מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה וקליטתה של מרים בר

מרים
לבוב
האנטישמיות שחוותה מרים בילדותה הביאה לעלייתה ארצה

שמי מרים בר עליתי מרוסיה מהעיר לבוב לארץ בשנת  1948כשהגעתי לארץ הייתי ילדה קטנה בגיל 8 בערך .עלינו לארץ בעקבות בריחה של המשפחה שלי ובגלל אנטישמיות והתנפלויות על היהודים בעיר. המצב הכלכלי של הורים שלי ברוסיה היה מעולה, הייתה לנו מטפלת בבית  רצינו לעזוב את רוסיה בגלל האנטישמיות. אבא שלי היה יליד פולין ובשנת 57 ברוסיה אפשרו לתושבים עם אזרחות זרה לעזוב את הארץ ולחזור לפולין. אבא שלי החליט לעזוב ולצאת לפולין, הנסיעה הייתה קשה עם עיכובים רבים. הייתה ביקורת של התכולה שלקחנו אתנו והיינו צריכים לשלם שוחד בעבור התכולה. בפולין היינו בערך שלושה חודשים עד שאבא שלי סידר את כל הניירת בכדי לעלות לארץ. עלינו על אונייה והגענו לצרפת הינו חודשיים במחנה פליטים ולאחר חודשיים עלינו שוב על האונייה  והגענו לחיפה, בחיפה שלחו אותנו לנצרת עלית והיינו בין חמישים המשפחות הראשונות שגרו בעיר.

ילדות:

כילדה קטנה זכור לי ערב בו נשארתי עם סבתא בבית, וההורי נסעו לתאטרון , הבית היה מלא סורגים ומתחת למיטתי היה חלון גדול עם סורגים שהשקיף לחצר הפנימית של הבנין. כששכבתי במיטה שמענו מישהו מסתובב בחוץ ,סבתא שלי סגרה את האורות ונכנסה איתי למיטה התכסינו שתינו בשמיכה כשלפתע שמענו דפיקות בחלונות, מאחורי הסורגים היה איש גבה קומה שצעק :"אתם יהודים מסריחים אני אהרוג אתכם" הוא המשיך לצעוק עד שתייאש והלך. זה הפחיד מאוד  אותי ואת סבתא שלי.  מקרה נוסף שזכור לי היה בערב פסח כשהתכנסנו כל בני המשפחה אצל סבא וסבתא בזמן הנסיעה לכיוון הבית של סבתא באמצעות החשמלית, מחלון החשמלית ראיתי אדם גבה קומה מוזר, שעלה לחשמלית הוא דחף את האנשים עד שהגיע מאחורי אבי ופנה אליו ואמר לו: "יש לך פרצוף של יהודי, אני הולך להרוג אותך". הוא תקף את אבי. יחסי הכוחות לא היו הוגנים,  אבי היה קטן קומה והוא היה גבה קומה, הנהג עצר את החשמלית ואנשים ירדו מהחשמלית, גם אבי ואני ירדנו והסתתרנו באחת הסמטאות, בדיעבד  ידענו שהוא היה שיכור, נסענו במונית לסבא וסבתא. הנסיעה הייתה מאוד יקרה אבל לא הייתה לנו ברירה היינו חייבים לעזוב את המקום. חגגנו שם את חג הפסח כשהחלונות היו מכוסים בשטיחים כדי שלא יראו שאנחנו יהודים שחוגגים את חג הפסח. וגם מכוון שהיה אסור לחגוג את חגים היהודים.

אתאר את הקשיים בארץ : הורי עלו לארץ גרנו בנצרת ולאחר מכן בחיפה , התיישבות הייתה  של כל עולי פולין במקום אחד. התעסוקה הייתה מאוד קשה , אבי פתח חנות של מסגרות, דברי נוי וכלים לבית בתוך צריף. כשעברנו לפ"ת אבי פתח חנות זהה כשעיקר העיסוק היה בתחום הזגגות . ההשתלבות שלי בארץ הייתה טובה בנצרת מאחר שכולם היו עולים חדשים שדיברו את השפה הפולנית, במעבר שלי לפתח תקווה למדתי בבית ספר קרול באמצע כיתה ז, הקליטה הייתה טובה עד שהתחלתי להוציא ציונים גבוהים דבר שגרם לקנאה. אבל כשעליתי לתיכון הייתי חלק מהחברה ולא הייתה בעיה. לסיכום שמחה אני שעברנו לגור בארץ ישראל עד היום לא ביקרתי בארץ הולדתי .

 העשרה:

 תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל. הפירוש המילולי של המונח הוא "נגד השֵמִיִים", דהיינו שנאת כל בני הגזע השֵּׁמִי, אשר עמם נמנים בין היתר היהודים והערבים (על שמו של שם בן נח, על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית). בפועל, המושג אנטישמיות משמש לציון שנאת יהודים בלבד, והוא מעולם לא שימש לציון שנאה כלפי עמים שמיים אחרים. (ויקיפדיה)

 

תשע"ו    2016

מילון

מחנה פליטים
מחנה זמני שנבנה על ידי ממשלות, האו"ם, ארגונים בינלאומיים כמו הצלב האדום או ארגונים לא ממשלתיים ומטרתו לשכן פליטים. מחנה פליטים יכול להכיל מאות אלפים ואף מיליוני אנשים. כיוון שמחנות פליטים מוקמים, בדרך כלל, באופן מאולתר במצבים בהם נמנע מן הפליטים לחזור לבתיהם ומתוכננים לספק רק את הצרכים הפיזיולוגים הבסיסיים, הם חשופים יותר להיווצרות משברים הומניטרים. חלק מהמחנות סובלים מתנאי הגיינה וסניטציה נחותים, וחלקם, כגון עין אלחלוה בלבנון, מתפקדים כמחנות זמניים אך קיימים עשרות שנים, דבר היוצר השלכות חמורות על זכויות האדם של שוכניהם.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אתם יהודים מסריחים אני אהרוג אתכם“

”יש לך פרצוף של יהודי, אני הולך להרוג אותך“

הקשר הרב דורי