מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קצין בצבא הרוסי

מלחמת רוסיה גרמניה
מגילת אסתר בת- 200 שנה
מגילת אסתר בת 200 שנה

נולדתי בשנת 1959 בברית- המועצות.
אבי היה איש חשוב מאוד. כולם הכירו את משפחת מורטוב. בשנת 1935 גייסו את כל הצבא הרוסי למלחמה.
כמה חודשים אחר כך התחילה מלחמת העולם השנייה. באותו הזמן אבא שלי, אפרים, היה קצין בצבא הרוסי וגייסו אותו למלחמה בתור מפקד על סוס.
כל פעם שהביאו לאבי אוכל, הוא היה מתחלק באוכל עם הסוס שלו. באחד הימים הוא נורה על- ידי גרמני ונפל על הקרקע מהירייה. כל שיירת הסוסים נבהלה וברחה ורק הסוס של אבי נשאר ועזר לסבי לעלות עליו.  הסוס ליקק את אבי והביא אותו עד למחנה הרוסי. הסוס ממש גמל לאבי טובה על הטיפול המסור שאבי טיפל בו.
 
בשנת 1945 אבי חזר מהמלחמה והתחתן עם אימי, מירה. עליתי לארץ עם כל המשפחה, כשהייתי בן- 34.
עלינו כי הייתה אנטישמיות קשה בברית – המועצות: הרוסים נכנסו לבתים היהודיים וגנבו דברים יקרי- ערך.
אחרי השעה 20:00, אסור היה לנו לצאת מהבתים. זרקו על הבתים של היהודים בקבוקי- תבערה ועוד דברים אכזריים שעשו לנו.
 
העלייה לישראל
העליה הייתה מאוד קשה. בהתחלה נסענו למוסקבה שבוע ימים. ממוסקבה עד בוקרשט שברומניה נסענו ברכבת לילה אחד ואחר כך ישנו במלון. כשהגענו לשדה התעופה בן- גוריון הופתענו מהכיבוד הרב שערכו לנו על שולחנות ארוכים. היה לנו מאוד קשה עם השפה, לא הבנו כלום. גם לא היה לנו כסף. בהתחלה התגוררנו בדירה קטנה בחולון. אחרי כמה שנים עברנו לדירה יותר גדולה.
 
מגילת אסתר על קלף, בת 200 שנה
תמונה 1 
 
אני קיבלתי חפץ מאוד יקר בן 200 שנה. זוהי מגילת אסתר, הכתובה על קלף. 
מגילת אסתר שעוברת בירושה מאבא לבן, אבא לבן עד שהגיע אלי.
כל שנה אנו קוראים בה ואני כל פעם מתרגש מחדש בקריאת המגילה.
העשרה
מגילת אסתר: "מְגִלַּת אֶסְתֵּר היא אחת מחמש המגילות שבחלק ה"כתובים" שבמקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן. על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בחג פורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת "מצוות מקרא מגילה".
 
תשע"ו

מילון

אנטישמיות
הפירוש המילולי- "נגד השמיים". כלומר- שנאת בני- הגזע השמי. בפועל- משמש לציון שנאת יהודים בלבד.

מגילת אסתר
מְגִלַּת אֶסְתֵּר היא אחת מחמש המגילות שבחלק ה"כתובים" שבמקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן. על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בחג פורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת "מצוות מקרא מגילה".

ציטוטים

”"שלח לחמך על פני המים..." כדאי לגמול חסד, כי יתכן שבעתיד תקבל גמול על כך.“

הקשר הרב דורי