מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פינת השלולית

עם סבא מאיר עוזיאל באיטליה
הספר הראשון של סבא
סבא שלי מאיר עוזיאל

רקע כללי – סבא מאיר עוזיאל
 
תמונה 1
 
סבא מאיר נולד בשנת 1945. אבא שלו וסבא שלו וגם דורות קודמים ממשפחת עוזיאל נולדו וחיו בירושלים. מאיר עצמו, סבא שלי נולד בטריפולי, בלוב, כי אביו היה קצין בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה.
 
בלוב, פגש את סבתא רינה שהיא האימא של סבא שלי. מאיר חזר עם משפחתו לישראל כשהוא היה בן שנה וחצי. גדל בתל אביב, בשיכון הקצינים, בגיל 14 מאיר, אחיו דני, ואימא שלהם עברו לקיבוץ נצר סרני.
 
אחרי השירות הצבאי, מאיר עזב את הקיבוץ ועבר לתל אביב, הכיר את סבתא שלי והם התחתנו. מאיר עבד כגרפיקאי ובגיל 27 הוזמן לעיתון "מעריב" להיות העורך הגרפי של העיתון. מאיר גם כתב מאמרים בעיתון והחל מגיל 29 הוא החל לפרסם מדור אישי בכל יום שישי בשם "שיפודים". סבא שלי כותב במעריב עד היום, אבל במשך השנים הוא גם פרסם ספרים רבים, יצר תוכניות טלוויזיה וגם נשלח פעמיים לעבודה של כמה שנים באיטליה. עד היום סבא שלי, מאיר גם מצייר (כתחביב). 
 
סיפור שאהבתי א'
אהבתי את הסיפור, איך סבא שלי התחפש בפורים ליווני, עם טוגה, (למעשה, טוגה זה רומאי והלבוש היווני נקרא כיתון שזה פשוט יותר.)
בקיצור, הוא התעטף בסדין, עם כתף חשופה והכתף שלו קפאה מקור והוא חלה (אסטמה).
 
סיפור שאהבתי ב'
אהבתי את היום הולדת 70 של סבא שלי, כל הקרובים הגיעו לבית של סבא וסבתא, וכל מה שכולם הכינו היה הפתעה. אני הכנתי מצגת על סבא שלי וגם הצגתי אותה בפני כולם בהרצאה קצרה. 
 
 
נספח – רשימת הספרים של סבא שלי מאיר עוזיאל
ספר רע – ידען לפושע המאורגן (הומור)
ספר נגד ג'וקים (סאטירה והומור)
עשיתי שלולית (סאטירה והומור)
ההיףך (סאטירה והומור)
ספר פסיכי (הומור)
עובדות על תשוקה מסוימת (רומן)
הראשון לארץ ציון (רומן ביוגרפי)
מעומק השלולית (סיפורים קצרצרים)
מקום קטן עם דבי (רומן)
על האש מבחר שיפודים (סאטירה והומור)
איש הישר בעיניו (רומן)
 
משוב של הלל – תכנית הקשר הרב דורי
"למדתי מסבא שלי את הקידוש של שבת, שמתחיל במילים: "יום השישי, ויכולו השמיים והארץ…" וגם את הברכה: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, המוציא לחם מן הארץ".
 
העשרה
מאיר עוזיאל: "מאיר עוזיאל (נולד ב-1945; תש"ו), עיתונאי, סאטיריקן, מתרגם, סופר, איש במה ואיש תקשורת וטלוויזיה ישראלי. מאיר הוא בן למשפחה ישראלית ותיקה בת שמונה דורות בירושלים. סבו היה הרב הראשי הראשון לציון, בן ציון מאיר חי עוזיאל, ומאיר עוזיאל קרוי על שמו.
מאיר נולד בטריפולי שבלוב בעת בה אביו שירת כקצין ארץ ישראלי בצבא הבריטי. בהיותו בן כשנה וחצי חזרה משפחתו לארץ. אמו היא ילידת בנגאזי ממשפחה בעלת נתינות בריטית מצד אביה (שהיה נשיא הקהילה היהודית בטריפולי) ושורשים מליבורנו באיטליה מצד אמה".
"קידוש ביהדות הוא איזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים). ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן".
ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

קידוש
קידוש ביהדות הוא איזכור קדושת היום (שבת או חג) בטקס קצר. הקידוש נעשה על ידי ברכה מיוחדת הנאמרת לרוב על גביע יין (או מיץ ענבים). ישנה מצווה מהתורה לערוך קידוש בליל שבת וחג, היא מצוות קידוש השבת בדברים. הקידוש נערך קודם הסעודה להראות שהסעודה נעשית לכבוד השבת, בדרך כלל על ידי בעל הבית או הבכיר מבין הנוכחים. הקידוש הנעשה ביום השבת והחג הוא תקנה דרבנן.

מאיר עוזיאל
מאיר עוזיאל (נולד ב-1945; תש"ו), עיתונאי, סאטיריקן, מתרגם, סופר, איש במה ואיש תקשורת וטלוויזיה ישראלי. מאיר הוא בן למשפחה ישראלית ותיקה בת שמונה דורות בירושלים. סבו היה הרב הראשי הראשון לציון, בן ציון מאיר חי עוזיאל, ומאיר עוזיאל קרוי על שמו. מאיר נולד בטריפולי שבלוב בעת בה אביו שירת כקצין ארץ ישראלי בצבא הבריטי. בהיותו בן כשנה וחצי חזרה משפחתו לארץ. אמו היא ילידת בנגאזי ממשפחה בעלת נתינות בריטית מצד אביה (שהיה נשיא הקהילה היהודית בטריפולי) ושורשים מליבורנו באיטליה מצד אמה.

ציטוטים

”"זה מסובך" (בדיחה משפחתית).“

”למדתי מסבא שלי את הקידוש של שבת, שמתחיל במילים: "יום השישי, ויכולו השמיים והארץ..." “

הקשר הרב דורי