מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עמרם מצנע ראש מועצת ירוחם

אילן בן דוד מראיין את מר מצנע
עמרם מצנע
עמרם מצנע "החינוך זה הדבר הכי חשוב"

<?xml encoding="UTF-8">

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" של תלמידי כיתה ה' בנים בבי"ס קול יעקב, במהלך מפגשי התכנית, ראיינו התלמידים את האזרחים הותיקים , חלקם סבים וסבתות , מסיפוריהם למדו התלמידים סיפורי מורשת ועל ההסטוריה על מדינתנו .

התלמיד אילון בן דוד בחר לראיין את ראש המועצה שלנו, מר עמרם מצנע שהשתתף במלחמות רבות כלוחם וכמפקד ולשמוע יותר על האיש העומד בראש הישוב בו אנו גרים

עמרם מצנע מספר:

"אני נולדתי בשנת 1945, בקיבוץ דוברת. קיבוץ דוברת נמצא למרגלות הר תבור. שם נולדתי שלוש שנים לפני הקמת המדינה. כשהייתי בן שלוש קמה המדינה. גדלתי כילד עם המדינה. יש לי זכרונות מאוד מעורפלים מתקופת מלחמת השחרור."

"אני השתתפתי במלחמות ישראל. המלחמה הראשונה, הייתה המלחמה על המים 1965-1966, כשהסורים ניסו להטות את מקורות הירדן…. בתקופה זו הייתי מפקד מחלקת טנקים, קצין צעיר. ישבנו ליד קיבוץ דן, שבאצבע הגליל. זו המלחמה הראשונה שאני זוכר.

תמונה 1

המלחמה הבאהבה השתתפתי, הייתה מלחמת ששת הימים. הייתי קצין מבצעים של גדוד שיריון חטיבה 7. הגדוד שלי הוביל ברצועת עזה ובסיני. במלחמה זו נפצעתי ואושפזתי בבית החולים.

לאחר מכן השתתפתי במלחמת ההתשה, שהייתה עוד פעם, בסיני. הייתי מ"פ, מפקד פלוגת טנקים, לאורך התעלה, היו שם קרבות ארטילריה קשים. הייתי גם מפקד גדוד בהמשך ברמת הגולן. זה היה בתקופה שבין מלחמת ששת הימים לבין מלחמת יום כיפור.

הייתי מפקד גדוד טנקים בסיני. הגדוד שלי נלחם שם כל המלחמה, כשאנחנו הובלנו לקראת צליחת התעלה. במלחמה זו שוב נפצעתי והגעתי לבית החולים .

המלחמה הבאה הייתה מלחמת לבנון השנייה. הייתי ראש מטה, הגייס הצפוני, קצין בכיר. בשנת -1987 כשהייתי אלוף פיקוד המרכז, ניהלתי את "האינתיפדה הראשונה" . בין השנים 1987-1990. כן השתתפתי בהרבה מאוד מלחמות, במשך שנים רבות ותמיד בחזית.

תמונה 2

 אירוע משמעותי במיוחד עבורי היה במלחמת ששת הימים, שחרור ירושלים

תמונה 3

במלחמת ששת הימים, הייתי פצוע, שכבתי בבית החולים, אני זוכר ששמענו את הרב גורןתוקע בשופר,  ברחבת הכותל ומכריז: "חזרנו לעיר העתיקה". מבחינתי זו הייתה ההתרגשות הכי גדולה!

 עמרם מצנע עם נכדו בתמונה במשרדו

תמונה 4

מצנע סיפר לתלמיד אילון על סדר יומו השבועי כראש מועצת ירוחם. לשאלתו של אילון על השימוש באמצעים טכנולוגים, מצנע סיפר: "אני לא יכול לזוז בלעדיהם, הנה המחשב שלי, פה איתי תמיד. אני עונה מהר למיילים באינטרנט שאני מקבל …אני משוטט באתר של בית הספר… וראה מה אתם עושים? גם הטלפון כלי טכנולוגי. למרות שאני גדלתי בלי מחשב , בלי טלווזיה וטלפונים היו רק לאנשים בודדים,למדתי לחיות עם האמצעים האלו וקשה לנו להבין היום, איך יכולנו לחיות בלעדיהם.

כילד גדלתי בשכונת קריית חיים. לא הייתה טלווזיה ולא היו מחשבים, רוב הזמן בילינו בעיקר בחוץ. רוב הזמן בילינו ברחוב ובקיץ בילינו בים".

