מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה ונפילתה של אימפריה

סבתי ואני בבר המצווה שלי
סבתי בדרך לטקס שריפת חמץ
חייהם של סבי וסבתי במרוקו והעלייה לארץ ישראל

סבתי מספרת:
שמי אידה דנינו שם משפחתי לפני חתונתי היה מור-יוסף. היו לי חמישה אחים: שניים מהם נפטרו בעודם תינוקות ונשארו לי שלושה אחים ואחות אחת. נולדתי בשנת 1943 במרוקו בעיר ששמה וארזזאת. עוד בהיותי ילדה קטנה אבי נפטר, מצב זה לא אפשר לי ללמוד.
 
עלייתה ונפילתה של אימפריה:
גרתי בקזבלנקה אצל דוד שלי כי אמי כל הזמן עבדה למחייתנו. דודי גידל אותי עד גיל בגרות, הייתי עוזרת לאשתו בבישולים וניקיונות ובעזרה בגידול ילדיהם. 
בגיל בגרות שכרנו חדר אני ושלושת אחי והתחלתי לעבוד בסריגים.
 לאחר מספר שנים בגיל 18 הכרתי את בעלי והתחתנו במרוקו.
שנתיים לאחר החתונה בשנת 1965 עלינו ארצה עם אמי ואחי.
תחילת דרכנו בארץ הייתה קשה: ההתמודדות הן מבחינת שפה והן מבחינת כלכלה. אך עם השנים הבנו שהגענו לארץ זבת חלב ודבש. רצינו לגור בתל אביב מכיוון שבעלי היה עובד שם אך בגלל שלא היה מקום היינו צריכים לגור במעברה שביבנה. גרנו בצריפים במעברה.
חודש אחרי עליתנו לארץ נקלטתי להריון ראשון והבאנו לעולם את יורם בני הבכור. 
בשנת 1966 אחרי הולדת בני הלכתי לעבוד עונה אחת בבית אריזה ואז נקלטתי להריון שני והבאתי לעולם את דורית בתי. אחרי הולדת בתי הפסקתי לעבוד מספר שנים. בשנת 1971 נקלטתי להריון שלישי  והבאתי לעולם את חגית, ואת בן הזקונים דותן ילדתי בשנת 1973.
לאחר מספר שנים שילדי גדלו התחלתי לעבוד במשק בית משנת 1976 ועד שנת 1991.
בשנת 1991 התחלתי לסבול מבעיות בלב ולכן הפסקתי לעבוד. בשל בעיות בלב עברתי שני ניתוחי לב פתוח. מודה לאל על התפקוד שלי ושמחת החיים מהנכדים ומילדי הדואגים לבריאותי.
היום אני גרה ביבנה עם בני הצעיר ויש לי 9 נכדים.
 
תשע"ו 2016

מילון

קזבלנקה
קזבלנקה היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. אוכלוסייתה מונה כ-3.3 מיליון נפש (2010), והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו, והנמל העיקרי של המדינה. העיר נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו, בעוד שבירת המדינה ומושב הממשלה הוא ברבאט.

ציטוטים

”תחילת דרכנו בארץ הייתה קשה, אך עם השנים הבנו שהגענו לארץ זבת חלב ודבש“

הקשר הרב דורי