מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלילותיה של אסתר גרוסמן

סבתא ואני
סבתא מתחת לחופה
הייתי מלכת הריקודים

בעיר עדן שבתימן, מקום הולדתי מזג האוויר היה הביל מאוד (90% ו45 מעלות). בקיץ המשפחות היו עולות לישון בסוכות על הגגות. אני הקטנה הייתי סקרנית, הסתכלתי למטה לראות מה מתרחש, כמעט התהפכתי ונפלתי כמה קומות.   בכל בניין היו מספר דירות לאורך פרוזדור ארוך. הגשם היה נדיר ביותר, כשירד גשם רצנו יחפים במי הגשם לאורך הפרוזדור מרטיבים את רגלינו (ומצטננים העיקר שנהנינו…)   

כל בניין היה כיחידה: לכל משפחה מחסן  קטן ודירה קטנה אבל למטה היה אולם ענק שמיועד לכל הדיירים. בפינה תנור גדול לאפייה ובמרכז ערכו את כל הפעילויות: משחקי ילדים ומסיבות למיניהם: בריתות מילה אירוסים חתונות ועוד. בחדרון קטן התגוררה נערה צעירה מתימן שעזרה בעבודות הבית ובטיפול בילדים.
 
לימים שהגענו לארץ ישראל פגשנו אותה כאישה צעירה שהתגוררה עם בעלה באחד  מבתי הנפקדים של הערבים שברחו מהכפר. היה להם משק של בע"ח, פירות, ירקות ועוד. נהגתי לנסוע לשם לבדי בחופש הגדול. יום אחד בעודי רצה ושמחה לביקור בביתם ראיתי במפתיע נחש ענק שחור מתפתל לאורך כל הקיר. נעמדתי דום והתעלפתי איני יודעת איך הגעתי הביתה אבל לא ויתרתי והמשכתי ללכת לשם כל שנה. 

 

בקצה השכונה היה בית התרבות לשם הגיעו פעילים מהסוכנות היהודית מארץ ישראל לימדו אותנו שם שירי ארץ ישראל וריקודי הורה במעגל. אבי היה לוקח אותי לשם ואני נכנסתי למרכז המעגל וכולם סביבי. הייתי מלכת הריקודים.
 
כשהכריזו  על מדינת ישראל ופרצה מלחמת העצמאות, הערבים טבחו ביהודים ושרפו בתים וחנויות, ביניהן חנות הבדים של אבי.
 
סיפורי חגים
בנוסף לכל הדברים שהיו אוסיף עוד שני סיפורים חגים קצרים: 

חג פורים

כל פורים היינו עושים "האלווין" משלנו כמו שעושים ועשינו בעדן (בהשפעה אנגלית) היינו מתחפשים למכשפותנשים זקנות והולכים על קביים שהכנו מפחיות שימורים. בלילה היינו דופקים על דלתות השכנים ומבקשים מתנות לפורים ובתמורה היינו נותנים להם תפוחים "מורעלים". 

חג פסחבפסח נשארנו ערים כל הלילה כדי לראות את אליהו הנביא שיבוא לשתות מהיין אבל הוא לא בא.  

כנקמה אנחנו הילדים שיגרנו את קורא המגילה מחוץ לבית שיעשה גם הוא יציאת מצריים. ורק המבוגרים הצילו אותו וקראו לו לחזור. 
 
תשע"ו 

 

מילון

האלווין
ליל כל הקדושים

ציטוטים

”בפסח נשארנו ערים כל הלילה כדי לראות את אליהו הנביא שיבוא לשתות מהיין“

הקשר הרב דורי