מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליית בקליטת יהודי עירק בארץ

אתי ליאורה ושליו
מלחמת יום הכיפורים
קורות חיי משנת עלייתי מעירק עד היום

עלייה וקליטת יהדות עירק בארץ
כשעלינו אני והורי בשנות ה – 50 מעירק שלט פייסל. עם עוד כמה משפחות העבירו אותנו למעברות במקום שנקרא חליסה שיותר מאוחר נקראה בשם קריית שמונה על שם שמונת הגיבורים שבראשם עמד יוסף טרומפלדור וחבריו.
 
  המעברה
 

תמונה 1

 
לא היו בתים ושיקנו אותנו באוהלים עם עוד משפחות שבאו מארצות שונות. למשל מתימן מרוקו ומאירופה זה היה חורף היה קר אבל התגברנו על המכשולים.  התחלנו ללמוד את השפה העברית  אחרי תקופה קצרה העבירו אותנו לצריפים  בשנות ה60  עברנו לגור בדירות והתחלנו ללמוד בבתי ספר במשפחה היינו שבעה נפשות בשני חדרים הורי יצאו לעבוד בעבודות מזדמנות הייתה תקופה קשה אבל מאתגרת. שמענו שפות שונות ולמדנו על תרבוית מהמשפחות שהתגוררו איתנו.  
 
תמונה 2
 
ב 5 יוני שנת 1967,פרצה מלחמת ששת הימים וזה פעם ראשונה שחוויתי מלחמה בהיותי בת 17. זה היה מפחיד   לא ידענו מה יקרה אבל לשמחתנו המלחמה נגמרה מהר וניצחנו את צבאות ערב לאחר המלחמה התגייסתי ועלינו ליישב את רמת הגולן שהייתה בידנו לאחר המלחמה. הקמנו ישובים עד שהכול השתבש כשפרצה עוד מלחמה שנקראה מלחמת יום  כיפור כי היא פרצה ביום כיפור בהפתעה גמורה. היא הייתה מלחמה מאוד קשה עם הרבה אבדות  לקח לנו תקופה ארוכה להתאושש ממלחמה זו. לאחר המלחמה לא חזרתי לרמת הגולן ושוב התגוררתי עם הורי בקריית שמונה אך גם לאחר המלחמה לא היה שקט הופצצנו לעיתים קרובות מגבול לבנון בקטיושות שנורו מדי פעם בהפתעה על הישובים בצפון. עד שהצבא שלנו נכנס לדרום לבנון שלט על האזור שמימנו נורו הקטיושות רק אז תושבי הצפון יכלו לחזור לשגרת חיים נורמלית.
 
עירק מקום הולדתי 
האזור שבו מצויה כיום עיראק, ידוע בשם מסופוטמיה. מקום זה היה ביתה של הציוויליזציה העתיקה, השומרים. לאחר השומרים חיו באזור האכדים, הבבלים והאשורים. הקהילות האלו יצרו את הכתבים העתיקים ביותר ופיתחו את המדעים הראשונים, ביניהם מתמטיקה, משפטים ופילוסופיה. הציוויליזציות שחיו במקום, בזכות עדיפותן הטכנולוגית, הרחיבו את שליטתם על עמי האזור. במלחמת העולם הראשונה כבשו הבריטים את שטחה של עיראק מידי האימפריה העות'מאנית. גבולותיה של המדינה החדשה, עיראק, שורטטו בוועידת פריז בשנת 1919. שותפה מרכזית למהלך זה הייתה גרטרוד בל, ששכנעה את וינסטון צ'רצ'יל למנות את פייסל הראשון, מלך סוריה המודח, למלך הראשון של עיראק.  
 
