מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קיבוץ דפנה – מחומה ומגדל למגדל

סבתא ואני במפגש של הפעילות
חומה ומגדל במבצע חומה ומגדל
האזור היה מכוסה ביצות וקדחת

קיבוץ דפנה, היה הראשון במבצע "חומה ומגדל" בצפון עמק החולה, שבגליל העליון. מייסדיו היו, חברים מייסודי "הקיבוץ המאוחד" ואליהם הצטרפו חברים שהגיעו למכבייה של 1932.  הם התיישבו בגבעת מיכאל, שליד נס-ציונה לשם הכשרה לקראת עלייתם לקיבוץ. לקבוצה זאת הצטרפו חלוצים שהגיעו מפולין, ליטא וגרמניה.
מעל שבע שנים, התארגנה הקבוצה בגבעת מיכאל, עד שהוחלט שייעלו על הקרקע בצפון עמק החולה ב-3/5/1939.
 
האזור היה מכוסה ביצות וקדחת והם חשקו בהשמדת קיני היתושים וסלילת כביש בכיוון חלסה. (כיום קריית שמונה.) רבים מהחברים חלו בקדחת ואלה שנותרו הצליחו במשך שנים של עבודה קשה לבנות קיבוץ משגשג ומצליח, בעיקר הודות לנחל הדן ושפע המים שבו, העובר בקיבוץ.
בשנת 1946 נולדה סבתי בלהה בקיבוץ דפנה.
לאורך השנים, נאלצו הקיבוצניקים כולל סבא וסבתא רבתא שלי לפנות את הילדים מהקיבוץ, בשל הפגזות והתקפות על היישוב. סבתי הייתה בת שנתיים כאשר פונתה עם כל הילדים לחיפה בעקבות מלחמת השחרור. הפרידה מהבית ארכה מספר חודשים והייתה קשה. אך בתום המלחמה שבו הילדים לקיבוץ דפנה והמשיכו לגדול בה בנחת ושלווה.
 
 מטעי האבוקדו בקיבוץ דפנה – ויקיפדיה
 
תמונה 1
 
העשרה
קיבוץ דפנה: "דפנה הוא קיבוץ בעמק החולה, לא הרחק מגבול ישראל-לבנון, כ-7 קילומטרים מצפון-מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. נחל דן זורם בתחומו, ולידו נמצא בית הספר האזורי "הר וגיא".בצידו המזרחי של הקיבוץ זורם נחל ליש. גם הוא מפלגי הדן". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

חלסה
יישוב ליד קיבוץ דפנה, כיום קריית שמונה.

קיבוץ דפנה
דפנה הוא קיבוץ בעמק החולה, לא הרחק מגבול ישראל-לבנון, כ-7 קילומטרים מצפון-מזרח לקריית שמונה, בתחום המועצה האזורית הגליל העליון. נחל דן זורם בתחומו, ולידו נמצא בית הספר האזורי "הר וגיא".בצידו המזרחי של הקיבוץ זורם נחל ליש. גם הוא מפלגי הדן.

ציטוטים

”האזור היה מכוסה ביצות וקדחת והם חשקו בהשמדת קיני היתושים וסלילת כביש בכיוון חלסה.“

הקשר הרב דורי