב חזן

תמונה 1

 

תמונה 2

מעלות – (ויקיפדיה)

"ידיעה ראשונה בעיתונות על הקמת היישוב היהודי מעלות פורסמה בעיתון דבר ב-3 ביולי 1957‏. היישוב, אשר יושב ב-120 משפחות באותו השבוע, הוקם מזרחית לכפר תרשיחא, כעיירה בעיקר לעולים ממרוקו ורומניה. על פי התוכניות היישוב, אשר הוקם על ידי חברת עמידר במימון משרד השיכון, יועד ל-450 משפחות. בחודש יולי הושלמו כבר 176 יחידות דיור ובניית שאר יחידות הדיור תוכננה להסתיים עד סוף שנת 1957. התושבים הראשונים הגיעו ליישוב מתרשיחא הסמוכה וממעברת מעונה. הבתים הראשונים נבנו סמוך למיקומו הנוכחי של מגרש הכדורגל העירוני, בשטח 54 מ"ר עם שירותים חיצוניים. ב-29 באוקטובר 1959 חוברה מעלות לרשת החשמל בטקס בנוכחות שר המשטרה בכור שטרית."

 

הזוית האישית

זיו חזן: נהנתי מאוד לעשות את העבודה ביחד עם סבתי. למדתי הרבה דברים חדשים למדתי להעריך את מה שיש לי ולהגיד תודה שיש לי את מה שפעם לא היה

מילון

מוזיאון המייסדים במעלות
מוזיאון המייסדים במעלות מנציח את מייסדי מעלות שעלו ממרוקו והתיישבו במקום, באמצעות פריטים מקוריים שהם אוסף פרטי של המנהל והמייסד בצלאל דהן ושל תושבים ממעלות. באמצעות תמונות, תעודות, פריטי ריהוט, שחזור מדויק של דירת עולים וגם ספרי קודש בהם ספר תורה, מנסה המוזיאון לתת מושג על חיי הראשונים בישוב שהפך לעיר.

ציטוטים

”ברוך השם לא היה חסר שום דבר, היה כיף, שתינו אכלנו ואף פעם לא התלוננו למדנו להסתדר עם מה שיש“

הקשר הרב דורי