מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

לידה ראשונה בירושלים מחוץ לחומות

איתמר ונועה יחד עם סבתא רותי.
סבתא רותי צעירה מאוד.
מילדות לבגרות

נולדתי בשנת 1931 בירושלים, בבית החולים "ביקור חולים", הלידה הראשונה בבית החולים בירושלים מחוץ לחומות. גדלתי בירושלים, למדתי בבית הספר "למל" שנקרא גם בית הספר לבני האצילים.

בשנת 1936 חוויתי את החוויה הקשה של פרעות התושבים הערביים ותושביה היהודיים של ירושלים.

בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה והחלה השואה הנוראה. בארץ ובעיקר אנחנו הילדים לא ידענו בדיוק מה קורה באירופה והחדשות הנוראות נודעו לנו במועד מאוחר הרבה יותר. למזלי הרב כל משפחתי הייתה בארץ, סבי וסבתי משני הצדדים עלו בשנים הראשונות של המאה ה-20 ולא נותרו לנו קרובי משפחה באירופה .

המשכתי בלימודי ולאחר סיום בית הספר היסודי עברתי לבית הספר "סליגסברג", שהיה תיכון ומקצועי כאחת. כתלמידים השתייכנו כולנו לגדנ"ע (גדודי נוער), עברנו אימונים גופניים וגם מעין הכנה לאימונים צבאיים. בין היתר, ובסתר הדבקנו כרוזים נגד ממשלת המנדט הבריטית ששלטה אז בארץ וזה היה חלקנו במאבק.

החוויה המרשימה ביותר ואשר תמיד תישאר חקוקה בלבי היא כמובן הקמת המדינה, מדינת ישראל. השמחה, הצהלה והתקווה אפפה אותנו והיינו חדורי חלומות ותוכניות לעתיד. סיימתי את לימודי בבית הספר התיכון בשנת 1948 בחודש מאי, הקדימו את סיום הלימודים וכולנו כאחד התגייסנו לצה"ל. אחרי טירונות הוצבתי לתפקיד במטה מחוז ירושלים.

הקמת הכנסת הראשונה במדינת ישראל – קצרנית בכנסת הראשונה 1949 

לאחר מספר חודשים הוקמה הכנסת הראשונה בישראל והיה צריך לגייס צוות של עובדים ובמיוחד קצרנים לישיבות המליאה והוועדות. מייסד צוות הקצרנים היה יעקב מימון ז"ל שהיה גם ממציא הקצרנות העברית. מאחר והצטיינתי בלימודי, גוייסתי גם אני לצוות הראשון ואף שוחררתי מצה"ל לשם כך. עברתי קורס מאוד אינטנסיבי עם יעקב מימון והתחלתי את עבודתי כקצרנית בשנת 1949 בכנסת הראשונה. לשם כך הייתי צריכה לעבור מירושלים לתל אביב. הכנסת הייתה אז בבניין שקודם לכן שימש כבית האופרה הישראלי על שפת הים בתל אביב.

התגוררתי בשיתוף אם עוד חברה בחדר שכור והתחלנו את עבודתנו כקצרניות מתחילות. הייתה לנו יראת כבוד בפני האנשים שאיתם עבדנו, גדולי האומה, החל מדוד בן גוריון, בקצה השני מנחם בגין והנציגים הבכירים ביותר בכל המפלגות. היו אלה בשבילנו חיים מעניינים ומרתקים והשתדלנו להקפיד להקשיב ולכתוב כל מלה.

אחרי מספר חודשים החליט ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון להעביר את הכנסת לירושלים, למרות התנגדות נציגי המדינות האחרות הוא לא נכנע ואכן הכנסת הועברה לירושלים. עדיין לא היה בניין מיוחד ועבדנו תחילה בבית הסוכנות היהודית ולאחר מכן עברנו לבית שגם הוא נמסר לנו זמנית ונקרא בשם "בית פרומין". שם נשארנו כמה שנים ושמחתי לחזור באותו זמן לבית הורי ולחוות שוב בית חם ואוהב.

משפחתי

בשנת 1950 נישאתי לחברי מזה מספר שנים יצחק שבתאי שהיה סטודנט למשפטים ועבד במשרד הקשור לביטחון המדינה. בשנת 1951 ילדתי את בתי הבכורה שולי שנקראה על שם סבתה שולמית. כל השנים המשכתי בעבודתי והגעתי לדרגת קצרנית פרלמנטרית בכירה.

בעלי סיים את לימודי המשפטים והועבר להמשך עבודתו הביטחונית בחיפה. אני לקחתי פסק זמן מעבודתי בכנסת וניצלתי את שהותנו בחיפה לעבודה עם אחד מעורכי הדין הידועים אז, עורך דין קומיסך. בעלי עבר התמחות משפטית במקביל לעבודתו וקיבל תואר עורך דין. בשנת 1955 נולדה בתנו השנייה רונית. בשנת 1962 נולדה בתי השלישית עינת.

בעלי יצחק מתמנה לשופט בבאר שבע

בשנת 1964 יום אחד קיבלתי טלפון ובצד השני הזדהה מישהו בתור שר המשפטים דב יוסף. לא האמנתי למשמע אוזני וחשבתי שזה חקיין, אבל שאלתי שוב וזה אכן היה שר המשפטים. הוא בישר לי שבעלי יצחק התמנה לשופט בעיר באר שבע. הבשורה הייתה מדהימה והתחלנו בהכנות לעבור לשם. ההעברה הייתה לא קלה עם שלוש בנות צעירות.

בעלי כיהן כשופט שלום ומאוד התערה בעיר. הוא היה בין מייסדי האוניברסיטה בבאר שבע ופעיל בוועד המנהל של בית החולים. בשנת 1969 קיבל העברה לירושלים וזו הייתה סגירת מעגל. בשנת 1971 יצא בעלי בשליחות עלומה ללונדון במענה לפניית מוסדות הביטחון ושוב היה זה תקדים של הפסקה של כמה שנים בשיפוט עם הבטחה שיחזור בתום תפקידו.

הזוית האישית

נועה ואיתמר אשל:  מאוד נהננו להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי, מפני שכך התקרבתי עוד יותר לסבתי, למדתי עוד פרטים שלא ידעתי על חייה והבנתי כמה חשוב הקשר הרב דורי וגם הקשר בין חבריי וביני.

מילון

ביקור חולים
בית החולים ביקור חולים הוא בית חולים שנוסד באמצע המאה ה-19 בעיר העתיקה בירושלים. בשנת 1925 עבר בית החולים למושב חדש ברחוב הנביאים. בדצמבר 2012 הפך בית החולים לחלק מהמרכז הרפואי שערי צדק ובמבנה שברחוב הנביאים ממשיכות לפעול כיום (2014) רק מספר מצומצם של מחלקות.

ציטוטים

”"זיכרון הקמת המדינה שנשאר חרוט בלב"“

הקשר הרב דורי