מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של סבתא אסתר מסרביה 1948

אוניית קפלוס
עדי ואתה דותן
זו הייתה תקופה מדהימה כי שם מצאתי את בעלי ז"ל

סבתא אסתר דותן, נולדה בסרביה, בעיר באוגרד, בשנת 1938. עלתה לארץ בשנת 1948. משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם הנכדה עדי, בבית ספר אבן חן בשהם. סבתא אסתר מספרת לנכדה עדי את סיפור עלייתה ארצה:
עליתי לארץ בשנת 1948, הייתי בת עשר. אני זוכרת, כשירדנו מהאונייה לנמל ריססו אותנו בחומר שקוראים לו די-די-טי. זה היה נורא בתור ילדה. לאחר מכן הסיעו אותנו למעברה שבפרדס חנה, שם לנו יומיים עד שהצריפים באבו כביר שבתל אביב היו מוכנים.
אותי העבירו מטעם עליית נוער, ישר למוסד שקוראים לו אלוני יצחק כך שניתקו אותי מאבא ושני אחיי.
באלוני יצחק חונכתי עד הצבא. התגייסתי  בשנת 1957  לצבא ושירתתי עד לשנת  1959. זו הייתה תקופה מדהימה כי שם מצאתי את בעלי ז"ל. במשך השירות הצבאי לא יצאתי לאפטרים כי לא היה לי לאן ללכת ולכן ארגנתי קבוצה של חיילים שנשארו איתי וכך ביחד בילינו והשירות הצבאי היה מהנה.
 
מרכז למידה באלוני יצחק
תמונה 1
 
העשרה
די-די-טי: " DDT (או D.D.T, קיצור של: Dichloro-Diphenyl-Trichloro-ethane, בתעתיק לעברית: די-די-טי, או ד.ד.ט, קיצור של: דיכלורו-דיפניל-טריכלורו-אתאן), הוא חומר להדברת מזיקים ממשפחת האורגנוכלורינים (Organochlorine), ….
 
בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, נהגו הבריטים לרסס את המעפילים שהגיעו לחופי הארץ בדי-די-טי, טרם שליחתם למחנות המעפילים בקפריסין או בעת כניסתם למחנה המעפילים בעתלית. בעת קליטת העלייה ההמונית בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים שהיו על עורם. פעולה זו נתפסה כמשפילה בעיניי חלק מהעולים".
 
אנייה קפלוס – שמה של האנייה בה עלתה סבתא לארץ.
אליהו סחרוב, "רכש אותה בקנדה, בשיתוף עם טדי קולק, ראש משלחת ההגנה בארצות הברית, אוניה בשם "קפלוס", שהגיעה לארץ בהפוגה השנייה, לקראת ההכנות להמשך המלחמה". 
 
אלוני יצחק:"אלוני יצחק הוא כפר נוער באזור הצפון ליד גבעת עדה השייך למועצה אזורית מנשה ונמצא ליד קיבוץ כפר גליקסון. כפר הנוער הוקם בשנת 1948 על ידי יחיאל חריף, על מנת לקלוט ילדים ניצולי שואה מארצות אירופה. הוא נקרא על שמו של יצחק גרינבוים שהיה ממנהיגי התנועה הציונית בפולין, חבר הסיים הפולני, חבר מינהלת העם ושר הפנים הראשון של מדינת ישראל.
 
תשע"ו

מילון

די-די-טי
DDT (או D.D.T, קיצור של: Dichloro-Diphenyl-Trichloro-ethane, בתעתיק לעברית: די-די-טי, או ד.ד.ט, קיצור של: דיכלורו-דיפניל-טריכלורו-אתאן), הוא חומר להדברת מזיקים ממשפחת האורגנוכלורינים (Organochlorine), ....בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, נהגו הבריטים לרסס את המעפילים שהגיעו לחופי הארץ בדי-די-טי, טרם שליחתם למחנות המעפילים בקפריסין או בעת כניסתם למחנה המעפילים בעתלית. בעת קליטת העלייה ההמונית בראשית ימי המדינה, נהגו לרסס את כל העולים החדשים בדי-די-טי, במטרה להשמיד טפילים שהיו על עורם. פעולה זו נתפסה כמשפילה בעיניי חלק מהעולים.

קפלוס
שם של אנייה. אליהו סחרוב, רכש אותה בקנדה, בשיתוף עם טדי קולק, ראש משלחת ההגנה בארצות הברית, אוניה בשם "קפלוס", שהגיעה לארץ בהפוגה השנייה, לקראת ההכנות להמשך המלחמה.

אלוני יצחק
אלוני יצחק הוא כפר נוער באזור הצפון ליד גבעת עדה השייך למועצה אזורית מנשה ונמצא ליד קיבוץ כפר גליקסון. כפר הנוער הוקם בשנת 1948 על ידי יחיאל חריף, על מנת לקלוט ילדים ניצולי שואה מארצות אירופה. הוא נקרא על שמו של יצחק גרינבוים שהיה ממנהיגי התנועה הציונית בפולין, חבר הסיים הפולני, חבר מינהלת העם ושר הפנים הראשון של מדינת ישראל.

ציטוטים

” השירות הצבאי "זו הייתה תקופה מדהימה כי שם מצאתי את בעלי ז"ל"“

הקשר הרב דורי