מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

על כפר סבא, קולה וארנב אחד מסכן

סבא רבא חיים לוין והנינה נועה שחם
סבא רבא חיים
הקמת המדינה וקצת אחרי

נולדתי בלובלין (פולין) בשנת 1922.שנתיים אחר כך ב- 2.12.1924 נר שני של חנוכה,עלינו עם המשפחה לארץ ישראל והגענו לנמל יפו.

בפולין, לאבא שלי קראו בר Bear ולכן כשעלה שינה את שמו לדוב. לאמא שלי קראו בלה,לאחי הגדול קראו אברהם, אחותי הגדולה, אסתר בינה, אחי שפולע, בישראל קראו לו – יעקב ואני, מרגה נקרא חיים. כשעלינו לארץ גרנו בשכונת מכבי ביפו שכיום ממוקם בה מוזיאון צה"ל, שם נולדה אחותי הקטנה יונה.

התגייסתי לצבא קצת לפני מלחמת השחרור לחטיבת אלכסנדרוני, גדוד 33. אחד הקרבות הראשונים שלי היה בכפר סבא. בהתחלה, לפני הכרזת המדינה כפר סבא הייתה מחולקת לשתי מחוזות: כפר סבא היהודית וכפר סבא הערבית.הערבים כל הזמן התקיפו את כפר סבא היהודית ולכן קראו לנו לכבוש את כפר סבא הערבית. אני הייתי הרץ, זה אומר שהעברתי פקודות,מהמפקד לחיילים תוך כדי קרב.

%d7%92%d7%93%d7%95%d7%93-33

גדוד 33

אני זוכר שבבוקר לאחר הקרב היה שקט כזה, כפר סבא נכבשה והערבים ברחו.אני זוכר שנחנו עד הצהריים – היינו עייפים מאוד כי נלחמנו כל הלילה. ואז בשתיים בצהריים העיר אותנו בחור שהגיע במשאית וכולנו התכנסנו סביבו ושמענו ברדיו של המשאית את הכרזת המדינה. שמחנו כל כך עד שהבנו שמלחמת העצמאות פרצה.

למחרת כבשנו את טנטורה, אך הייתי רוצה להרחיב על מבצע דני. מבצע דני התחיל מ-10 ביולי עד ל-18 ביולי 1948 ונקרא בהתחלה מבצע לרל"ר – ראשי תיבות של היעדים לכיבוש במבצע – לוד, רמלה, לטרון ורמאללה. אני זוכר שכבשנו גם את וילהלמה, יישוב גרמני שכיום קוראים לו בני עטרות. באנו מפתח תקווה ברגל, הלכנו בלילה וכבשנו אותה.הירדנים לא ידעו שכבשנו את המקום ולכן המשכנו ועלינו גם לקולה (גבעת כוח). על הגבעה היה משלט, משלט כל כך גבוה ומוגן והירדנים שלטו משם על כל האזור.

אחרי הקרב השאירו אותנו במשלט.שמרנו,ושיעמם לנו,אז החלטנו לרדת לכפר לתפוס תרנגולות (מה שהיה אסור). כשחשבתי מה לעשות, פתאום ראיתי לפני ארנב גדול לא רציתי לירות בו, כי חששתי שאבנים יפלו עלי (הכפר למרגלות הגבעה) אז זרקתי עליו אבן והיממתי אותו. ככה תפסתי אותו באוזניים ועליתי בחזרה לגדוד. טוב שתפסתי את הארנב, אחרת המפקד היה נותן לי עונש. למזלי הוא אהב בשר ארנבים. שמרנו בגבעת כוח כשבועיים. כל לילה שמרנו בזוגות – אני הייתי עם חייל אתיופי, כשהוא שמר אני ישנתי טוב, סמכתי עליו. אחרי שבוע וחצי באו אלינו בלילה ואמרו לנו שחיילי גדוד 32 יחליפו אותנו. למחרת בבוקר התחלפנו. עוד באותו לילה הירדנים התקיפו אותם וחיסלו את הגדוד כולו.

%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%aa-%d7%9c%d7%99%d7%93%d7%94-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%95%d7%99%d7%9f-2
%d7%aa%d7%a2%d7%95%d7%93%d7%aa-%d7%a2%d7%9c%d7%99%d7%94-%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9d

הזוית האישית

סבא רבא חיים

לנועה שלי, חיכיתי בקוצר רוח לפגישה השבועית שלנו בפרויקט הרב דורי. הפגישה איתך ועם המשתתפים בפרויקט הייתה חוויה מרתקת. בית הספר הרשים אותי מאוד ובעיקר המורים, אשרי הילדים שאלו מוריהם. אישית למדתי והשכלתי מהמפגשים, צר לי שהסתיימו, אני בטוח שגם לך תרמו מאוד. הקשר החם והאוהב שהיה ביננו התהדק מאוד.

באהבה רבה, סבא רבא חיים

הנינה נועה

נהניתי מאוד מהתכנית, היה לי ממש כיף ומעניין לדבר איתך ולמדתי המון על החיים בארץ בתקופת קום המדינה. היה נחמד לקום כול יום שני כשאתה אוסף אותי וללכת יחד לבית הספר.

מילון

גדוד אלכסנדרוני
החטיבה החלה דרכה כחטיבת חי\"ש שפעלה במלחמת העצמאות והופקדה על הגנת השרון (נקראה על שם נחל אלכסנדר). החטיבה הוקמה ב-1 בדצמבר 1947 ומפקדה במשך רוב תקופת המלחמה היה דן אבן (אפשטיין). עם הכרזת המדינה הפכה אלכסנדרוני לחטיבת צה\"ל.

ציטוטים

” העיר אותנו בחור שהגיע במשאית.התאספנו סביבו והקשבנו לרדיו.הבנו שאנחנו שומעים על הכרזת המדינה.“

הקשר הרב דורי