מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייו של סבי דניאל באר

אני- יואב פלדמן
סבא דני וסבתא רותי ביום חתונתם
מצרפת דרך מלחמת העולם השנייה ועד להתיישבות בבאר טוביה.

קורות חיים דניאל באר 
 
שמי דניאל באר ואני סבא של יואב פלדמן. 
 
נולדתי בתאריך 21-12-1938 בצרפת בעיר בשם בוקסווילר שבחבל אלזס לורן. אבי, אלי, נולד גם בחבל אלזס. אמי רות נולדה בעיר מנהיים שבגרמניה. הם נפגשו בפריז, נישאו ונשארו בצרפת. בשנת 1936 נולד אחי הגדול יואל הבוגר ממני בשנתיים.
 
בשנת 1939, פרצה מלחמת העולם השנייה אבי נלקח בשבי על-ידי הגסטפו בגלל הלשנת שכן נאצי. נשארנו סבתי אמי אחי ואני נאלצנו לברוח מהגרמנים. הגענו לכפר קטן בשם בלאנו בדרום צרפת, שם אנשים טובים נתנו לנו מקום להתגורר סבתי שמרה עלינו ואמי עבדה כתופרת בבתים על מנת להתפרנס. הכפר לא נכבש על ידי הגרמנים אבל מדי פעם היו עושים סיורים בכפר ואנו נאלצנו לברוח ליער הקרוב מהכפר.
 
לאחר סיום המלחמה ולאחר הרבה שנים שאבי היה בשבי במחנות שונים, שוחרר על ידי הצבא האמריקאי ממחנה דכאו. אני זוכר, שנסענו לקבל את פניו וזאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי את אבי. אני גם זוכר, שישבתי על ברכיו כאשר נסענו הביתה. לאחר זמן עברנו לעיר ליאון שבצרפת. בחורף 1949 עלינו לארץ באונית הנוסעים בשם "ארצה" שהגיעה לנמל חיפה ומשם הועברנו למעברת פרדס חנה.
 
האנייה ארצה באדיבות ארכיון צים
 
תמונה 1
 
לאחר מכן עברנו למושב באר-טוביה שבא התגוררו שני אחיה של אמי. בשנה זאת ירד שלג בכפר ומאז ועד היום לא ירד שלג באזור. גרנו אצל משפחת ורטהיים אחד מאחיה של אמי עד שרכשנו בית משלנו במושב. התגייסתי לצה"ל ובמשך השנים עברתי שלוש מלחמות: ששת הימים, יום כיפור ולבנון הראשונה.
 
בשנת 1963 נשאתי לרותי מנס ציונה ויש לנו בן ושתי בנות ו- 9 נכדים. עבדתי כל שנותיי כחשמלאי המושב ורותי עבדה כמזכירה בבית הספר מבואות עד שיצאה לפנסיה. 
 
העשרה
 
באר-טוביה: "בְּאֵר טוֹבְיָה הוא מושב במישור החוף הדרומי, ממערב לקריית מלאכי. נמצא בתחומי המועצה האזורית באר טוביה, הנקראת על שמו. משתייך לתנועת באר טוביה הוקמה בימי העלייה הראשונה כמושבה חקלאית בט' בתשרי תרמ"ט, ערב יום הכיפורים 13 בספטמבר 1888". ויקיפדיה
 
תשע"ו 

מילון

מעברה
מחנה מעבר לישוב קבע

באר-טוביה
בְּאֵר טוֹבְיָה הוא מושב במישור החוף הדרומי, ממערב לקריית מלאכי. נמצא בתחומי המועצה האזורית באר טוביה, הנקראת על שמו. משתייך לתנועתבאר טוביה הוקמה בימי העלייה הראשונה כמושבה חקלאית בט' בתשרי תרמ"ט, ערב יום הכיפורים 13 בספטמבר 1888.

ציטוטים

”לאחר שנים שאבי היה בשבי, שוחרר ע"י הצבא האמריקאי. לראשונה ראיתי אותו וישבתי עליו. “

הקשר הרב דורי