מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פגזים מכל עבר אבל צבא מצויין

שני וסבתא גאולה
סבתא גאולה בג'יפ
סבתא גאולה מספרת את חוויותיה האישיות ממלחמת ששת הימים בעיר ירושלים

בפרוץ מלחמת ששת הימים הייתי בת 22 בזמן הזה כבר היה ידוע שעלולה לפרוץ מלחמה.
 
תמונה 1
היו כל ההכנות בבתים כמו להדביק סרטי דבק בחלונות ולחפור תעלות. בלילות הייתי נפגשת עם החברים והחברות ומפטפטים מתי תפרוץ המלחמה.
ערב לפני שפרצה המלחמה ישבתי עם ידיד שלי על הגדר וכשנפרדנו לשלום הוא אמר: "מי יודע אולי מחר תפרוץ מלחמה?" ואכן למחרת פרצה מלחמת ששת הימים. ליד ביתי (על יד גן סקר) הייתה עמדה וביום היינו הולכים נכנסים ויוצאים ושומעים מה קורה ובלילה היינו חוזרים הביתה באפלה מוחלטת. תוך כדי שאנחנו במיטות היינו שומעים את חיילים צועקים:" עמדה ד' הפעל".
בבית הייתה לנו חצר גדולה ואז לילה אחד שמענו נפילות של רסיסים וכולנו התעוררנו בהיסטריה מוחלטת. עמדנו בהול שהוא היה מוקף בחדרים רועדים מפחד, אבל בטוחים שצה"ל שלנו יתקוף לזרה וינצח. בבית של חברה שלי, ברחוב הסמוך היה ממש רגע מפחיד שאני זוכרת בבירור עד היום: פגז  חדר את התקרה ויצר חור גדול בתקרה של הסלון. המזל היה, שאף אחד מבני משפחתה של חברתי,  לא היה בבית.
 
תמונה 2
 
הכל עברנו ,פגזים, שריקות, צעקות. ביום היינו מסתובבות עם חיילים בעמדה המשרדית, וזה היה ממש נחמד אבל גם מלחיץ מאוד,  ובלילה היינו הולכים לישון מפוחדים. ככה שישה ימים, שנמשכו כמו נצח. כך זה נמשך עד ההודעה המשמחת שנגמרה המלחמה וכמובן שצה"ל ניצח ובגדול.
יצאנו לחגוג בשמחה ובששון.
 
העשרה
"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה". ויקיפדיה
 תשע"ו

מילון

פגז
קליע הנורה מתותח, כאשר הגדרת "תותח" היא כלי ירייה חם בעל קליבר מ-20 מ"מ ומעלה. לעתים הפגז נושא מטען כלשהו, כגון חומר נפץ או חומר יוצר עשן,

"עמדה ד' הפעל"
זהו המשפט שהחיילי צה"ל בירושלים היו צועקים בלילה בתקופת המלחמה.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”אנחנו סומכים על חיילי צה"ל. יש לנו צבא חזק ואדיר. “

הקשר הרב דורי