מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתי למדינת ישראל מבולגריה

סבתא רחל ועמית נאור
משפחת לילו בשנת 1950 בתל-ברוך.
התיישבות ראשונה בשכונת תל ברוך

אני, רחל נאור לילו,  נולדתי בבולגריה בזמן מלחמת העולם השנייה, בתאריך 11/7/1940. הוריי יעקב ובתיה לילו. עד שנת 1945 גדלתי כבת יחידה להוריי. באותה תקופה אבא שלי היה מגויס ל "מחנות עבודה" ואמי גדלה אותי לבד. בשנת 1946 נולד אחי לאון. התקופה הייתה מאוד קשה הקומוניסטים לקחו לאבי את בית החורשת לעצים, שהיה שלו. הם רצו למנות אותו למנהל המקום והוא סירב. בשנת 14.03.49 עלינו כל המשפחה לישראל, אבי, אמי ואחי הקטן בן השנתיים . זכור לי שהרגשתי כילדה קטנה בת 9 סמכתי על הורי שהם עושים את הדבר הנכון והחשוב.

הגענו ביום גשום וקר בספינה "בולגריה" שהיתה ספינת משא לנמל חיפה .מהנמל לקחו אותנו במשאיות בשעות הערב ל בית עולים בפרדס חנה . כל משפחה קיבלה אוהל קטן ומיטות ברזל "מיטות סוכנות" במיטות היו מזרונים העשויים מקש וכך חיינו במשך 9 חודשים.

בסוף שנת 1949 בדצמבר עברנו למגורי קבע בשיכון הבולגרים בתל ברוך שהוקם ונבנה על ידי אבותינו שעבדו בבניין ובנו את השיכון . כל משפחה קיבלה דירה שהייתה בת חדר אחד, מטבח קטן, שירותים ובהם גם טוש של מים קרים .הבתים היו דו משפחתיים עם חצרות גדולות. לא היה חשמל, לא היו כבישים, לא היה ביוב וגם לא היה בית ספר כמעט שנה. האדמה הייתה שחורה וכבדה הבתים היו בצבע לבן היה קשה מאד, אבל  הייתה עזרה הדדית גדולה ושמחה בלב. תושבי השיכון היו משפחות שונות שהגיעו מכל קצווי בולגריה והייתה היכרות ראשונית מאחר וכולנו היינו באותו מצב אז כל שכן, משפחה תמכו אחד בשני.

 

%d7%a8%d7%97%d7%9c-%d7%9e%d7%93%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%93%d7%95%d7%a8_%d7%9e%d7%97%d7%96%d7%95%d7%a8_%d7%90-2

אני, חיילת בשנת 1959 עם אמי בתיה בחצר האחורית של הבית.

הזוית האישית

חשוב היה לי לספר את הסיפור כיוון שכל פעם כשאני רוצה לספר לנכדיי את הסיפור האישי שלי , לא נראה לי שהם כל כך מתעניינים במה שעברתי לכן חשוב לי להעלות על הכתב את סיפוריי לדורות הבאים. לדעתי זה קורה בגלל מערכת החינוך ששמה דגש על אירועי השואה ולאו דווקא על תקומת המדינה.

הנכדה עמית נאור למדתי מהסיפור שהחיים שהיו פעם זה לא מה שהיום ולמדתי מושגים חדשים כמו: "מיטות סוכנות", "בית עולים ",  ספינה "בולגריה", "מחנות עבודה".

מילון

מיטות סוכנות
פירושה של מיטת סוכנות היא המיטות הראשונות עשויות מברזל ומזרונים עשויים קש שקבלו העולים החדשים מהסוכנות

ציטוטים

”כילדה קטנה בת 9 סמכתי על הורי שהם עושים את הדבר הנכון והחשוב.“

הקשר הרב דורי