מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הייתה לנו ילדות שמחה

נויה וסבתא אילנה במהלך המפגשים
סבתא אילנה צעירה
תקופות בחיים

אני אילנה ברוך נולדתי בתאריך 12.3.1953 בחיפה, להורי רחל ויצחק יהושע שהיו חלוצים, שעלו לארץ ישראל מבולגריה. הורי הגיעו לארץ וגורשו ע”י הבריטים לקפריסין. בקפריסין חייו שנה סבלו מקור ומרעב. לאחר מלחמת השחרור הגיע תורם לעלות לארץ. השליחים של ההגנה הגיעו לקפריסין והעלו אותם על האוניה שהובילה אותם לחופי הארץ לעיר חיפה.

עם רדתם מהאונייה נשלחו לקבוץ מצובה הנמצא בצפון הארץ. בקיבוץ נשלחו לעבוד, אבי כעגלון ואמי במתפרה של הקיבוץ. עם הזמן החלו לעלות לארץ יתר בני המשפחה והורי נאלצו לעזוב את הקיבוץ ולעבור עם משפחתם המורחבת למחנה עולים בפרדס חנה. במחנה העולים שהו כחצי שנה ומשם החלו לחפש מקום מגורים ועבודה.

לבסוף קיבלו מגורים בעיר התחתית בחיפה בדירת שהכילה 3 משפחות. מיד יצאו לחפש עבודה וכך החלו לאט ובקושי רב את חייהם בארץ ישראל. לאחר כשנתיים נולד להורי תינוק בריא ויפה. למחרת כשאבי הגיע לבית החולים נאמר לו שהתינוק נפטר. שאלותיו של אבי העלו חרס. לימים הבינו הורי שבנם נחטף ושמרו את הסוד הנורא בליבם.

רק כשהייתי נערה מתבגרת סיפרה לי אמי אודות אותו תינוק ולא הרבתה במילים. השכונה בה חייתי בחיפה הייתה מורכבת מעולים שהגיעו מכל קצווי תבל וכך הייתי חשופה לשלל שפות. הייתה לנו ילדות שמחה שיחקנו בחצר צעצועים ומשחקים כמעט ולא היו. לעולים החדשים לא היה כסף ולכן המצאנו משחקים ללא עלויות. בתקופה זו המצב הכלכלי בארץ היה מאוד קשה והשילטון הכריז על " צנע". בתקופה זו האנשים קיבלו תלושים שבעזרתם קיבלו מזון.

בכיתה ה' הלכתי לצופים לשבט "משוטטי בכרמל" אהבתי מאוד את הפעולות ואת הטיולים שדרכם הכרתי את הארץ. בית הספר היסודי בו למדתי נקרא "חיה זיו". סיימתי שם ח' כיתות ובכיתה ח' פרצה מלחמת ששת הימים. בימי המלחמה האפלנו את הדירה והיה עוצר משעות החשיכה ועד אור הבוקר. נשמעו אזעקות רבות וירדנו למקלטים וכילדה פחדתי מאוד.

עם סיום המלחמה עברנו דירה למקום היפה ביותר בחיפה, לכרמל. חיפה היא עיר הבנויה מ 3 קומות. העיר התחתית בה היה הנמל דרכו הגיעו כל המעפילים לארץ, בקומה השנייה, הדר הכרמל והקומה העליונה השכונה שהוקמה על הר הכרמל כשהנוף הנשקף משם מרהיב ביופיו ואין כמותו בכל הארץ.

למדתי בבית הספר התיכון עירוני ה'. עם סיום לימודי התיכון, התגייסתי לצבא. שרתתי בחיל הים בתפקיד צפנית. בבסיס סטלה מריס לימים העברנו את המטה לקריה בתל אביב. עם שחרורי מהצבא התחלתי את לימודי באוניברסיטה בחוגים לספרות ולשון עברית. בשנת 1975 נישאתי לבחיר ליבי יעקוב הידוע בכינויו ג'קי, לאחר שנה נולדה ענבל אמא של נויה וכשמלאו לה  ששה חודשים נסענו לאיטליה ללימודי הרפואה של סבא ג'קי. ילדותה של ענבל עד גיל גן חובה עברה באיטליה בעיר בולוניה, החיים באיטליה לא היו קלים היינו רחוקם מהמשפחות, זוג צעיר אני בת 23 וג'קי בת 27 בעיר זרה ללא שפה וללא חברים. עם הזמן למדתי איטלקית נרשמתי ללימודים רכשנו חברים הן ישראלים והן איטלקים, מדי קיץ נסענו לחופשה לארץ

והתגוררנו בבית הורי (סבא רבא וסבתא רבתא של ענבל ונויה). משסיים ג'קי את לימודיו חזרנו לארץ עברנו לגור ברמת אביב והתחלנו את החיים למעשה מרגע זה. טרם חזרתנו לארץ נולדה גם דנה אחותה של ענבל.

הזוית האישית

סבתא אילנה ברוך משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ומספרת לנכדתה נויה זכרונות ילדותה.

מילון

תקופת הצנע
התקופה שלא היו מצרכי מזון בשפע וחילקו תלושים לקבלת הצנע (מצרכי יסוד בסיסיים)

ציטוטים

”עם סיום הגיע תורם של הורי לצאת מקפריסין ולעלות לארץ הורי היו מעפילים וחלוצים. “

הקשר הרב דורי