מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פסח וסוכות שלי

בקשר הרב דורי
אומנות רב דורית
גזלה נעמה מספרת על פסח וסוכות
שמי גזלה נעמה. נולדתי בשנת 1938 בעיר מסלטה שבלוב. עליתי לארץ בשנת 1950.
אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי באולפנת מירון. במסגרת המפגשים אני מספרת לאלירז את סיפורי והיא עוזרת לי לכתוב ולהעלות אותם. בחרתי לספר לאלירז על שני חגים אהובים עלי במיוחד, חג סוכות וחג הפסח.
שני חגים אלו הם שניים מתוך שָׁלשׁ רְגָלִים, שלושת החגים בהם עלו בני ישראל  לרגל לבית המקדש בירושלים והביאו תרומה מתבואתם ומפירותיהם.
סוכות פעם וסוכות היום
פעם היינו בונים סוכה עם קרשים. ימים רבים לפני החג היינו מתחילים באיסוף הקרשים. כל הילדים היו עוזרים לבנות אותה. היינו מכינים ארוחה גדולה לכבוד החג וכל בני המשפחה היו באים.
היום יש סוכות מוכנות, אנחנו בונים סוכה מאלומיניום או מעץ ומקשטים אותה כמו פעם. אנו קונים קישוטים, שמים שולחן גדול לכל המשפחה וכל המשפחה מתאספת ובאה. אנו עושים אוכל טעים שאני מבשלת.  אפילו את הלחם אני מכינה לבד, מכינה אותו בחצר הבית, בטאבון שיש לי בחוץ. בערב החג מקדשים על היין ויש חג שמח. היינו נוהגים לקנות בגדים חדשים כדי לכבד את החג: מטפחת ראש, נעליים חדשות וחולצות. היינו עונדים את תכשיטי הזהב החגיגיים בשביל ללכת לבית כנסת.
המאכלים המיוחדים לחג זה: אנחנו מכינים קוסקוס עם קציצות בשר, פשטידה, אורז לבן, עוף בתנור, סלטים, דגים ועוגות. בעלי הכי אהב על-האש. הייתי עושה קניות לפני החג וקונה פירות, ירקות ומצרכים לבישול.
פסח פעם ופסח היום 
פעם היינו עובדים קשה בשביל פסח. היינו מתחילים שבועיים לפני הפסח. הייתה לנו משפחה גדולה והיינו מסיידים לבד את הבית. כשהגיע פסח כולנו היינו מותשים. היום לפני פסח אנחנו מסיידים טוב את הבית, מנקים, משפשפים ומוציאים את החמץ מהבית.
שבוע לפני פסח אנו קונים את מה שצריך לחג. אנחנו קונים טלה בשביל לשחוט. אנחנו מכינים לפסח: אורז לבן, זרוע, קציצות בשר של טלה אפוי מצות עגולות. שלוש משפחות עושים את החג אצלי בבית, עם הילדים שלהם, וכיף לי איתם.
 
העשרה
"שָׁלשׁ רְגָלִים הוא כינוי לשלושה חגים מקראיים, בהם הצטווה עם ישראל לעלות לרגל לבית המקדש בירושלים ולהביא תרומה מתבואתם ופירותיהם. חגים אלה הם פסח, שבועות וסוכות.".
"מלבד המצווה לעלות לבית המקדש בשלושת הרגלים, קיימת גם המצווה לשמוח בהם ולשמח עניים יתומים ואלמנות, וכן המצווה להקריב קרבן חגיגה וקרבן שלמים לשמחה."
טאבון: "טאבון הוא תנור חימר, מעוצב כחרוט קטום, עם פתח בתחתיתו בעזרתו ניתן להזין את האש. הטאבון נבנה ומשמש כתנור המשפחה, הכפר או השכונה ברחבי המזרח-התיכון. כיום יש גם תנורי טאבון הנבנים ממתכת "

מילון

שָׁלשׁ רְגָלִים
שָׁלשׁ רְגָלִים הוא כינוי לשלושה חגים מקראיים, בהם הצטווה עם ישראל לעלות לרגל לבית המקדש בירושלים ולהביא תרומה מתבואתם ופירותיהם. חגים אלה הם פסח, שבועות וסוכות.

אנא סכנה דלתון
אני גרה בדלתון

טאבון
טאבון הוא תנור חימר, מעוצב כחרוט קטום, עם פתח בתחתיתו בעזרתו ניתן להזין את האש. הטאבון נבנה ומשמש כתנור המשפחה, הכפר או השכונה ברחבי המזרח-התיכון. כיום יש גם תנורי טאבון הנבנים ממתכת

ציטוטים

”תמים תהיה עם ה' אלוקיך“

הקשר הרב דורי