מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לכל נפש הוקצבו 12 ביצים ו-750 גרם בשר לחודש

דניאל וסבא יואב במהלך התיעוד
סבא יואב ילד צעיר בפ"ת
תקופות בחיי

נולדתי בפתח תקווה בשנת 1939. למדתי בבית הספר היסודי פיקא (כתות א – ח) והמשכתי בבית ספר תיכון ברנר. בחודש נובמבר 1957 התגייסתי לצ.ה.ל ושרתתי בחטיבת גולני.

הצצה לחיי היום-יום הצנועים בתקופת ילדותי

– לרוב המשפחות (כולל משפחתי) לא היה טלפון בבית ולא מכונית פרטית. טלפון חכם טרם הומצא. הקשר בין קרובים וידידים שהתגוררו בישובים שונים, התאפשר רק באמצעות מכתבים, או בנסיעה בתחבורה ציבורית (באוטובוסים) ממקום למקום.

– שידורי טלוויזיה לא היו בארץ (עד שנת 1968) והתעדכנות בחדשות הייתה רק בהאזנה לרדיו או בקריאת עיתון יומי.

– מכשירי חשמל ביתיים כגון: מקרר חשמלי, היו רק למשפחות בודדות. רוב המשפחות (כולל משפחתי) השתמשו בארזי קרח. הקרח חולק ברחובות בעגלות, מידי יום.

– לאחר הקמתה מדינה הכנסות המדינה לא הספיקו לכיסוי כל ההוצאות של המדינה הצעירה, ונוצר מחסור במזון ובביגוד. הממשלה הכריזה על משטר – צנע והטילה קיצוב על רוב המוצרים שחולקו בכמות מוגבלת ושווה. את המוצרים ניתן היה לרכוש תמורת תלושים שהוקצבו לכל תושב. לדוגמא: לכל נפש הוקצבו 12 ביצים ו-750 גרם בשר לחודש. לכן, כל משפחה (כולל משפחתי) שגרה בבית עם חצר צמודה, גדלה ירקות והחזיקה לול תרנגולות לשימוש עצמי (ביצים ובשר).

– מחשב ביתי לא היה בנמצא בארץ לפני שנת 1980.

– המתנוה שקבל ילד /.ילדה ליום ההולדת הייתה בדרך כלל, משחק קופסה / משחק קלפים או ספר.

למרות כל זאת, כשאני נזכר בימי ילדותי, אני נזכר בימים שמחים. היינו משחקים בחוץ בכל מיני משחקים, כמו: גוגואים (גרעיני משמש מיובשים), חמש אבנים, מחבואים, משחקי כדור, תופסת ועוד רבים אחרים. היה קשר טוב בין הילדים, והרבה חברים שלי מאז נשארו חברים שלי עד היום.

ילדות מאושרת

%d7%93%d7%a0%d7%99%d7%90%d7%9c-2

מאורעות שהתרחשו בתקופת ילדותי: 

אלה המאורעות המשמעותיים שאני זוכר מתקופת ילדותי, שעל כל אחד מהם ניתן לכתוב סיפור שלם: מלחמת העולם השנייה (ספטמבר 1939 עד אוגוסט 1945 ), הכרזת העצמאות של מדינת ישראל (14.5.48), שלג בערי המרכז ( 1950), פרויקט  צינור ירקון – נגב  ( הסתיים בשנת 1956), מבצע קדש (29.10.56 – 5.11.56).

הזוית האישית

סבא יואב משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכד דניאל.

מילון

תקופת צנע
בראשיתה של המדינה היה חסר מזונות בסיסיים.

ציטוטים

”להסתפק במועט, חברי ילדות טובים נשארים גם שמתבגרים.“

הקשר הרב דורי