מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרפר, האם אתה נחמד?

אני וסתבא בבובות של העדלאידע
פרפר נחמד - שיר פתיחה
יעל גרף הבמאית של תכנית הילדים "פרפר נחמד".

תולדות תכנית הילדים "פרפר נחמד"
פרפר נחמד היא תוכנית טלוויזיה לימודית לילדים צעירים מאוד. התכנית הייתה הראשונה שנועדה ללמד ילדים בגילאי שנתיים ועד ארבע שנים ובכך למלא חסר בתכנים לפעוטונים. מעבר לפעוטונים התכנית נועדה לילדים שלא הייתה להם מסגרת ונשארו בבית. התוכנית הייתה מורכבת משני מנחים מבוגרים וארבע בובות שמדמות ילדים.
לכל בובה היה אופי שונה:
בץ הצב: בץ הוא איטי מכולם, חושב על כל דבר מחשבות פילוסופיות.
אוזה האווזה: אוזה היא הספונטנית מהחבורה, אומרת כל מה שעולה לה לראש.
שבי השבלול: שבי הוא הכי צעיר. מאוד ביישן, חששן, פוחד להגיד את דעתו אבל תמיד מוכן ללמוד.
נולי האפרוחית: נולי היא מאוד שובבה עם הרבה אנרגיות ומרץ. עושה הצגות והרבה שטויות.
 
השוני בבובות נועד כדי שכל ילד יוכל להזדהות לפחות עם דמות אחת. כל בובה נעשתה בקפדנות רבה והמון תשומת לב. הגברת שבנתה את הבובות נקראת יהודית גרינשפן – והיא נחשבת לאחד מבוני הבובות הכי טובים הארץ.
המנחים היו דמויי הורים או חברים גדולים של הילדים. הם יזמו משחקים, יזמו שיחות ובעיקר הם היו חברים טובים של הבובות. המנחים נבחרו מאוד בקפידה כי חיפשנו אנשים אינטילגנטיים, מאוד חמים שמשדרים שמחה וטוב לב. היה לנו חשוב שהמנחה יוכל לדבר עם בובה באופן רציני ובגובה העיניים.
הנושאים שנבחרו היוו העשרה לגיל הרך: עונות השנה, גוף האדם, חגים, פרחים, ירקות, צמיחה וגדילה, כולנו שווים, לילה ועוד… התסריטים נכתבו ע"י דתיה בן-דור ובכל משדר היו שירים חדשים שנכתבו במיוחד לתוכנית ונגעו בתכנים. כמו כן היו גם הרבה משחקים.
שיר הפתיחה נכתב במיוחד כדי לכנס את הילדים בשמחה מכל קצוות הגן לטלוויזיה. הוא קצבי כדי שהילדים ירקדו בזמן שהשיר מתנגן והאנימציה מראה איך כל החרקים באים להקשיב לתזמורת של החרגול כמו שהם באים להקשיב לתוכנית. המשחקים היו מורכבים מחפצים פשוטים שיש בכל בית כדי לאפשר להורים לשחק עם הילדים שלהם בלי להוציא הוצאה כספית נוספת.
הוקלטו 400 תוכניות והן משודרות עד היום להנאתם של הילדים, ההורים והגננות. כדי שהגננות יכירו את כל התכנים שהמשדרים דנו בהם, נערכו ימי עיון מיוחדים לגננות ובהם צוות ההפקה של התכנית סיפר איך אפשר לנצל באופן מיטבי את התכנים בתוכנית. התכנים של התכניות צמחו מהחוסרים שהרגשתי בקבוצת הגיל של הבנות שלי.
פרפר נחמד-כשבתי הצעירה הייתה בת שנתיים.
דודלי-כשבתי הבכורה הייתה בת חמש.
זהו זה-בתחילת שנות העשרה של בתי הבכורה.
עניין של זמן-בשנות העשרה של בתי הבכורה.
 
מאוד מאוד נהניתי  לביים תכניות ילדים כי להסתכל על העיניים שלהם כשהן מתמלאות שמחה ועניין, שווה את כל העבודה הקשה.
 
פרפר נחמד זכה בפרס יפן שהוא הפרס הגבוה ביותר של טלוויזיות חינוכיות בעולם והוא מוענק לזוכה ע"י קיסר יפן. 
 
העשרה
פרפר נחמד: "פרפר נחמד היא תוכנית טלוויזיה חינוכית ישראלית לילדים בגילאי הגן, שדנה, באמצעות שיח בין מנחים לבובות, בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של הילדים. הפקת פרקי התוכנית לטלוויזיה החינוכית החלה בינואר 1981 והראשון מביניהם שודר ב־31 במרץ 1982. במהלך השנים, שודרו פרקי התוכנית פעמים רבות בשידורים חוזרים".
יעל גרף, בימאית אתר "אישים"
 
 תשע"ו

מילון

פרפר נחמד
פרפר נחמד היא תוכנית טלוויזיה חינוכית ישראלית לילדים בגילאי הגן, שדנה, באמצעות שיח בין מנחים לבובות, בדילמות וסוגיות שונות מעולמם של הילדים. הפקת פרקי התוכנית לטלוויזיה החינוכית החלה בינואר 1981 והראשון מביניהם שודר ב־31 במרץ 1982. במהלך השנים, שודרו פרקי התוכנית פעמים רבות בשידורים חוזרים.

תסריט
הטקסט של התוכנית

ציטוטים

”נהניתי לביים לילדים כי להסתכל על העיניים שלהם כשהן מתמלאות שמחה ועניין, שווה את המאמץ.“

הקשר הרב דורי