מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צמחו עם המדינה בחדרה וביפו

הראל וסבתא שרה
סבתא שרה עם אחותה והוריה

סבתא שלי, שרה פרמון, נולדה בישראל, בתל אביב בשנת 1951, להוריה אסתריה וניסים עזר, שעלו מתורכיה לארץ ב-1949 באנייה 'אנה מריה'. זה היה מיד לאחר קום המדינה וההורים נשלחו לאוהלים בבית ליד ומשם עברו לתל אביב, שם גרו בדירת חדר ללא חלונות ובתנאים קשים.

כעבור כשנה עברה המשפחה ליפו, לבית יותר גדול, משותף ל-4 משפחות, עם מטבח משותף ושרותים משותפים. שם נולדה סבתא שרה.

סבתא תמיד מספרת איך כל ילדי השכונה שיחקו במשחקי רחוב או בבית: חמש אבנים, מחבואים, קפיצה בחבל, ארבע הקפות, ארץ עיר, ושהייתה לה ילדות שמחה.

היא למדה בבית הספר הצרפתי ביפו, ולאחר שנתיים עברה לבית ספר הנגב ביפו. היא סיימה ללמוד בשנת 1965 והתחילה לעבוד בבנק אגוד בבוקר ובערב למדה בתיכון צבי גינת במגמת הנה"חש, מכיוון שלהוריה לא היה כסף לשלם לשכר לימוד בתיכון. לאחר שלוש שנים קיבלה תעודה גמר.

 

 תמונה 1

                                              הוריה של סבתא שרה, אסתריה וניסים עזר

 

 

תמונה 2

                                                         סבתא שרה ואחותה רינה

סבא איציק נולד בשנת 1949 בבית חולים הלל יפה בחדרה, להורים עולים חדשים שהגיעו במאי 1949 מטורקיה ישר לאוהלים בבית ליד.

ונטורה ואברהם פרמון, ההורים של סבא שלי, התיישבו במושב בורגתא שבעמק חפר. סבא איציק למד בבי"ס באזורי במושב עד כיתה ח' ובהיותו בגיל 12 אבא שלו חלה וסבא שלי איציק נאלץ לטפל במשק. בחמש לפנות בוקר היה סבא איציק נכנס לרפת לחלוב את הפרות ולטפל בלול התרנגולות.

לסבא יש 4 אחים ומאחר שהוא היה הבכור במשפחה, הוא עזב את בי"ס תיכון רופין ועבר ללמוד 4 ימים בשבוע בפנימייה בנעורים. הוא רק עבד ולמד כל השנים האלה ואפילו לא ישן שנת לילה אחת שלמה.

בתאריך 10.11.67 גויס סבא איציק לצה"ל ושירת בסירת גולני. בשנת 1970 השתתף במלחמת ההתשה והיה לוחם במוצבים בתעלת סואץ.

לאחר השחרור מצה"ל סבא עזב את המושב לטובת עסקים. בשנת 1972 התחתן עם סבתא שרה לבית עזר ומאז הם מתגוררים בעיר בת-ים ונולדו להם שלושה ילדים, אבי, ערן (שהוא אבא שלי) ואורית.

 

מורה מנחה: אטי סטופיקי

תשע"ה, 2015

מילון

מלחמת ההתשה
מלחמת ההתשה (בערבית ??? ?????????‎, חרב אל-אסתנזאף) הייתה מלחמה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה ב-8 במרץ 1969 ונמשכה עד 7 באוגוסט 1970, מועד שבו הסכימו הצדדים על הפסקת אש שנכנסה לתוקף למחרת.

ציטוטים

”חמש אבנים, מחבואים, קפיצה בחבל, ארבע הקפות, ארץ עיר“

הקשר הרב דורי