מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חיי העולים מעירק

אני ונכדתי יובל
אני בילדותי כשעליתי ארצה
תקופת חיי במעברת תלפיות בירושלים.

אני נולדתי בעיר זאכו שבמדינת עירק בשנת 1948 עלינו לארץ כשהייתי בן שנתיים בשנת 1951,כדי לעלות לארץ נסענו באוטובוס מזאכו לעיר הבירה בגדד ומשם טסנו במטוס לכיוון ישראל. בישראל גרנו במעברת תלפיות, תנאי המחייה היו קשים, בחורף היה בצריף קר מאוד וקיבלנו את האוכל בתלושים שקיבלנו מהמדינה ללא בשר. קיבלנו רק מצרכים חיוניים לדוגמה, אבקת ביצים ולא ביצים טריות.

בתוך הצריף שעשוי מפח היה גם מטבח, חדר שינה בלי שירותים, השירותים היו ציבורים לכל המשפחות שגרו במעברה, וגם היה רק ברז אחד של מים ששירת את כל המשפחות שגרו שם. גרנו כשש שנים במעברה ומשם עברנו לגור בשיכון קטמון ו' בירושלים וקיבלנו דירה בת חדר וחצי  עם מטבח, מרפסת קטנה ומקלחת עם שירותים, אך למרות השיפור בתנאי המגורים עדיין לא היו לנו מים חמים לרחצה.

"סיפורו של חפץ" – שלושה חפצים יקרים לי נשארו, שהבאתי מעירק נשארו לנו שלושה חפצים שהבאנו מעירק: שטיח, פרימוס ומכתש ועלי. הפרימוס שמש אותנו לבישול לחימום מים בחבית לצורך המקלחת וגם לחימום הצריף כי היה מאוד קר בחורף. השטיח שימש  את הכוהנים בבית הכנסת לצורך ברכת כוהנים כאשר הכוהנים צריכים לעמוד על השטיח ולא על הרצפה בזמן שברכו את הקהל בבית הכנסת.

העלי והמכתש שימשו לכתישת דברי המאכל לצורך הכנת התבשילים. אבא עבד כפועל בניין ובחפירות פה בארץ ובעירק הוא היה סנדלר ואימא הייתה עקרת בית. שניהם נולדו בעירק (זאכו) אחיי ואחיותיי הם כתון, ימימה, יפה, ואהרון ז"ל .

אחת המזכרות שלי מאבא זו שרשרת שבני קיבל ממנו במתנה לרגל בר המצווה שלו והתחלפנו בין השרשרת שלי לשלו השרשרת היא משנת 1926 השרשרת מזהב טהור והיא מזכרת חשובה לי מאוד.

זו השרשרת היקרה לליבי

20170203_110952

אלה הם פנקסי המזון שבהם רכשנו את האוכל מהסוכנות היהודית

p_20170216_173852

זו תעודות העלייה של הורי ושלי

p_20170216_173936

 

p_20170216_173921

כשהתגייסתי לצבא התקבלתי לחיל החימוש והייתי בוחן נשק כבד, שרתתי 3 שנים בצבא. אחרי שהשתחררתי מהצבא בשנת 1967 פרצה מלחמת ששת הימים ובמלחמה הגעתי למילואים התחיילתי בצריפין ומשם נסענו באוטובוסים לאילת ומאילת עלינו על ספינת משא טורקית עם כל הציוד הצבאי ושטנו לכיוון שארם אשייח ונלחמו שם וכבשנו את המקום והייתי מגויס במשך חודש במלחמה שמרנו על שארם אשייח והחזקנו את המקום.

ולאחר מכן התחלתי לעבוד בחברת מלם מערכות בתור חשב שכר. התחתנתי עם אתי אזולאי ( כיום דוינו ) בשנת 1972 בחודש אוגוסט בשנת 1973 ילדתי הראשונה נולדה ושמה קרן. אחריה נולד ירון אבא של יובל בשנת 1976. אחרי כן נולדה רויטל בשנת 1980, אחר כך נולד רועי בשנת 1982 ואחר כך נולד ינון בשנת 1988 והאחרונה חביבה בר נולדה בשנת 1992. בר עומדת להתחתן בקרוב ורועי נשוי לנעמה.

הזוית האישית

יוסי דנינו: כיום יש לי 12 נכדים ועוד אחד בדרך ועם נכדי יובל אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. יחד העלנו את הסיפור שלי.

מילון

שארם אשייח
אזור בדרום סיני

ציטוטים

”אני למדתי שחשוב לקבל תמיד את מה שיש כי היו כאלה שלא היה להם“

הקשר הרב דורי