מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתי ארצה

בר מצווה
אני וסבא משחזרים את ההיססטוריה
הרקע לעלייתי:
 
העלייה הגדולה ב- 1950 הציפה את הישוב בארץ ישראל באלפי עולים חדשים,  אשר עלו מכול קצבי תבל, וכולם הגיעו ללא רכוש וללא עתיד בטוח.  באותה שנה גם מזג האוויר לא חסך להתעלל בעולים אשר שוכנו באוהלים. ירד שלג כבד.
הישוב הוותיק כולל הקיבוצים נרתמו לעזור,  וכך הגעתי להתחנך בקיבוץ "שריד",  שבעמק ישראל מקום מקסים.
במהלך חמש שנים חייתי בחיי קבוצה פעילה ותוססת.  אגב גם אחיותיי נקלטו לתקופה קצרה בקיבוץ.החינוך בקיבוץ דורש מאמץ חינוכי גדול. יש צורך בשיתוף פעולה עם שאר הקבוצה,   שהופכת להיות המשפחה שלך. במקום אבא, אמא ואם הבית,  המחנכים נותנים את המענה (באותה תקופה לא היה טלפון בנמצא  ואחד לשלושה חדשים הגענו לשבוע בבית.)
החינוך :
בראשית המדינה לא הייתה תכנית לימודים, כפי שיש היום.  אנו למדנו לפי נושאים וגם נושאים מזדמנים. למשל את שעורי הטבע למדנו בחוץ , ותוך כדי הליכה הינו נפגשים בחרקים או סוגי אדמה או אופן גידול פרות,  ולפי זה היינו דנים ולומדים . בדרך זו של  לימוד אתה נקשר לטבע,  לאדמה ולנוף, וכך חולפות חמש שנים בקיבוץ. תקופה מקסימה שבנתה את אישיותי בעתיד.
צבא:
ב- 1956 התגייסתי לצה"ל,  לחייל השריון.   עברתי את מלחמת המפרץ,  ושנה לאחר מכן נפצעתי קשה.  שכבתי בבית החולים תל השומר קרוב לשנה . השתקמתי  והשתחררתי. לאחר השחרור עברתי קורס מדריכים,  והשלמתי  בגרויות,   ואז בא הרגע –  התחתנתי עם רעייתי,מרים. מרים עבדה במשך שנתיים,  ואני למדתי באוניברסיטה "בר אילן". לאחר מכן למדתי ועבדתי בתחום שעניין אותי – תרבות ושפה ערבית.  מקצוע זה יישמתי  בעבודתי ובמסגרת המילואים (יש ברשותי תעודה של הרמטכ"ל  על  49  שנות  שרות מילואים ).אנו חובקים שלושה ילדים ו10 נכדים מקסימים,  ובמיוחד טל הנכד המועדף שלי,  גם יפה גם חכמה גם עוזרת.
 
המחשב:
ב- 1962 נחנך באוניברסיטת בר-  אילן ,מחשב התנ"ך . המחשב הצריך בניין של שלוש קומות ומערכת קירור אדירה. היום אייפון רגיל נותן מענה פי אלף מונים  ,וכל זאת משום היכולת למזער חלקים.
 
סיכום פרק עבודה:
במהלך עבודתי זכיתי לייסד את מערכת החינוך למגזר הערבי ולנהל אותה.  כמו כן  זכיתי לשמש יועץ לטדי קולק – ראש עיריית ירושלים במשך חמש שנים וללמד באוניברסיטה תרבות ושפה ערבית .

מילון

קיבוץ
קיבוץ הוא צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות, ליישוב ולמדינת ישראל, המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים סוציאליסטיים - שוויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. הקיבוץ הוא בדרך כלל יישוב קטן המונה מספר מאות תושבים, ופרנסתו מחקלאות ותעשייה.

ציטוטים

”"אל תשאל מה אתה יכול לקבל מהמדינה שאל מה אתה יכול לתת למדינה"“

”הישוב הוותיק כולל הקיבוצים נרתמו לעזור, וכך הגעתי להתחנך בקיבוץ "שריד"“

הקשר הרב דורי