מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא חי לארץ ישראל

מחנה העולים בעתלית
משפחת סבי לפני העלייה לא"י
"הבאנו שלום עליכם"

 חי לוז-און, נולדתי בשנת 1941, בספקס שבתוניס. בשנת 1949 עלינו לארץ.
 
"לאחר מלחמת העולם השנייה החלה התעוררות בכל רחבי העולם היהודי לעלייה לארץ ישראל. דודי עלה במסגרת עליית נוער לקיבוץ. אחריו, בשנת 1947, ניסו שתי הדודות להגיע לארץ, אך נתפסו על ידי הבריטים והושמו במחנה מעצר בקפריסין (שם הכירו את בעליהן לעתיד).  
 
לאחר קום המדינה החל גל עלייה עצום לארץ. גם הוריי החליטו לעזוב את תוניסיה ולהצטרף למשפחתם שכבר הייתה כאן. מבחינת הוריי, שהיו מבוססים, הדבר חייב אותם לוותר על כל רכושם, וכך אכן היה.         אני זוכר את הנסיעה ברכבת הלילית מספקס לתוניס בספטמבר 1949. משם הפלגנו באנייה למחנה מעבר במרסיי אשר בצרפת ולאחר שלושה ימים באנייה הגענו בלילה לחופי חיפה.  
 
החוויה שלא תישכח בעודי בן 8 וחצי היא כאשר ראינו את אורות חיפה. כל הנוסעים באנייה נעמדו והתחילו לשיר את השיר "הבאנו שלום עליכם", דבר שריגש את כולנו  מאוד. עוד באותו לילה הגענו למעברה בעתלית.
 
כאן אבי קיבל הלם כאשר לארוחת הלילה הוגשו בצלחת אלומיניום זיתים, גבינה וביצה קשה. מצב שאבי לא היה רגיל אליו. עוד באותו הלילה מאחר ועדיין היו לו אמצעים כספיים, הזמין מונית ונסענו למשפחת אמי ברמלה.    
 
 תמונה 1
ספקס
 
העשרה
ספקס: "היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס. אוכלוסיית העיר מונה 340,000 תושבים (2005), ויש בה מפעל תעשייתי לעיבוד פוספט. העיר נחשבת לעיר השנייה בגודלה, כיוון שרק בתוניס יש יותר תושבים."
 
"בספקס קיים גם יישוב יהודי עם כיבוש העיר בידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה' הוקם הוקם בעיר גטו יהודי. איזידור שפרבר, רופא פולני שהתגורר בעיר הוכרז על ידי הגרמנים כראש היודנראט בעיר. העיר שוחררה על ידי בעלות הברית עם יתר ערי תוניסיה."
תשע"ה                                                                                   

מילון

ספקס
פירוש המילה הוא עיר בטוניסיה בה נולד סבי

ספקס
היא עיר בתוניסיה, השנייה בגודלה, הממוקמת כ-270 ק"מ דרומית מזרחית לתוניס. העיר, שנוסדה בשנת 849 על חורבות היישובים הרומיים טאפארארה וטאיאנא, היא גם עיר הבירה של מחוז ספקס, וגם עיר נמל ים-תיכונית השוכנת במפרץ גבס. אוכלוסיית העיר מונה 340,000 תושבים (2005), ויש בה מפעל תעשייתי לעיבוד פוספט. העיר נחשבת לעיר השנייה בגודלה, כיוון שרק בתוניס יש יותר תושבים.

ציטוטים

”בחיים, אתה בונה לעצמך מסלול , ומשהו, אפילו הכי קטן יכול להשפיע על כל הדרך.“

הקשר הרב דורי