מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ראיון עם סבא שלום משלי

בתמונה זה סבא וסבתא שלי בחתונה
פמוטים וקנקן שעברו מדור לדור
העליה לארץ ממרוקו, ומה שקרה בארץ אחרי העליה

בשנת 1941 סבא שלי, אבא של אבא, סבא שלום, נולד במרוקו בעיר סאלי.בין השנים 1941-1950 הוא למד בבית ספר היסודי "אליאנס" שבמרוקו. אחד מתחביביו היה לקטוף תותים בהפסקות, מעץ מאוד גדול שבחצר בית הספר. התותים שגדלו על העץ היו מתוקים,אדומים ושחורים.
 
בשנת 1951 עלה סבא שלום לארץ ביחד עם משפחתו, כשהיה בן 10. דרך העלייה הייתה באוניה מאוד גדולה בשם "גלילה". סבא שלי מספר שהיה רץ בין קומות האוניה, רואה את הים ומתפעל מיופיו.כשהגיע לארץ המשיך את לימודיו בבית הספר "עממי".
כאשר היה בן 16 התחיל לעבוד, בנוסף לכך היה הולך לקיבוץ גשר, שם היה מבלה את זמנו בפעילויות חברתיות.שני הדברים המרכזיים שסבא שלי וחבריו היו עושים בקיבוץ גשר היה לקטוף בננות ממטע הבננות ולאכול אותם, ולבלות במסיבות.
בשנת 1960 סבא שלום סיים את לימודיו ללא בגרות עקב העוני במשפחתו. לאחר מכן גויס לצבא הגנה לישראל בשנת 1961 שם שירת בחיל הרגלים. כאשר השתחרר מהצבא בשנת 1964 החל לעבוד בבניית בריכות בים המלח. בזמנו הפנוי אהב סבא שלום ללכת למשחקי "ביתר ירושלים", הקבוצה האהובה עליו.
בשנת 1965 התחיל לעבוד בבית החרושת לסיגריות, הוא עבד שם שנתיים ובמהלך זמן העבודה הכיר את אשתו לעתיד, סבתא בתיה. במפעל סבא שלום היה נהנה לראות איך שמים טבק במכונות ואת הסיגריות יוצאות מוכנות מהמכונה, הוא התעניין מאוד בנושא וזה הפליא אותו.
בתאריך 19 לאפריל 1967 סבתא בתיה וסבא שלום התחתנו באולמי "גיל" בתל אביב. לאחר חודשיים פרצה מלחמת ששת הימים, סבא שלום גויס למילואים והשאיר את סבתא אצל הוריו עד שיחזור. 
בשנת 1968 החל סבא שלום לעבוד במחצבה. תחילה הוא היה עובד כפועל שמייצר אספלט, כמה שנים לאחר מכן הפך למנהל המחצבה. בתור מנהל המחצבה הוא קידם את החברה בכל מיני פעולות ועל כך קיבל פרסים רבים.
בשנת 2005 ,כאשר היה בן 64, יצא סבא שלום לפנסיה, אשר גרמה לו לגעגוע רב כיוון שעבד באותה מחצבה 37 שנים והיה לו עצוב להיפרד מהעובדים והחברים בעבודה.
בין השנים 2006-2016 , סבא שלום וסבתא בתיה עברו דירות רבות בשכונות בירושלים , בתחילה הם גרו בעיר "גנים" ולאחר מכן עברו לרחביה בשכירות. משם עברו לגור ברחוב שמואל הנביא בירושלים, ולאחר מכן עברו לסנהדריה המורחבת בירושלים. משם עברו לגור בארמון הנציב ולאחר מכן עברו לקריית היובל. משם עברו למושב "שואבה" הנמצא סמוך לירושלים, שם הם גרים עד היום.
 
העשרה
שכונות בירושלים – ויקיפדיה
שכונות  בירושלים – אתר עיריית ירושלים
 
טבק: טבק – זה צמח שמשמש לעישון סיגריות.
"טבק (שם מדעי: .Nicotiana tabacum L) הוא שיח רחב עלים ממשפחת הסולניים. מקורו של הצמח הוא ביבשת אמריקה. את עליו המיובשים והקצוצים נהוג לעשן בתצורות כגון: סיגריה, סיגר, סיגרלה, מקטרת, נרגילה או בתצורת תפזורת לצורך גלגול הטבק. הטבק משמש גם ללעיסה ולהרחה בצורת אבקה דקה. בשוודיה מניחים טבק (סנוס) מתחת לשפה העליונה". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

טבק
טבק - זה צמח שמשמש לעישון סיגריות. "טבק (שם מדעי: .Nicotiana tabacum L) הוא שיח רחב עלים ממשפחת הסולניים. מקורו של הצמח הוא ביבשת אמריקה. את עליו המיובשים והקצוצים נהוג לעשן בתצורות כגון: סיגריה, סיגר, סיגרלה, מקטרת, נרגילה או בתצורת תפזורת לצורך גלגול הטבק. הטבק משמש גם ללעיסה ולהרחה בצורת אבקה דקה. בשוודיה מניחים טבק (סנוס) מתחת לשפה העליונה".

ציטוטים

”"הייתי רואה את הים ומתפעל מיופיו"“

הקשר הרב דורי