מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קלטתי מהר את השפה העברית ופתחתי דלת לאחרים

עמית ושרה בביקור בבית התפוצות
עמית ושרה מתעדות סיפורים
על קליטתה של שרה שלמס שעלתה מברזיל בארץ.

 נולדתי ביולי 1943, בעיר סאן פאולו  בברזיל. הוריי עזבו את אירופה פולין ב-1932.  הם הבינו כי רוחות רעות  נושבות נגד היהודים .אחות אימי כבר התגוררה בברזיל כך שבאופן טבעי, בחרו הוריי לעבור  לברזיל. ההורים השתלבו, עבדו והתפרנסו בכבוד היו להם מפעלים.
סבי היה אדם דתי מאוד,  הוא ארגן את ליל הסדר בכל שנה כהלכתו, איחד את המשפחה סביב מנהגי החג ושילב את כולם, הוא היה כל כך חכם כך שמי שלא מצא את האפיקומן עדין קיבל מתנה כדי לשמור על שמחת החג. אני אומרת תודה לסבא שלי כי הייתי מאושרת שהיה לי סבא דתי וכשנפטר הוא היה חסר אבל  אנחנו המשכנו את המסורת. 
 
תמונה 1
 
אני אוהבת להרגיש את תחושת ה"ביחד" וזה קורה בחגים. כשהייתי קטנה הנחנו את הכוס של אליהו הנביא ואני הלכתי לסלון בכל רגע לבדוק אם הוא שתה את היין.
 
תמונה 2
 
בילדותי בברזיל 
 עליתי ארצה בשנת 1982 עם ביתי נקלטנו באולפן אבן יהודה. לאחר 8 חודשים אבי הגיע לארץ ועברנו לכפר סבא. באולפן לא הצלחתי לרכוש את השפה, כי דברנו עם העולים האחרים בספרדית או אנגלית.  
 
בגיל 40 התחלתי חיים חדשים בכפר סבא פניתי ללשכת העבודה. המנהל של הלשכה, הפנה אותי לבית ספר למנלונאות "תדמור". מנהל בי"ס סרב לקבל אותי, בטענה שאיני יודעת עברית מאוד רציתי ללמוד. הצלחתי לשכנע אותו לקבל אותי לספסל הלימודים. טענתי כי אני יודעת שפות רבות: ספרדית, אנגלית, פורטוגזית ואפילו אידיש. הבטחתי להתמסר ללמוד השפה העברית. בבי"ס תדמור למדתי ניהול משק הייתי אחראית על 150 עובדים התמחיתי במלון  "אכדיה". בתום שישה חודשים שלטתי בשפה העברית על בורייה להפתעתם של מורי.
 
עם קבלת תעודת סיום  הלימודים, מנהל בית הספר אמר בפני כולם: "העולה החדשה שרה שלמס פתחה את הלימודים ב"תדמור" בפני כל העולים עם עברית וללא עברית". היא הוכיחה לנו כי ניתן לרכוש את השפה בזמן קצר ועל כך גאוותי. משפט זה נחרט בזיכרוני.
 
בהמשך ניהלתי את המשק במשך 18 שנה בבית חולים "מאיר".  זיכרונותיי כעולה חדשה:  בהתחלה האנשים  בישראל נראו  לי מאוד מוזרים. עד שהבנתי שאנחנו גרים במדינה שכול רגע יכול להתרחש משהו הבנתי שהתחלתי להיות ישראלית. יום אחד בתי יצאה לבלות, היא חזרה מאוחר וכעסתי היא הסתכלה עלי ואמרה: "אמא יפה שלי התפוח לא נופל רחוק מהעץ", אז הבנתי שגם הייתי שובבה ושגם לא הייתי טובה בתחילת גיל ההתבגרות.
ביום הכיפורים היא יצאה עם חברים והתנדנדה על נדנדה והשרשרת של הנדנדה תפסה לה את האצבע וחתכה אותה. במשך שלושה חודשים לא עבדתי ורק ישבתי איתה בית החולים "בלינסון".
 
החיים שלי לא היו קלים, אני לא דתיה אבל אני לא הולכת לישון ולא סוגרת את העיניים עד שאני לא אומרת תודה לאלוהים, לממי רחל, לפפי סמואל ולדניאלה הבת שלי. אני אומרת "שמע ישראל אדוני אלוהינו אדוני אחד" אני אישה אופטימית וממשיכה לחיות. אני מתגעגעת למשפחה שלי כול הזמן. הנכד שלי דיוויד, חי עם אביו בשנחאי וכל שנה הם באים לבקר למשך כחודש. בשנה שעברה הם באו לארוחת 4 (קפה ועוגה), הוא  התחיל להאכיל אותי בעוגה ואמר:" לא סבתא שרה, אני מסתכל עליך ומרגיש כאילו הרגע יצאת מדיסקוטק" כלומר נראית צעירה. . בנובמבר לדיוויד יש בר מצווה ואני שואלת אותו אם קשה לו עם עברית והוא עונה "אני הבן של ממי דניאלה ,הבת שלך ויש לנו עוד ראש טוב".
אני אוהבת את ישראל ואת העם היהודי ומודה לכול האנשים שעזרו לי ושפגשתי בדרכי.    
 
העשרה:

יהדות ברזיל היא הקהילה היהודית השנייה בגודלה באמריקה הלטינית (אחרי יהדות ארגנטינה), ותחילתה במאה ה-16 באזור מדינת ברזיל של היום.
ליהודים היה חלק עקיף ב"גילוי" ברזיל על ידי האירופים. גילויים ושיפורים טכנולוגיים רבים שנעשו על ידי יהודים מומחים בתחומים של טכנולוגיות שיט ואסטרונומיה (כמו לוי בן גרשום שפיתח כמאתיים שנים קודם מכשירי תצפית אסטרונומיים ואברהם זכות ששיפר את האַצְטְרוֹלָב) הם שאפשרו לפורטוגזי פדרו אלברש קברל לגלות את ברזיל ב-1500. בנוסף, באותה תקופה יהודים שימשו כמתורגמנים ויועצים במסעות לגילוי יבשות חדשות (לדוגמה, פדרו נונס) בגלל הידע של המנהגים של מדינות אחרות וידע במספר שפות. ייתכן מאוד שגם במסעו של קברל בו גילה את ברזיל, היו בצוותו יהודים, אם כי הדבר אינו וודאי. (ויקיפדיה)
 
תשע"ו   2016
   

מילון

אולפן
מקום שבו עולים חדשים לומדים את השפה העברית

ציטוטים

”אני לא דתיה אבל אני לא הולכת לישון עד שאני אומרת תודה לאלוהים“

הקשר הרב דורי