מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פרופיל אומן של חפציבה קושמרו

שירז טשומה וחפציבה קשמרו
חפציבה קשמורו
סיפורה של חפציבה קשמרו לילדי בית הספר צמח

במסגרת תכנית תכנית הקשר הרב דורי, תועדו השנה, בבית ספר "צמח" באשדוד, סיפוריהם של אמנים
תהליך העבודה כלל מפגשים בהם האמנים סיפרו על חייהם ועל יצירותיהם. תיעדו ביחד בכלים דיגיטליים את יצירות האמנות הנבחרות ובנו כרטיס מיידע על כל יצירה.
 
תמונה 1
 
סיפורה של האמנית חפציבה קושמרו, תועד ע"י שירז טשומה.חפציבה נולדה בתאריך 16/4/1936, בעיר פז, שבמרוקו. גרה היום באשדוד, רחוב הרב מנחם מנדל. 
תמונה 2
היו לה שני ניסיונות עלייה לארץ. היא עלתה לארץ בשנת 1948- פעם ראשונה, דרך אושדה ללא הצלחה, ובשנת 1949, בפעם השנייה שלחו את הילדים לארץ. בפעם השנייה קודם שהגיעו לישראל, שהו בדרך בצרפת, מכיוון שנווה הדסה, המקום שאליו היו אמורים להגיע עוד לא היה מוכן לקבלת הילדים.
 
הראיון עם האמנית חפציבה קושמרו:
 
באיזו מסגרת יוצרת/פועלת: במסגרת בית האומן.
 האמנית התחילה להתעניין באומנות בגיל 50. חפציבה לקחה את בנה לשיעור טניס ושם פגשה מורה לאמנות ושאלה אותו "מאיזה גיל אפשר להתחיל ללמוד אומנות?" והמורה ענה "כל אחד יכול ללמוד אומנות עד גיל 80".
 
התנסות ראשונה באמנות במסגרת של מתנ"ס ד' אשדוד.ציור בצבעי מים .
 
האמנית חוותה לראשונה בעיסוקה כאמנית כשציירה ציור אקוורל (צבעי מים) הטכניקה המסובכת ביותר של אומנות. היא למדה גם קליגרפיה יפנית בגימנסיה הרצליה ולימודי אומנות במכללת ברל והיא בוגרת המדרשה.
בשנים 1991-1995 למדה אצל הצייר איציק עדי
בשנת 1996 למדה אצל ברוך אלרון
בשנים 1997-2001 למדה אצל גד אלמן
בשנים 2001-2006 למדה אצל הצייר שמעון אבני
בשנים 1999-2003 למדה אוצרות בסדנאות אמני הקיבוץ
בשנים 2003-2006 למדה סיור תערוכות
 
תמונה 3
 
נקודת המפנה בה הרגישה שריצה לעסוק באומנות היית כשהתאלמנה ועובדת סוציאלית מביטוח לאומי בקרה אותה ושמה לב ליצירותיה. היא המליצה לאמנית להמשיך לעסוק בתחום זה כדי לעבור את התקופה הקשה. האמנית נרשמה למכון אבני בתל-אביב. לימים, רצתה להתקדם ונרשמה למדרשה לאמנות ברמת השרון.האמנית הציגה תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות במסגרת אגודת אומני אשדוד, מכון אבני, המדרשה, בית הנשיא ועוד… משנת 1995-2003 השתתפה באינספור תערוכות קבוצתית ויחיד.       
 
אמנות בשבילי
בתקופה בה התחלתי לצייר הייתה כמו "לנשום אוויר". כמו כן עסקה גם בפיסול כרמי.הרחבה:הנושאים האהובים עלייה כנושאי ציור משתנים בכל פעם מכיוון, שכל פעם למדה נושא חדש.הסגנונות הייחודיים שיצרה קשור לטכניקה גם כן. הטכניקה משמשת את האמנות כנושא בפני עצמו.האמנית מציירת נושאים משתנים בהתאם לרוח התקופה לדוגמה: באסון המסוקים המקרה זעזעה אותה והיא שלבה את אביה.האמנית חברה בארגון לזכויות הסביבה של "ארץ ישראל יפה" והיא יצרה בנושא זה לדוגמה: כשליוויתן הגיע לחוף מכמורת והיו שקיות ניילון בבטנו ניתחו אותו והוא מת בתהליך. דוגמה נוספת; כאשר כרתו את העצים היא יצרה עץ עם רגל מקרמיקה האומר "לבעוט בעוקרי העצים" על העץ היו מטבעות המסמלים את הכסף המורווח מהעצים, כמו כן יצרה אישה שכתפייה מורכבות מעצי זית.
 
האמנית היא רב תחומית המגיבה למתרחש בארץ, לאחרונה בדגש על אומנות עכשווית (מייצבים ומצגות), חברה בוועד המנהל של אגודת אומני אשדוד , פעילה בהתנדבות בוועדת תערוכות עירונית, יוזמת פעילויות לאוכלוסיות מיוחדות , חברה בפורום לאיכות הסביבה "ארץ ישראל יפה " וממשיכה להציג ולאצור תערוכות באשדוד . בשנת 2009 היא קיבלה את "אות מכחול הזהב " עבור הישגים בולטים בעשייה אומנותית קהילתית כהוקרה לפרי יצירתה וכהוקרה לפועלה ולתרומתה לחברה .  
 
יצרה: אנסטסיה טרון
תשע"ה

מילון

קליגרפיה
תחום באמנות העוסק בכתיבת אותיות מיוחדות ומקושטות.

ציטוטים

”אמנות בשבילי בתקופה בה התחלתי לצייר הייתה כמו "לנשום אוויר". “

הקשר הרב דורי