מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעילותו של אשר אוסטינסקי חבר וועד העובדים של בתי זיקוק

אסתר ואור
אשר אוסטינסקי
חבר בוועד עובדים של בתי זיקוק שהציע לאוכלוסיה הערבית להישאר בחיפה

בחרתי לספר את סיפורו של אבא של בעלי אשר אוסטינסקי אשר נולד בשנת 1907 באודסה ברוסיה. בשנת 1910 עלתה המשפחה על 14 ילדיה לארץ. המשפחה הגיעה באוניה ליפו. לאחר זמן לא רב חלק ממשפחה כולל ההורים עבר לפתח תקווה, שהייתה מושבה קטנה ולא מפותחת.

אב המשפחה חלה במלריה ולאחר 3 שנים נפטר. לאחר זמן עברה משפחה לחיפה..אשר למד בבית ספר אליאנס. בגיל 14 הפסיק ללמוד בבית ספר כדי לעזור לאמו האלמנה. בפרנסתה משפחה את לימודיו סיים בלילות בעזרת מורה פרטי. בשנת 1938 התחיל לעבוד בבתי זיקוק ,שניבנו על ידי הבריטים. הוא ארגן את הפועלים היהודים לאספות כדי לדרוש זכויות עובדים ולבסוף קם וועד עובדים שאושר היה אחד מחבריו.

בשנת 1947 ערכו הערבים העובדים בבתי זיקוק טבח והרגו 39 חללים. הטבח נערך בי"ז בטבת תש"ח 30.12.1947   אושר ניצל על ידי כך שהוא הסתתר בארון כאשר הערבים הפורעים רדפו אחריו ושומרים ערבים אחרים עזרו לו להכנס לארון והפנו את הפורעים לכיוון אחר.

%d7%92%d7%99%d7%a1%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%a1%d7%aa%d7%a8

בשנת 1948 במלחמת השחרור כאשר היה ברור שחיפה עומדת להיכבש על ידי ההגנה, פנה אליו אבא חושי, שהיה מראשי הישוב וביקש ממנו לפנות להנהגה הערבית בחיפה ולחבריו הפועלים ולבקש מהם להשאר בחיפה. הוא והבטיח להם הגנה ושלא יאונה להם כל רע וזאת על דעת מנהיגי הישוב. הם לא קבלו זאת וברחו ללבנון. אושר המשיך להיות חבר בוועד עד יציאתו לגמלאות .

הזוית האישית

אסתר בחרה לספר לנכד אור את סיפורו של אשר אוסטינסקי, חבר וועד העובדים של בתי זיקוק.

 

מילון

טבח
רצח

ציטוטים

”ב1948 נשלח ע"י מנהיגי הישוב להבטיח לאוכלוסיה הערבית ששלומם ישמר אם יישארו בחיפה . “

הקשר הרב דורי