מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קולה של הכרוז מאריאל

יונה ודניאל
יונה מראשוני המתיישבים באריאל
יונה היתה מחלוצי המתיישבים באריאל, ניהלה את משרד הפנים ומונתה למזכיר ביהמ"ש

העלייה לארץ
שמי יונה יהוד. עליתי מתימן לארץ ישראל עם הורי, אחיי, ואחיותיי בשנת 1949. לאחר נחיתת המטוס העבירו אותנו למחנה עולים בעין שמר. התנאים היו קשים מאוד.
 
לאחר השהייה במחנה עין שמר העבירו אותנו למגורים זמניים באוהלים במעברת בת ים, ללא חשמל, וללא מים. גם כאן התנאים היו קשים מאוד ובפרט בתקופת החורף. האוכל הבסיסי כמו לחם, ביצים וכו' היה דל מאוד וניתן לנו על סמך תלושים שהונפקו לנו על ידי המדינה.   
ההתאקלמות הייתה קשה ובפרט שלא ידענו את השפה העברית. הורי באו עם ידיים מוכנות לכל עבודה בארץ הקודש ארץ-ישראל. אבי עבד בבניין בחברת סולל בונה, ועבד קשה לפרנסת המשפחה.
 
מוזיאון הפריטים 
אני זוכרת את אמי מבשלת בסירי אלומיניום על פתיליה ופרימוס, את הבשר הייתה טוחנת במטחנת בשר ידנית, תבלינים הייתה כותשת במכתש, אני זוכרת את העוגות שאמי אפתה בתוך סיר פלא על פתיליה והשתמשה במקצף ידני, אני זוכרת שהיינו קונים חצי בלוק של קרח לצורך קירור האוכל והמוצרים שהיו במקרר הקטן והפשוט. אני זוכרת את אמי מכבסת את הבגדים בתוך גיגית ומתקן לכביסה ידני מאלומיניום, את האור באוהל הדלקנו על ידי עששית. בתקופה ההיא לא היו מוצרי חשמל, לא סירי נירוסטה ופיירקס,  לא מכונות כביסה, ולא כל מוצר חשמלי אחר. 
 
חלק מהפריטים המוזכרים כאן ,נמצאים ברשותי ואשמח לארח את משתתפי פרויקט "הקשר בן דורי" וכל השותפים לפרויקט ולהציג את הפריטים בפני המבוגרים  אשר מכירים את הפריטים, וכמובן בפני התלמידים הצעירים אשר הפריטים אינם מוכרים להם. 
 
האחות שלא הכרתי
כאן אני רוצה להזכיר שעל מנת לעזור למשפחות מרובות ילדים נלקחו ילדים מהוריהם לבית התינוקות וביניהם הייתה אחותי בת שבעה חודשים. בכל יום אמי הייתה מגיעה לבית  התינוקות להניק את ביתה. בוקר אחד אמי הגיעה לבית התינוקות והניקה אותה. בצהריים הגיעה להניק את בתה, אך הבחינה שהבת לא נמצאת במיטתה.
אמי שלא ידעה לדבר עברית ניסתה לברר היכן ביתה, ונמסר לה כי הבת לא הרגישה טוב והועברה לבית חולים בחיפה. אמי התחננה שיביאו לה את בתה, ולא הרפתה והמשיכה להגיע לבית התינוקות  על מנת למצוא את הילדה.
הבכי והתחנונים של אמי לא עזרו, עד שבסוף הודיעו לה שהבת נפטרה. אמי לא האמינה ואמרה גם אם היא נפטרה אני רוצה לראות אותה ולארגן לה קבורה. היעלמותה של הבת גרמה צער רב להורי עד יום מותם.
 
העלייה לאריאל
בשנת 1978 אני מוצאת את עצמי בעלייה שניה – והפעם העלייה להתיישבות בשומרון  שהיא היום העיר אריאל, עליתי ביחד עם בעלי ושלושת ילדי, והיינו בין שבע עשרה המשפחות הראשונות של המייסדים. גם כאן העלייה לקרקע הייתה בתנאים קשים מאוד.
 
התגוררתי עם משפחתי באשקובית קטנה מאוד ללא חשמל וללא מים. הספקת מים היינו מקבלים כאשר הייתה מגיעה  מכלית גדולה של מים והתושבים היו ממלאים מים  בקומקומים או בכלים אחרים. הספקת החשמל הייתה על ידי גנראטור ועם הרבה הפסקות חשמל אשר גרמו לנזקים רבים למכשירי חשמל ולהרבה עוגות לא מוצלחות. לא יכולנו להשתמש במים ובחשמל כפי שרצינו.
 
מקום בילוי לא היה ביישוב. הדבר היחיד שהיה הוא הקרנת סרט על הקיר של "המיני מרקט" וכל תושב היה צריך להגיע עם כיסא מביתו.
 
תפקידיי באריאל
בראשית התקופה באריאל עבדתי במזכירות הישוב ומידי פעם הייתי צריכה להכריז במערכת הכריזה על ימים שאין להשתמש במים לכביסה ולהשקיית הגינה. כמו כן הייתי מכריזה שאין להשתמש בחשמל לצורך אפיה, הפעלת מכונת כביסה או כל מכשיר חשמלי אחר.   
 
אני לא אשכח שיום אחד הגיעה למזכירות אחת התושבות עם שני ילדיה שרצו לראות מי זאת שמודיעה על הפסקות מים וחשמל, ומהיכן היא מכריזה. הילדים הסקרנים ראו אותי, קיבלו הסבר, ראו את מערכת הכריזה והיו מרוצים מאוד. את אמם של הילדים פגשתי לפני כשלושה שבועות באריאל ואמרה  אני לא אשכח איך שבאתי אליך עם הילדים שלי שיראו אותך ושתראי להם מהיכן את מודיעה על הפסקות חשמל.
 
בתחילה הייתי מזכירת ראש המועצה, אחר כך ניהלתי את משרד הפנים באריאל, ולאחר מכן מוניתי כמזכיר ראשי של בית המשפט באריאל. בתפקיד זה כיהנתי  עד לפרישתי בשנת 2003.
 
היום אני גמלאית והצטרפתי לפרויקט "הקשר הרב דורי" ללימוד מחשבים בבית ספר "נופים" בראש העין. ההדרכה ניתנת על ידי התלמידים מכיתות ה' וכיתות ו'. אני מברכת על הפרויקט הנפלא, ועל הקירוב בין המבוגרים לצעירים מאוד.
 
אני רוצה לברך את כל העוסקים במלאכה לקידום פרויקט חשוב זה לדור ההמשך. תודה למורה גלית הנפלאה, ותודה לתלמידים המקסימים אשר מדריכים בסבלנות. אני מאחלת לכולם עלו והצליחו.

מילון

אשקובית
מבנה טרומי זמני, קטן מאד, בו גרו משפחות בראשית העליה לקרקע

ציטוטים

”במו ידיך לפני החשמל,הדליקו אור ע"י עששית, ואפו בתוך סיר פלא על פתיליה“

הקשר הרב דורי