מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתה של פאינה מלטביה לישראל

אני ונכדתי הילי
משפחת כצמן ברוסיה לפני העליה לישראל
סיפור העליה לישראל של משפחת כצמן

שמי פאינה כצמן, נולדתי בלטביה בעיר קנדבה בשנת 1946.

בשנת 1973 בעלי ואני החלטנו לעזוב את ברית המועצות ולעלות לארץ ישראל. בשנים האלו ברית המועצות לא נתנה אישור יציאה מהמדינה לאזרחים. בברית המועצות, בעלי עבד בבניית צוללות אטומיות (אקוסטיקה), העבודה הייתה סודית ובגלל זה יכולנו רק לחלום על עליה ארצה מכיוון שהיה לנו ברור שלא נוכל לעזוב. לא רצינו לוותר על חלום העליה ארצה ולכן בשלב הראשון בעלי עזב את העבודה הסודית, ובשביל הפרנסה עבד בחברת טלוויזיות.

ככה עברו 6 שנים. כל ערב אחרי העבודה חזרנו הביתה והקשבנו לתחנות הרדיו האמריקאיות והגרמניות שסיפרו ברוסית את כל האמת הקשה על מה שקורה בברית המועצות והציגו תמונה שקרית שבה יש שלטון שמתחשב באזרחים, וטוב לחיות שם. (בשקט בשקט כדי שהשכנים לא ישמעו… כי היה אסור לשמוע תחנות רדיו מארצות אחרות).

האמריקאים והרוסים עמדו לחתום ביניהם על הסכם, האמריקאים דרשו מהרוסים לתת ל-400 יהודים רשות לעזוב את רוסיה אחרת האמריקאים לא היו מוכנים לחתום על ההסכם. הרוסים היו מעוניינים בהסכם הזה, ולכן הסכימו לתת רשות ל-400 יהודים לעזוב את רוסיה.

כששמענו את הסיפור ברדיו רצנו מיד למשרד הפנים להגיש את הטפסים לקבלת אישור עזיבה. לאחר כמה חודשים אנחנו קיבלנו רשות לעזוב את רוסיה. היה לנו מזל גדול!

הזוית האישית

סבתא פאינה: אני נהניתי לעבוד עם נכדתי ושמחתי לספר לה את המורשת של המשפחה בגלות דרך העבודה הזאת.

הילי: אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבתי במפגשי הקשר הרב דורי. העבודה המשותפת, עזרה לי לשמוע עוד יותר על סיפור המשפחה. הפעילות עזרה לי לחזק את הקשרים עם סבתא ולגלות דברים שלא ידעתי.

מילון

אקוסטיקה
קשר שמיעה מצוללות אטומיות

ציטוטים

”"לא רצינו לוותר על חלום העליה ארצה!"“

הקשר הרב דורי