מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ציונות מבית סבתא

שרה, אמא של סבתי מלה.
סבתא מלה, סבא דב, אמא שלי ואחיותיה
מבית מתבולל לארץ ישראל

סבתא מלה נולדה בבריסל בשנת 1914 בבריסל למשפחה מתבוללת ועשירה, בעלי עסק גדול של פרוות. הם העסיקו הרבה פועלים בלגיים ומכרו את סחורתם בחנות גדולה. כיום המפעל והחנות נמצאים בבעלות בלגית, לאחר שנאסר על היהודים להחזיק בעסקים. הוריה של סבתא הם מצאצאי אנוסי ספרד, שהגיעו לבלגיה במאה ה- 16, התערו בחברה הבלגית ולא שמרו על אורח חיים יהודי, אבל סבתא וסבא שלה שמרו מצוות ולכן חיו בקומת המרתף של הבית כדי לא להיחשף ולהיפגע. סבתא מלה היתה בת יחידה להוריה והיתה קשורה לסבתה. היא בילתה אצלה את רוב זמנה, כי הוריה היו עסוקים מאד בעסק המשפחתי ולכן הושפעה מאורח החיים שנחשפה אליו אצלה.

בעקבות החשיפה לערכים שסבתה הנחילה לה, הצטרפה סבתא מלה לתנועת הנוער של השומר הצעיר בבריסל והיתה חדורה ברגשות ציוניים, שהובילו אותה לעזוב את ביתה ומשפחתה בשנת 1929, כאשר הייתה בת 15 בלבד ולעלות לארץ ישראל בעלייה בלתי לגלית. הרקע לעזיבת הבית קשור כנראה לכך שהוריה התגרשו ואמה שרה נישאה בשנית למוישה מנדל. סבתי לא הסתדרה עם האבא החורג והוא לא קיבל אותה כבתו.

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%942
נירה, אמא שלי

סבתא הגיעה לקיבוץ עין החורש כחלוצה והייתה ממקימיו. לאחר זמן מה אמה שלחה לה הזמנה לביקור בבריסל, כאשר נולד ראובן, אחיה למחצה של סבתא. היא עלתה על אוניה בבגדי העבודה מהקיבוץ בדרך לבלגיה. הביקור ערך שבועות ספורים בלבד, למרות שאמה ניסתה לשכנע אותה להישאר. הגעגועים לארץ ישראל היו גדולים יותר ולכן לא נשארה ובעצם לא חזרה יותר לבלגיה. החיים בבלגיה הפכו לקשים יותר ויותר בגלל גילויים אנטישמיים כלפי היהודים ועשר שנים אחר כך כאשר בלגיה נכבשה בידי הנאצים גם משפחתה של סבתא עברה לגטו. ב – 1942 העבירו הגרמנים את יהודי בריסל למחנות השמדה. אמה שרה נרצחה באושוויץ בשנת 1942.

בשנת 1941 סבתא מלה התגייסה לחיל הנשים הבריטי, שמטרתו הייתה עזרה לעורף בזמן מלחמת עולם שנייה. אמי הייתה בת שנתיים בלבד כאשר אמה/סבתי התגייסה לחייל. היא היתה מהראשונות שהתגייסו. היא הוכשרה ולאחר זמן מה נשלחה כקצינת ח"ן למצרים. אחרי שרות של שנתיים בחייל השתחררה וחזרה אל ביתה ואל אמי שנשארה בבית יתומים בתקופה הזו.

הזוית האישית

ברגעים האישיים, המיוחדים והמעטים שהיו לי ולסבתי למדתי על קורות חייה ומורשתה. סיפוריה ריגשו אותי והפעימו אותי. עבורי סבתא הייתה גיבורה!

מילון

התבוללות
הטמעות תרבותית וחברתית של יהודים בקרב גויים הסובבים אותם

אנוסי ספרד
האנוסים היו יהודים שאולצו להמיר את דתם ולקבל על עצמם את דת המדינה השולטת.

עליה בלתי לגאלית
עלייה שהייתה בלתי חוקית בעיני שלטונות המנדט הבריטי.

ציטוטים

”סבתא תמיד ביקשה שנתכבד בסוכריות צבעוניות וקשות וביסקוויטים לחים“

הקשר הרב דורי