מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית סבתי מתימן לארץ ישראל

יובל וסבתא רחל
סבתא רחל העולה החדשה בת 11
קשיי העליה בדרך מתימן לארץ ישראל

הסיפור של סבתא רחל שלי מבוסס על סיפורים ששמעה מפי הוריה סבא רבא חיים וסבתא רבתא מזל הם עלו מכיוון ששמעו שקמה מדינת ישראל שחלמו עליה דורות. היא עלתה לארץ בגיל צעיר ואיננה זוכרת הרבה מארץ מולדתה תימן. היא נולדה בשנת 1947 והמשפחה עלתה בשנת 1952. סבתא הייתה ילדה בת כחמש.

כשיצאה סבתא שלי עם הוריה מתימן הם הלכו חודשיים ברגל את סבתי הרכיבו על החמור ואת החפצים שלהם הם גם שמו על החמור ואת דוד שלי סעדיה אח של סבתי נשאה סבתא רבתא על הידיים כי הוא היה בן שנה, רק לעיתים סבא רבא נשא אותו על הכתפיים.

כמובן שהם סבלו מחום, מקור, מרעב וצמא ועוד…  הם ישנו בלילות מתחת לכיפת השמיים או במרחק מהכפריים. אנשי הכפרים הערביים ניצלו את המצוקה של היהודים בדרך וגבו מהם דמי תשלום או דמי חסות משודדים. היו מקריים שהיהודים הצטרפו לשירות הגמלים של הסוחרים. אבל לא לחינם הסוחרים הסכימו שהיהודים יצטרפו אליהם וגבו מהם דמי חסות. היו כפריים שהיהודים עברו בתוכם ואז יצאו אנשים מן הכפר וביקשו מהם סכום כסף לפי מספר הנפשות במשפחה וככה הם עברו את הכפר.

סבתא רחל העולה החדשה בת 11

תמונה 1

לקראת הגעתם לנמל חודידה שכרו משאיות של פעם והעמיסו בהם את החפצים, כשהמשאית פתוחה לתנאי מזג האוויר. הם סבלו מאוד בגלל הצפיפות ואי הנוחות, בגלל שלא היו ספסלים בתוך המשאית וככה הגיעו עד לנמל חודידה. שם הם שהו כשלושה שבועות. עם הגיעם לנמל הם נאלצו לשלם מס כניסה להתגורר באוהלים גדולים בתנאי מזג אוויר קשים, בנוסף גם סבלו משודדים ששדדו את כל רכושם, כסף וזהב. הסוכנות היהודית העבירה אותם לעיר עדן שם שהו חודש ימים בתנאים מצויניים עד שהעלו אותם לארץ ישראל במטוס.

הזוית האישית

רחל לוי:  התכנית והמפגשים יצרו קשר יותר הדוק ביני לבן נכדתי. למדתי ממנה הרבה דברים כמו תכונות טובות שגיליתי בה כמו עזרה לזולת, נתינה מכל הלב לסובבים אותה. התכנית מעשירה ומלמדת את הילדים להכיר לעומק יותר את סבא וסבתא שלהם. נכדתי מכניסה אותי לעולם הטכנולוגי כגוון טלפון, מחשב וכל שיעור נתן לי הנאה ולמידה.

מילון

שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו
אם לא מלשינים או מדברים אחד על השני ברוע אף אחד לא יזיק לך

ציטוטים

”להתנהג ולדבר בכבוד אחד לשני וכך זה לא מוביל לצרות. לקבל כל אדם כפי שהוא .“

הקשר הרב דורי