מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

"עלייתי ממרוקו"

אני סבי וסבתי במפגש בפתיחה
מ1961 תמונה של סבא בדימונה
ילדות סבי במרוקו, עלייה קשה ומסוכנת ממרוקו והשתלבות בארץ.
מידע בסיסי
נולדתי ב11.11.1941 במרוקו- מרקש.
שם אבי הוא דוד ושם אמי הוא חסיבה.
ביתי במרוקו
בביתי דיברנו בערבית וצרפתית, גרנו בבית קטן מאוד עם שני חדרים, באותה תקופה לא היה אלקטרוניקה ולכן לא היה מכשירים אלקטרוניים וחיינו בפשטות ובמשותף.
היה לנו מסורת מדור לדור שבשבתות ובחגים היה בכל פעם חמין, דגים ובשר, בנוסף היינו הולכים לבית הכנסת, שרים שירים, קבלת שבת וקידוש.
עלייתי לישראל
אני עליתי לארץ רק עם אמי דרך עלייה לא חוקית במסלול מאוד מסוכן שחצה גבולות בין מרוקו לספרד, חלק מהמסע היה ברגל, חלק בסירות וחלק באוניות דייגים בלב ים. המסלול היה קשה ומאוד סודי. העיר הראשונה שהגענו אליה בישראל היא דימונה. בהיותי בן עשרה, הייתי פעיל עלייה ועזרתי לאנשים לעלות ממרוקו לישראל בצורה לא חוקית שהשלטונות לא יגלו, באחת המשפחות שעזרתי להם לקחת מטענים, בא אליהם המשטר ושאל אותם איפה חפציהם, לבסוף הם הלשינו עליי ואז ראיתי מכונית חונה ליד המשרד שלי וידעתי שזו הבולשת, לכן אמרתי לבעל הבית שיגיד שעזבתי לפני חודש בזמן שהתחבאתי. לאחר מכן, באותו יום, יצרתי קשר עם פעילי העלייה שלי שיבריחו אותי ממרוקו וכך זה היה, שלחו אותי על מסלול סודי ביותר שכמעט אף אחד לא ידע עליו ולא חזר ממנו, לקראת סוף המסלול התחרטתי וביקשתי לחזור לקחת את אמי, היה מאוד קשה לשכנעם כי פחדו שאגלה על המסלול הזה, אך בסוף הרשו לי לחזור וחזרתי לקחתי את אמי איתי ועלינו לארץ באותו מסלול.
בכל שלבי העלייה הייתי פעיל מאוד בכול מה שהיה צריך לעשות.

תמונה של סבי בעלייה לישראל

תמונה של סבי בעלייה לישראל
סבי בעלייה לישראל באונית "תאודור הרצל"
הגעתי לישראל
כאשר הגענו לישראל המצב באותה תקופה, (שנות השישים) היה קשה מבחינה כלכלית והיו לרוב עבודות דחק, בגלל שלמדתי עוד במרוקו ספרות נאלצתי להסתובב בין בתים ולספר אנשים, בישראל חיינו אפילו ביותר פשטות מאשר שחיינו במרוקו אך לא התלוננו מפני שאנחנו רצינו ואהבנו את ישראל מאוד.
ילדותי במרוקו
הייתי לומד בבית הספר אליאנס (alliance) בית ספר יהודי, בבית הספר למדנו בשפה הצרפתית ובערב אני וחברי מהשכונה שלי למדנו עברית אצל רבי. נהגתי לשחק מחבואים וכדורגל והיינו בפעילות צופים , ויצאנו לטיולים בחופש הגדול , בנוסף שיחקנו בג'ולות …
חתונתי
פגשתי את אשתי עוד במרוקו, היינו שכנים (באותו בית) לאחר שבת זוגתי עלתה ארצה התחתנו בקריית אתא בחתונה דתית וצנועה, המתנות היו גם מאוד צנועות כגון: סט של קפה ובקבוק סיפולוקס (מכין סודה).
תמונה 1
תחביבי היום
אני עוסק בתיקון מכשירי חשמל,  ותחביבי הם דיג ואפיה. עסקתי באפיית לחם בבית מאפה שניהלתי הרבה שנים, בניהול ומכירת פרחים בחנות שלנו, במקצוע הספרות במספרה שניהלתי שאת המקצוע הספרות למדתי בצעירותי במרוקו, עסקתי בנגרות בנגריה שניהלתי, מקצוע הנגרות למדתי בצעירותי במרוקו בחופש הגדול. בכל יום שבת אני עושה הליכה בחוף הים למשך כשעתים.
הסרטון של יוסי והדר

מילון

בקבוק סיפולוקס
בקבוק שמכין סודה

ציטוטים

”ראיתי מכונית חונה ליד המשרד שלי במרוקו וידעתי שזו הבולשת...“

הקשר הרב דורי