מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קורות חייה של סבתא יהודית

עם סבתא
לומדים ב"חיידר" בגרמניה 1933
כשאני זוכרת את הבית בו גדלתי-גרנו אחרי שעלינו לארץ גרנו בבית עם חדר אחד

סבתא יהודית קריב משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתה ארגמן הדר. סבתא מספרת:
 
הורי עברו שואה קשה בגרמניה
"שמות הורי, אבא שלי, יוסף מנחם. השם יוסף הוסף לו בתקופת השואה, כדי שהגרמנים יחשבו ששמו הוא ג'וסף שזה שם נוצרי. כך הגרמנים לא יזהו אותו כיהודי. הוא נולד בפולין. אמא שלי, בלומה נולדה בפולין. 
אבא  שלי למד בפולין ב"חיידר" הוא דיבר אידיש. גם אמא שלי דיברה באיידיש. היו להם חברים אני זוכרת את שמותיהם: אברהם גולדברג, מנדל רשף.
נולדתי  בגרמניה בשנת 1947. הייתי בארץ תינוקת, בתקופת הכרזת המדינה בארץ והייתי  מאוד קטנהשאני זוכרת את הבית בו גדלתי. גרנו אחרי שעלינו לארץ גרנו בבית עם חדר אחד זוג הורים וילדה מטבח בחוץ, מקלחת משותפת לכל השכנים עד שנולדה לי עוד אחות וההורים הבינו שכך אי אפשר לחיות עברנו לת"א לדירה בשיכון שני חדרים עם מקלחת נפרדת שירותים ומטבח זה היה ממש נפלא, דיברו בבית באידייש ובעברית. היו לנו מאכלים מיוחדים לדוגמא: מרק עוף, גפילטעפיש וקרפאלך.
 
העלייה לארץ
נולדתי בגרמניה, כשעלינו לארץ הייתי בת שנה חצי הורי עלו הייתי ארצה באניית מעפילים.  מסלול ההפלגה בדרך לעלייה היה: מגרמניה לקפריסין ומשם לישראל. באנייה לארץ ישראל אבא שלי סיפר שכל הדרך הוא ישב איתי על הסיפון כי לא הרגשתי טוב והקאתי המון.
 
ההסתגלות בארץ
המקום הראשון שהגעתי אליו חיפה הגענו לחיפה ומחיפה לצריפין. הרקע ההיסטורי שבו גדלתי ההורים היו ניצולי שואה והיה לי קשה בתור ילדה לראות ולהגיש את מה שעברו הורי. אמא מתפרצת הרבה בבכי, היה לה קשה עם כל מה שהיא עברה בשואה. שתי בנותיה נרצחו בשואה.
 
העשרה
מְלַמֶד ב"חיידר": "מְלַמֶד (נהגה בהברה אשכנזית, במלעיל: "מְלַמֶד". בתלמודי תורה חסידיים נקרא רֶבֶּה) הוא המורה של התלמידים בחדר המסורתי, המכונים תינוקות של בית רבן. הוא מלמד את התלמידים את התפילות על ניגוניהן, לימודי קודש: פרשת השבוע, חמישה חומשי תורה ומשנה. הוא אף יוצא עימם לטיולים קצרים בחיק הטבע. תחילת הלימודים בחדר אצל המלמד היא בגיל שלוש, בהתאם לכתוב: "אמר רבי שמעון בן לקיש, בן שלש שנים הכיר אברהם להקדוש ברוך הוא"" (מדרש תנחומא, פרשת בהר). ההמשך כבר נקבע לפי מסכת אבות: "בן חמש שנים למקרא, בן שלש עשרה למצות וגו'." ויקיפדיה.
 תשע"ו

מילון

מְלַמֶד ב"חיידר"
מְלַמֶד (נהגה בהברה אשכנזית, במלעיל: "מְלַמֶד". בתלמודי תורה חסידיים נקרא רֶבֶּה) הוא המורה של התלמידים בחדר המסורתי, המכונים תינוקות של בית רבן. הוא מלמד את התלמידים את התפילות על ניגוניהן, לימודי קודש: פרשת השבוע, חמישה חומשי תורה ומשנה. הוא אף יוצא עימם לטיולים קצרים בחיק הטבע. תחילת הלימודים בחדר אצל המלמד היא בגיל שלוש, בהתאם לכתוב: "אמר רבי שמעון בן לקיש, בן שלש שנים הכיר אברהם להקדוש ברוך הוא"" (מדרש תנחומא, פרשת בהר). ההמשך כבר נקבע לפי מסכת אבות: "בן חמש שנים למקרא, בן שלש עשרה למצות וגו'".

שיכון
שכונה קטנה

ציטוטים

”"לחיות עברנו לת"א לדירה בשיכון שני חדרים עם מקלחת נפרדת"“

הקשר הרב דורי