מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זיכרונות ילדות של סבתא אילנה מאירוביץ

יעל וסבתא אילנה במהלך המפגשים.
סבתא אילנה בצעירותה.
תקופת הילדות של סבתא

זיכרונות ילדות של סבתא אילנה

זיכרון ילדות ראשון שלי מהגן. בחצר צמח לו צמח פלפלים חריפים, שכנראה קסם לי לטעום מהם. אך הצילו זה היה חריף! הבכי היה גדול וגרם לגננת להזעיק את אמי שבאה בריצה. בין כיתות א'-ד', כנראה הראיתי כישרונות משחק וזכור לי שהייתי צריכה ללמוד בע"פ תפקידים להצגות, בהן השתתפתי ואמי הייתה אמורה להכין את התלבושות. אך לא זכור אם נהניתי מכך.

בחגים הינו נוסעים לרחובות שם גר סבא, אבא של אמי, זאת הייתה חגיגת אמת. היו שם אורוות, רפת, לולי תרנגולות וברווזים שהסתובבו החצר והיו נותנים לי להאכיל אותם. הייתה אתונה לבנה שהייתה אהבתי הגדולה עליה רכבתי בכל המושבה בדרך לבית דודתי. על האתונה הזו סבא רכב לפרדסים, הוא הוא היה פרדסן, אחריה הגיעה הטנדר שהיה פחות כיפי.

מסביב לבית לסבא הייתה גינת פרחים מרהיבה שסבתא טיפלה בה והיה הבית תמיד היה מלא בפרחים שנקטפו ממנה וכן עצי פרי. בחצר בפינה גר חלבן שהיה מכניס כל בוקר את החלב, הגבינה והשמנת. סבתא אפתה במטבח הענק בתנור אבן בו הכינה לחם, לחמניות ועוגות שהריח שלהן עדין מלווה אותי. הארוחות בבית סבא בחדר האוכל, מסביב לשולחן כל המשפחה היה חג תמידי בשבילי כבת יחידה. בשלב מסויים חלתה אמי ונזקקה לעזרת אחותה, זה הביא אותנו לעבור להתגורר ברחובות ולעבור בית ספר בו הייתי צריכה לרכוש חברות חדשות במקום. בחגים הכלה המשפחה לבית הכנסת והילדים שיחקו בחוץ. היה מאוד שמח.

אני זוכרת את ה- 29 בנובמבר בשנת 1947, ישבתי על בירכיו של אבי, ליד הרדיו ביזמן ההצבעה באו"ם – האומות המאוחדות, על סיום המנדט הבריטי בארץ, ברוב של 33 קולות נגדו. השמחה הייתה ענקית, כולם יצאו לרחובות לכבוד האירוע. אחרי חצי שנה הוכרז על הקמת מדינת ישראל ב- 14 למאי בשנת 1948.

בפברואר בשנת 1950, תל אביב, כוסתה בלבן, הפעם היחידה שירד בה שלג בעיר, זהו היה אירוע מרגש ביותר. קיבלנו יום חופש, בנינו אנשי שלג והשמחה הייתה גדולה. בית הספר העממי הסתיים אחרי שמונה שנות לימוד, ממנו עברתי לגימנסיה הרצליה, בה סיים אבי את לימודיו במחזור העשירי ובשלב מאוחר יותר גם בתי דפנה למדה שם כדור שלישי.

ממה שנהניתי היו התקופות בהם עבדתי בהתנדבות. התנדבתי במחלקה השיקום של בית החולים תל השומר, במשך כל תקופת מלחמת ההתשה  שם עבדתי עם פצועי צה"ל. לאחר מכן, התנדבתי במוסד לאם וילד של ויצו, שם עבדתי עם הילדים שגרו במוסד והיו זקוקים לתשומת לב מיוחדת.

הזוית האישית

סבתא אילנה מאירוביץ משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה יעל ומספרת לה את זיכרונות ילדותה.

מילון

בית ספר עממי
כיום בית הספר היסודי. הכיתות הנמוכות.

או"ם
האומות המאוחדות (או בראשי תיבות, האו"ם) הוא ארגון בינלאומי שמטרותיו המוצהרות הן להקל על שיתוף הפעולה בענייני החוק הבינלאומי, הביטחון הבינלאומי, התפתחות כלכלית, התקדמות חברתית, זכויות האדם והשגת שלום עולמי. הוא נוסד בשנת 1945 לאחר מלחמת העולם השנייה כדי להחליף את חבר הלאומים, להפסיק מלחמות בין מדינות ולספק בסיס לדיאלוג בין-מדינתי.

ציטוטים

”"ישבתי על ברכיו של אבי בזמן ההכרזה"“

הקשר הרב דורי