מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ערב אחד הרבה שטפונות

בתכנית הקשר הרב דורי
מפת איזור עין גדי
סיפורו של מנהל בית ספר שדה עין גדי

בשנים 1980-1977 הייתי מנהל בית ספר שדה עין גדי,

בית ספר שדה עין גדי, מרכז לטיולים ושמירת טבע במדבר יהודה סמוך לים המלח. ".בית ספר שדה עין גדי הוא בית ספר שדה הראשון בישראל. בית הספר נמצא על גבעה, צפונית לקיבוץ עין גדי, במרחק הליכה מאתרי שמורת עין גדי: נחל דוד, נחל ערוגות, בית הכנסת העתיק בעין גדי והמקדש הכלכוליתי בגבעה שמעל הקיבוץ.

בית-ספר שדה הראשון, בעין גדי, הוקם בשנת 1960 על ידי יוסי פלדמן. הוא נועד ל"חינוך הציבור ובפרט בני-הנוער בשמירת הטבע". לימים ביוזמת החברה להגנת הטבע החלו לפעול עשרות מרכזים דומים בכל רחבי הארץ, הן כיחידות שדה בתי ספר שדה והן כיחידות עירוניות הקרויים צל"שים (מרכזים ללמודי שדה)."

בבית הספר, הנקרא על שם עמי אסף, יש חדרי אירוח, תצוגה זואולוגית וארכאולוגית, אוסף גאולוגי וחיזיון אור קולי על מדבר יהודה. באזור מעיינות ואתרים היסטוריים וארכאולוגיים. בקרבת בית הספר: מערות קומראן ועינות צוקים מצפון, מעלה בני המושבים ממערב, מצדה מדרום, עין בוקק והנחלים דרגות, משמר וזוהר. דרומה יותר מפעלי ים המלח, מישור עמיעז, נחל פרצים ומערת הקמח."

חצר בית ספר שדה בעין גדי, החברה להגנת הטבע

תמונה 1

באחד הימים ירדו גשמים כבדים בהרי ירושלים ובהרי חברון וגם במדבר יהודה. בעקבות כך הנחלים מלאו מים והתחילו לזרום. נוצרו שיטפונות שהגיעו לכביש שלאורך ים המלח.

באותו יום אני הייתי בירושלים ועם ערב חזרתי לביתי בבית ספר שדה עין גדי. למזלי, האוטובוס שנסעתי בו הצליח לעבור את כל הנחלים ששטפו את הכביש (כי המים לא היו גבוהים מדי) והגעתי הביתה בשלום.

האוטובוס המשיך לנסוע בדרכו לקיבוץ עין גדי. כעבור חצי שעה האוטובוס על נוסעיו חזר אלי לבית ספר שדה והודיע לי שלא היה מסוגל להמשיך בדרכו לקיבוץ כי נחל ערוגות (הנחל הגדול שבין בי"ס שדה לבין הקיבוץ), עלה על גדותיו והרס את הגשר שעל הכביש. מיד דאגתי להלין את הנוסעים באכסניה שבבית ספר שדה, והם הודיעו למשפחותיהם בקיבוץ שהם נשארים ללילה בבית ספר שדה.

בינתיים גיליתי כמה דברים:

כשהתחילו השיטפונות לקחו מדריכי בית ספר שדה את הג'יפ של בית הספר לניסיון לחלץ אנשים שנתקעו בנחל חבר (מדרום לקיבוץ עין גדי). הג'יפ נתקע בנחל חבר ולמרבה המזל המדריכים הצליחו לחזור בלי פגע ובלי הג'יפ. את הג'יפ חילצנו כעבור יומיים כשכול מערכת החשמל שלו רטובה ומערכות אחרות חבולות והוא היה זקוק ל"טיפול רפואי" שעלה המון כסף. למדריכים שלום!