קישור לסרטו של התלמיד אילון בן דוד: עמרם מצנע ראש מועצת ירוחם

העשרה

תכנית הקשר הרב דורי – בלוג "רשמים וחוויות", אהוד עדני כותב על התכנית" "הרעיון היה לנסות להתחבר לעולם המדיה הסובב את התלמידים אך לכוון אותו לערכים. לגרום לתלמידים שמבלים שעות מול מסכים (מחשב, טלוויזיה, פלאפון, אייפוד וכו') להשתמש בכלים הללו, לא רק להעביר זמן, בטלה, שיחות, חוויה, משחקים ריקים מתוכן, אלא להשתמש בכלים הללו גם לעשיית סרטונים מסוגים שונים הבנויים מערכים שלמדנו בכיתה (בין אדם לחברו) .."

אתר קיבוץ דברת: "דברת שוכנת בעמק בין עפולה לכפר תבור, בחלקו המזרחי של עמק יזרעאל. היישוב מוקף בשדות ושטחי חורש. הר תבור והרי נצרת מנגד במלוא הדרם, הירוק והאוויר הנקי נחווים נצפים מכל עבר. הקיבוץ הוקם ב- 1946 ע"י יוצאי גרמניה ואוסטריה ונמצא בתחום מועצה אזורית עמק יזרעאל. הידועה כמועצה בעלת רמת שירותים מהגבוהות בארץ, מועצה עם יציבות כלכלית וחינוך פורמאלי ומשלים ברמה גבוהה מאוד."

דברת: "דברת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, 3 ק"מ מזרחית לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. קיבוץ דברת הוקם על ידי קבוצת העבודה "זרעים", אשר הורכבה בעיקר מעולים מגרמניה ומאוסטריה, שעלו לפני מלחמת העולם השנייה (1938). אלה התרכזו במעין חרוד משנת 1942 בציפייה לעליה על הקרקע במקום יישוב משלהם".

עמרם מצנע: "עמרם מִצְנַע (נולד ב-20 בפברואר 1945) הוא חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגות התנועה והעבודה ויושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. לפני כן כיהן כאלוף בצה"ל, כראש עיריית חיפה, כיושב-ראש מפלגת העבודה וכראש הוועדה הקרואה בירוחם".

תמונה 5

תכנית הקשר הרב דורי, פרוייקט "ערכים בעריכה" תלמידי כיתה ה' בנים, שנה"ל תש"ע

בבי"ס קול יעקב, ירוחם מורה מוביל תכנית אהוד עדני

עמרם מצנע תרם סיפור נוסף למאגר המורשת, לקריאתו לחצו על הקישור: סיפורו של עמרם מצנע

מילון

קיבוץ דברת
דברת שוכנת בעמק בין עפולה לכפר תבור, בחלקו המזרחי של עמק יזרעאל. היישוב מוקף בשדות ושטחי חורש. הר תבור והרי נצרת מנגד במלוא הדרם, הירוק והאוויר הנקי נחווים נצפים מכל עבר. הקיבוץ הוקם ב- 1946 ע"י יוצאי גרמניה ואוסטריה ונמצא בתחום מועצה אזורית עמק יזרעאל. הידועה כמועצה בעלת רמת שירותים מהגבוהות בארץ, מועצה עם יציבות כלכלית וחינוך פורמאלי ומשלים ברמה גבוהה מאוד.

קיבוץ דברת - ויקיפדיה
דברת הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, 3 ק"מ מזרחית לעפולה, בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל. קיבוץ דברת הוקם על ידי קבוצת העבודה "זרעים", אשר הורכבה בעיקר מעולים מגרמניה ומאוסטריה, שעלו לפני מלחמת העולם השנייה (1938). אלה התרכזו במעין חרוד משנת 1942 בציפייה לעליה על הקרקע במקום יישוב משלהם.

עמרם מִצְנַע
עמרם מִצְנַע (נולד ב-20 בפברואר 1945) הוא חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגות התנועה והעבודה ויושב ראש ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. לפני כן כיהן כאלוף בצה"ל, כראש עיריית חיפה, כיושב-ראש מפלגת העבודה וכראש הוועדה הקרואה בירוחם.

ציטוטים

”בחכמת החיים שלי למדתי שהחינוך זה הדבר הכי חשוב, דבר השני זו הדוגמא האישית.“

”הרב גורן הכריז "חזרנו לעיר העתיקה", זו הייתה ההתרגשות הכי גדולה“

הקשר הרב דורי