מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציוני דרך של העם והמדינה בחיי סבתא יפה אורבך

סבתא חיילת
האחזות הנחל עין גדי
תחנות בחייה של סבתא מאז עלייתה ארצה

ציוני דרך של העם והמדינה בחיי סבתא יפה אורבך
השואה – סבתא שורדת' גטאות המוות באוקראינה.
כאשר הוגלתה מעיר הולדתה 'צ'רנוביץ' ל-'טרנסנסטריה' שם, בגיל חמש איבדה את אימה, סבתא רבתא שלי, ואת אביה לקחו לסיביר. סבתא ואחיה שני ילדים קטנים, נשארו לבד.
 
העלייה הבלתי ליגלית
הכרמל כבר נראה באופק, משחטות בריטיות הקיפו את הפאנים (פאן יורק ופאן קרשנט) שתי אוניות סחר בהן 15,000 עולים. אחרי הפלגה מרובת תלאות, כל התמונות והמסמכים הושלחו לים בהוראת הפלי"ם, לסבתא נותרה תמונה אחת בלבד מילדותה.
מחנות המעצר בקפריסין
אוניותהמעפילים הובלו על ידי הבריטים לקפריסין, שוב חיילים, עם רובים מכודנים, גדרות תיל, מגדלי שמירה ואוהלים שעפים ברוח בלילות סערה. הילדים, בהם סבתי, נשארו במיטות רועדים מקור ומפחד.
 
עליית הנוער בשנת 1948
בגיל 12 סבתא שלי סוף סוף עולה ארצה, עם הרבה תקווה בלב לחיים חדשים וטובים יותר. סבתי נקלטת על ידי משפחה במושב חירות שבשרון ומתחילה לראשונה בחייה לימודים בבית הספר.
 
הכשרות נוער
כעבור שנתיים סבתא שלי עוברת ל'הכשרת נוער' בכפר יהושע שבעמק יזראעל. סבתי עובדת קשה בשדות התירס, החמניות וברפת. אחר הצהריים המושבניקים לימדו את הקבוצה תנ"ך ומתמטיקה, בעוד הנערים נרדמים מעייפות על השולחנות.
 
בבית הספר החקלאי הכפר הירוק
בכפר הירוק סבתא קמה כל לילה לחליבה ידנית או יצאה עם העדר למרעה. חיי חברה היו תוססים ולימודי חקלאות בזכותם התגבש גרעין 'רגב'. המטרה – גיוס לנח"ל, הקמת האחזות, שתהפוך למושב העובדים.
 
שנת של"ת – במושב תדהר
הגיוס נדחה, הגרעין נקרא לשנת של"ת במושב תדהר ליד באר שבע. מאחר שהתושבים יוצאי אפריקה לא ידעו את עבודת האדמה, קמו לילה אחד ונטשו את המושב, "אנו" מספרת סבתא, "עבדנו קשה בשדות, שמרנו בלילות, לימדנו עברית במושבים הסמוכים עד בוא התושבים החדשים. 
 
תמונה 1
 
גיוס לנחל – יורדים לעין גדי
ירידה לעין גדי. גרעין רגב עולה על מדים ויורדים לעין גדי. עובדים קשה בסיכול ובהכשרת הקרקע לנטיעות, בסיום העבודה טובלים ורצים להישטף במעיינות. בלילות שומרים, עין גדי הקיבוץ הצעיר אז מנותק ממרכז הארץ, אחת לשבוע מגיעה משאית אשר מביאה את האספקה, את הדואר ואת האורחים וזהו הקשר היחיד עם מרכז הארץ. בן גוריון יורד לשדה בוקר בשנת 1955. הגרעין עולה על הקרקע בסמוך לתל לכיש העתיק, מהווה מגן ליישוביי העולים באזור אשקלון.
 
האחזות הנח"ל – עין גדי (אתר קיבוץ עין גדי)תמונה 2
 
אברהם זהבי ז"ל 
הפדאיון אורבים ורוצחים את אברהם זהבי ז"ל, יליד סוריה שעלה ברגל ונקלט במושב מרחביה. אברהם בעלה של סבתא נפל חצי שנה אחרי חתונתם, הכאב והצער מאלצים את סבתא לעזוב את המשק.העלייה רבה, ומורים איין!
 
סבתא בסמינר 
סבתא מתקבלת לסמינר חד שנתי למורים במושב נהלל שבעמק יזרעאל, מסיימת אותו, מלמדת בכפר חיטים, מושב שיתופי בגליל התחתון. שם היא מתקבלת כבת משפחה אצל איזקו ודורה מטרניי, וצאי בולגריה. אנשים נפלאים שחוו אובדן ושכול גם הם.
 
מעברות והנחלת הלשון
כעבור שנתיים סבתא חוזרת לשרון. היא מלמדת בבית הספר בקדימה את ילדי המושבה והמעברה הסמוכה. בערבים היא עובדת בהנחלת הלשון העברית לעולים מברית המועצות.
 
סבא שלי בנימין אורבך ז"ל
סבא בנימין אותו לא זכיתי להכיר, אלא מסיפורים, יליד פולין עלה בגיל 3 עם הוריו, אף משפחתו המורחבת נספתה בשואה. סבא, אדם רגיש, מבין לליבה של סבתא השניים מתאהבים, נישאים ועוברים לראשון לציון שם נולדות שתי בנותיהם: לאה (אימא שלי) וציפי דודתי.
 
העשרה
עין גדי: "בשנת 1953 הוקמה היאחזות נח"ל (סמוך למקום בו נמצא בית ספר שדה עין גדי של היום). היישוב אוזרח והפך לקיבוץ בשנת 1956. רוב מייסדיו הם בוגרי תנועות הנוער וגרעיני נח"ל. לפני מלחמת ששת הימים היה היישוב מנותק ומבודד (הגישה אליו הייתה אך ורק מאזור ערד), סמוך מאוד לגבול הירדני, והיישוב הקרוב ביותר היה בטווח של מספר שעות נסיעה בדרך עפר". ויקיפדיה 
 תשע"ו

מילון

הכשרת הנוער
קבוצה שבאה לרוב מתוך תנועת נוער, בית ספר חקלאי או חברת נוער, והתגייסה בשלמותה כמחלקת פלמ"ח, לתקופת הכשרה מקצועית, חברתית ונפשית לקראת יציאתה למשימתה ההתיישבותית. גרעינים שכאלה התגייסו לפלמ"ח כבר מתחילתו, במאי 1941 (על אף שהפלמ"ח הכיר באופן רשמי בהכשרות המגויסות רק שלוש שנים מאוחר יותר) ועד סופו, בנובמבר 1948.

עין גדי
בשנת 1953 הוקמה היאחזות נח"ל (סמוך למקום בו נמצא בית ספר שדה עין גדי של היום). היישוב אוזרח והפך לקיבוץ בשנת 1956. רוב מייסדיו הם בוגרי תנועות הנוער וגרעיני נח"ל. לפני מלחמת ששת הימים היה היישוב מנותק ומבודד (הגישה אליו הייתה אך ורק מאזור ערד), סמוך מאוד לגבול הירדני, והיישוב הקרוב ביותר היה בטווח של מספר שעות נסיעה בדרך עפר.

ציטוטים

”סבתי עובדת קשה בשדות התירס, החמניות וברפת.“

הקשר הרב דורי