מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא לאה ממצרים

ענבל וסבתא לאה
המשפחה שלי
סיפורה המעניין של סבתא לאה כפי שסיפרה לנכדתה ענבל

סיפור העלייה של סבתא לאה
נולדתי במצרים, בשנת 1947, אחרי 4 אחים. בגיל שנה, עלינו לארץ ישראל בשנת 1948. הגענו ישר למעברה שאז קראו לה זרנוגה שהיום שמה קריית משה.
 
ההתאקלמות בארץ
שהייתי קטנה בערך בת שלוש נשפך עליי סיר של אוכל רותח וטיפלו בי עם משחות וכל מיני תרופות .אושפזתי בביה"ח אחרי טיפולים חזרתי הביתה ואמא שלי המשיכה לטפל בי עם כל מיני משחות וזה עבר. אמא שלי אחר כך ילדה תאומים והייתה תקופה קשה מאוד של קור ושלג ושני התאומים נפטרו. לאחר מכן היא ילדה עוד ארבעה ילדים בריאים.
 
יתמות
גדלנו ואחרי כמה שנים עברנו לגור בכפר שלם שבתל אביב. עברו השנים ואחים שלי, חלק התחתנו. כשאני הייתי בגיל עשר אבי נפטר מדום לב ואני הייתי בגיל צעיר מאוד. הייתי ילדה קטנה מאו. בגיל שתיים עשרה הלכתי לעבוד בכל עבודה אפשרית בכדי לעזור לאמא שלי בכלכלת הבית .
 
בגיל שבע עשרה הכרתי את בעלי הרצל ובגיל שמונה עשרה התחתנתי. מתל אביב עברנו לגור במזכרת בתיה. הוא עבד בתור טיח. בעלי השתתף בכל המלחמות. אחר כך נולדה לי ילדה  בתקופת מלחמת יום הכיפורים. אחר כך נולדו לי עוד שתי בנות והמשכנו לגור במזכרת בתיה. בהמשך נולדו לי  עוד בן ובת .
 
הייתה תקופה ממש קשה ואני פשוט לא יכולתי לחיות עם ארבעה ילדים בחדר. בגיל 60 בעלי חלה במחלה לובית שבעברית שמה "הפרה המשוגעת", ספגת המוח – "הפרה המשוגעת" . אחריו כל ארבעת האחים שלו נפטרו מאותה המחלה. המחלה הייתה קשה, איומה.  
 
היום יש לי בת שגרה באוסטרליה כבר 25 שנה. פעם בשנה אני מבקרת באוסטרליה ופעם בשנה היא מבקרת אותנו וגם לה יש ילד ושמו רפאל. יש לי בת גדולה ולה יש 5 ילדים. אחריה בן והוא אבא של ענבל ולו יש 4 ילדים שאחת מהם עוד מעט מתחתנת (כרגע היא בת שירות) ואח חייל ודנה (אחותם הקטנה ). יש לי עוד ילדה אחרונה עם שלושה ילדים.   
 
העשרה
זרנוגה: " זרנוגה (בערבית: ??????; מילולית: "זרנוק") היה כפר ערבי בנפת רמלה, כ-10 קילומטרים דרומית-מערבית לרמלה (כיום בתחום שכונת קרית משה, הנמצאת במערב רחובות). הכפר נכבש במהלך מלחמת העצמאות, במאי 1948, פונה וננטש….כמה מאות דונמים מן השטחים החקלאיים של זרנוגה נמסרו לקבוצת שילר. בבתים הנטושים וסביבם הוקמו מעברות זרנוגה א' וב', שאלי הן הגיעו בשנות ה-50 עולים מצפון אפריקה. המעברות צורפו לרחובות בשנת 1957. בשנות השישים חוסלו המעברות ובמקומן הוקמה שכונת קריית משה".
 
ספגת המוח – "הפרה המשוגעת": "ספגת המוח של הבקר (או מחלת הפרה המשוגעת; באנגלית: Bovine Spongiform Encephalopathy, ובראשי תיבות: BSE) היא מחלת בקר, שכאשר היא מועברת לאדם היא גורמת למחלת קרויצפלד-יעקב (CJD)".  ויקיפדיה
 
תשע"ו     

מילון

זרנוגה
זרנוגה (בערבית: ??????; מילולית: "זרנוק") היה כפר ערבי בנפת רמלה, כ-10 קילומטרים דרומית-מערבית לרמלה (כיום בתחום שכונת קרית משה, הנמצאת במערב רחובות). הכפר נכבש במהלך מלחמת העצמאות, במאי 1948, פונה וננטש....כמה מאות דונמים מן השטחים החקלאיים של זרנוגה נמסרו לקבוצת שילר. בבתים הנטושים וסביבם הוקמו מעברות זרנוגה א' וב', שאליהן הגיעו בשנות ה-50 עולים מצפון אפריקה. המעברות צורפו לרחובות בשנת 1957. בשנות השישים חוסלו המעברות ובמקומן הוקמה שכונת קריית משה.

ספגת המוח - "הפרה המשוגעת"
ספגת המוח של הבקר (או מחלת הפרה המשוגעת; באנגלית: Bovine Spongiform Encephalopathy, ובראשי תיבות: BSE) היא מחלת בקר, שכאשר היא מועברת לאדם היא גורמת למחלת קרויצפלד-יעקב (CJD).

סלאם עלכום
שלום לכם

ציטוטים

”לך אל הנמלה עצל ראה דרכיה וחכם“

הקשר הרב דורי