על אף שעיראק זכתה לעצמאות מהממלכה המאוחדת, ב-1932 הבריטים שמרו על זכותם להעביר כוחות צבאיים דרך עיראק.  לאחר מותו של פייסל הראשון ב-1933 מלך על עיראק בנו גאזי עד שנת 1939. שנים אלו התאפיינו בחוסר שקט פנימי בשל ניסיונות חוזרים ונשנים של הצבא לתפוס את השלטון, בשל התקוממויות שיעיות נגד המיעוט הסוני השולט ובשל מרידות כורדיות.  את גאזי ירש בנו פייסל השני, אולם לאור העובדה כי היה בן ארבע בעת מות אביו, דודו עבד אל-אילאה כיהן כעוצר עד שמלאו לפייסל 18 שנים. ב-1941 פלשה הממלכה המאוחדת לעיראק בשל חששות מניתוק אספקת הנפט למערב ומהתקרבות ממשלת רשיד עלי אל-כילאני לגרמניה הנאצית.  
 
במשך שש שנים הייתה עיראק תחת הכיבוש הבריטי, שלאחריהן הוחזר שלטון המונרכיה ההאשמית ב-26 באוקטובר 1947. שליטיה האמיתיים של המדינה בתקופת השלטון הבריטי ועד 1958 היו הפוליטיקאי נורי א-סעיד, אשר כיהן כראש ממשלת עיראק 14 פעם בתקופה זו, ועבד אל-אילאה. ביוני 1950 הופסקה העלייה בגלל גילוי מחסן נשק של המחתרת היהודית. שני יהודים הואשמו בריגול והחזקת נשק והוצאו להורג.
 
במרס 1951 אושר חוק הקפאת נכסי היהודים שוויתרו על אזרחותם ויצאו לחוץ-לארץ. ב- 1952 התפטרו שלושת צירי הפרלמנט היהודים מבגדד ושני הצירים היהודים מבצרה. ב- 1954 נותרו בעירק רק כ- 5,000 יהודים, רובם בבגדד. בדצמבר 1954 הותרה יציאת היהודים ונותרו רק כ- 600 משפחות, ביולי 1962 שוב נאסרה יציאתם. תקופת שלטונו של עבד אל-כרים קאסם (1963-1958) בעירק הייתה טובה, היהודים זכו לחופש פעולה. אחריו שוב הוטלו עליהם הגבלות כלכליות. תשעה יהודים הוצאו להורג בשנת 1969. עד אמצע שנות ה- 70 נרצחו 52 יהודים. רבים נמלטו ובתחילת שנות ה- 90 נותרו בבגדד פחות מ- 300 יהודים ולהם בית-כנסת אחד. שני הנהרות החשובים שעוברים בעיר.  
 
כיום אני חיה בארץ ישראל בקריית ביאליק אני גימלאית ובשעות הפנאי שלי  אני מבלה במתנ"ס עם חברות. אני עושה שמה דברים כגון ספורט, הרצאות, ולומדת שפות אנגלית וספרדית.
 
 העשרה
יהדות בבל (או יהדות עיראק) "היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל….לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים,  רדיפה שגרמה להתגברות תנועת הבריחה לישראל, בעיקר דרך איראן. ידועה גם הגעה של חלק מבני הקהילה לקיבוץ בית הערבה, ומספר יהודים שניסו להגיע לישראל דרך סוריה". 
 
תשע"ו

  .    

מילון

יהדות בבל - עירק
יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק כיום. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי בבל הקדומה והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל....לאחר החלטת החלוקה של האו"ם וכתוצאה מפרוץ מלחמת העצמאות, ולאחריה הקמת מדינת ישראל ב-1948, התגברה הרדיפה של היהודים, רדיפה שגרמה להתגברות תנועת הבריחה לישראל, בעיקר דרך איראן. ידועה גם הגעה של חלק מבני הקהילה לקיבוץ בית הערבה, ומספר יהודים שניסו להגיע לישראל דרך סוריה.

מעבורות
המקום בו חיו העולים

ציטוטים

”הרגשנו שנקלטנו באופן נפלא הצלחנו“

הקשר הרב דורי