מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עקבתי אחרי הקרב דרך החלון

סבתא בתיה עם הנכד עומר
סבתא בתיה נופשת בדרום אפריקה
הסיפור של בתיה בתקופת מלחמת ששת הימים

מלחמת ששת הימים

"מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה". (ויקיפדיה)

חודשיים לפני מלחמת ששת הימים, אלי ואני הכרנו. התחלנו לצאת ולבלות בערבים. לא הרבה זמן עבר עד שאלי גויס אל המלחמה. הוא נשלח לחורשת האורנים והאקליפטוסים בגבעת רם בירושלים. כמובן שבתחילה דאגתי לשלומו, בחור צעיר אשר מגויס למלחמה ואין לו אפילו ידע דל במלחמה. כשבאתי לבקרו בכל צהריים, ראיתי ששלומו מצוין ונרגעתי.

המלחמה החלה, נשלחתי למקלט בבית ספר מצדה, זאת לא הייתה חוויה נעימה. כל אנשי השכונה הצטופפו במקלט קטן ומוזנח, כי המלחמה הגיעה במפתיע. ראינו את כל הקרב מן החלון, ראיתי את הצלפים הירדנים על הגגות, אורבים לחיילי צה"ל.

תמונה שמתארת משפחות במקלט

%d7%9e%d7%a7%d7%9c%d7%98

הייתה במקלט אווירה של פחד ובהלה, הלילות היו קרים וחשוכים, לא יכולנו להדליק מנורה או נר, החיילים הירדנים יכלו לגלותנו בכל מצב נתון. הייתה נקודת אור קטנה בסיטואציה נוראה שכזו – ההתלכדות והביחד. מצאתי את חברי והכרתי אנשים חדשים אשר שיתפו אותי בפחדיהם ובבעיותיהם.

לקראת סוף המלחמה, ראינו מטוס, בטח עכשיו אתם, הקוראים, חושבים לעצמכם: "איזה יופי לכם! ראיתם מטוס!", אז… לא, המטוס התרסק. היה זה מחזה מזעזע, אך לשמחתי, המטוס לא היה מטוס של צה"ל, הוא היה מטוס ירדני. דלת המטוס הייתה פתוחה וישבו שם 4/5 חיילים אשר היו צריכים לצלוף בחיילי צה"ל, אך צה"ל צלפו בירדנים ומוטטו את המטוס. כאשר המלחמה נגמרה, פגשתי את אלי בכותל, הלכנו את כל הדרך מגן הפעמון אל הכותל ושם פגשתי את אלי.

הכרתי חברים חדשים ונוצרו לי חוויות חדשות, אחרי המלחמה הזו, הבנתי שגם מלחמות יכולות לאחד בין בני אדם.

הזוית האישית

סבתא בתיה משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם הנכד עומר ומספרת לו את חוויותיה ממלחמת ששת הימים. השנה בדיוק 50 שנה מפרוץ המלחמה.

מילון

חורשת האורנים אקליפטוסים בגבעת רם
חורשת אקליפטוס קטנה. ... חורשת ברושים ותיקה, חורשת אורנים נמצאת ליד גבעת רם, קמפוס גבעת רם, סמוך לקרית הממשלה וקרית המוזיאונים.

ציטוטים

” הייתה במקלט אווירה של פחד ובהלה, הלילות היו קרים וחשוכים, לא יכולנו להדליק דבר.“

הקשר הרב דורי