טיול של בית ספר עם 2 אוטובוסים וכ-80 תלמידים, שטייל בדרום בקעת ים המלח מודרך ע"י מדריכות בית ספר שדה, לא הצליח לחצות את הנחלים הזורמים מדרום למצדה. המדריכות החליטו לנסוע דרך הר חברון וירושלים ולהגיע לבית ספר שדה מצפון. אחרי שנסעו כשעתיים הגיעו לבקעת ים המלח מצפון, אבל אז גם הנחלים הצפוניים זרמו ולא ניתן היה להגיע לבית ספר שדה. בקיבוץ קליה קלטו אותם, נתנו להם ארוחה קלה והעמידו לרשותם מחסן גדול לשהות בלילה.

השתלמות מדריכים של החברה להגנת הטבע שיצאה בבוקר מבית ספר שדה למסלול במדבר בין מצדה לעין גדי הגיעה עם ערב לקיבוץ עין גדי ולא הייתה מסוגלת לחזור לבית ספר שדה. בקשתי מקיבוץ עין גדי לקלוט אותם ללילה (והזכרתי להם שגם אני קלטתי קבוצת חברים מהקיבוץ ללינת לילה בבית ספר שדה).

מאנשי ההשתלמות שירדו בעין גדי נמסר לי שישנם בשטח 3 מטיילים, חיילים מיחידה מובחרת שהיו אורחים בבית ספר שדה ויצאו בבוקר למסלול טיול בנחל צאלים. הם נראו לאחרונה תקועים בשיטפון בנחל צאלים. כשאני שומע חיילים ביחידה מובחרת אני מאוד דואג, כי הם מועדים למעשים נועזים לא זהירים במיוחד. חששתי שהם ינסו לחצות את הנחל הזורם עם כל הסכנה שבכך.

צלצלתי לצבא, לחדר מבצעים פיקוד מרכז, שם מכירים אותי משיתוף פעולה במקרים אחרים. הזמנתי מסוק! למזלי היה לי שם אמון מלא ומיד שלחו לי מסוק. כעבור חצי שעה הגיע המסוק ונחת במשטח סמוך לבית ספר שדה. העליתי עליו מדריך וותיק של בית ספר שדה ושלחתי את המסוק עם המדריך ללילה החשוך והקודר למצוא את המטיילים התקועים המדבר הגדול.

אחרי שעה של מתח נוראי (באותו זמן עוד לא ידעתי מה עם שני האוטובוסים של המטיילים שנסעו מסביב) חזר המסוק. הוא נוחת וממנו יוצא המדריך ואחריו יוצאים רועדים מקור ומהתרגשות שלושת המטיילים עם בגדים קייציים קרועים בלויים ורטובים. הם לא הבינו איך זה פתאום מתוך הלילה הגיע אליהם מסוק וחילץ אותם. הבאנו אותם לבית ספר שדה והסיפור איתם הסתיים.

למחרת בבוקר יום יפה. אין גשם, השיטפונות לאט לאט נגמרים וניתן לנסוע ברוב הכבישים. אנשי מע"צ התקינו דרך עפר זמנית על אפיק נחל ערוגות. כל התקועים ללינת הלילה הזמנית הצליחו להגיע למקומותיהם. שני האוטובוסים של המטיילים חזרו עם בוקר לבית ספר שדה עמוסי חוויות. רק הג'יפ מסכן, נשאר תקוע בנחל ולקח לנו עוד יום לחלץ אותו.

בינתיים התחילו להגיע התלונות: הורי התלמידים, משרד החינוך, המשטרה, העיתונות, כולם רוצים לקבל תשובות מדוע למה ואיך קרו דברים כל כך מוזרים…

שלושת החיילים מהיחידה המובחרת הסתלקו מבוישים מבית ספר שדה, בלי שאף אחד ראה אותם

ו… בלי להגיד תודה.

מילון

בית ספר שדה עין גדי
בית ספר שדה עין גדי הוא בית ספר שדה הראשון בישראל. בית הספר נמצא על גבעה, צפונית לקיבוץ עין גדי, במרחק הליכה מאתרי שמורת עין גדי: נחל דוד, נחל ערוגות, בית הכנסת העתיק בעין גדי והמקדש הכלכוליתי בגבעה שמעל הקיבוץ.

ציטוטים

”בשנים 1980-1977 הייתי מנהל בית ספר שדה עין גדי“

הקשר הרב דורי