מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עם חצי חולצה לקיבוץ

איליה ואברהם - תשע"ב
תמונה מהעיתון CRITICA 1936
החום הישראלי המיס את חולצתי.
המילה הראשונה שלי
במשך שנתי הראשונה לא ידעתי לדבר ככל הילדים שמפטפטים משפטים, הברות או מילים. כמו כל הילדים של השכונה, הורי היו מושיבים אותי במפתן דלת הכניסה של הבית בכל ערב לאחר הארוחה והמקלחת. בשכנות לדירתי שכנה סוכנות של הפצה של עיתון מאוד מפורסם בארגנטינה בשנות ה-30. בשעה ארבע הייתה  יוצאת מהדורת הצהריים של העיתון, ומוכרי העיתונים, שהיו ילדים, היו יוצאים בקריאות שם העיתון (כשהאנשים היו שומעים את שם העיתון הם היו יוצאים וקונים). אני, אחרי שמיעה יומיומית של שם העיתון, התחלתי גם אני להגיד את השם של העיתון, וזו הייתה המילה הראשונה שיצאה מפי. מנכ"ל העיתון שמע שילד בן שנה וחודש שלא אומר אימא או אבא אבל כן יודע להגיד את שם העיתון,  צילם אותו והצילום הופיע במהדורה למחרת על שער העיתון.

 

היום הראשון בישראל
בתאריך 23/6/1958 הגענו לנמל חיפה. היעד היה קיבוץ חוקוק, ליד ואדי עמוד, בצפון. הטמפרטורה 46 מעלות חום. באותם השנים רוב הבגדים היו עשויים מניילון, שמתכבסים ומתייבשים בקלות. בהפלגה מארגנטינה לישראל, שנמשכה 28 ימים, הייתי מכבס את הבגדים בלילה ולמחרת היה הכל יבש ונקי. האוניה עגנה בנמל חיפה. שם, עלינו על אוטובוס לטבריה. הטמפרטורה בטבריה הייתה 46 מעלות בצל, והתחנה המרכזית לא הייתה קיימת, אלא האוטובוסים חנו ברחוב. היינו צריכים להמתין שעתיים בחום לאוטובוס מטבריה. כשהגיע האוטובוס, עלינו לכיוון הקיבוץ ונסענו. באמצע הדרך, הרגשתי שחם לי בגב עד רמה של כוויה. ביקשתי מאשתי שתסתכל מה קורה לי, והתברר שהניילון של החולצה נמס ונוצר חור בכל אזור הגב. תתארו לכם איך זה להגיע למקום חדש, מדינה חדשה ושפה חדשה עם חצי חולצה?

כך היה הצעד הראשון שלי במדינה.

מילון

מהדורת צהרים של עיתון
לפני האינטרנט והטלוויזיה, היו עיתונים שפורסמו בבוקר ועיתונים שפורסמו אחרי הצהרים. במקרים מיוחדים, גם עיתונים של בוקר היו מוציאים 'מהדורה מיוחדת' כדי לספר על משהו חשוב שקרה.

ציטוטים

”תאר לך להגיע למקום חדש, מדינה חדשה ושפה חדשה עם חצי חולצה שנמסה“

הקשר הרב דורי