מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ מרומניה חיים חדשים ב"אלוני יצחק"

נעמי ורון במפגש הקשר הרב דורי
כאן נעמי והוריה
חיי הפנימייה אלוני יצחק

עלייה לארץ מרומניה והשתלבות לחיים חדשים בפנימיית "אלוני יצחק"

בשנת 1964 ראש ממשלת רומניה גאורגיו דג' נתן אפשרות ליהודי רומניה שרצו לעלות לארץ לצאת מיד מרומניה. לכן ב- 24/11/1964 הוריי, מיכאל פוקס פורני וקלרה, החליטו לעלות לארץ ישראל .

בארץ קיבלה את פנינו נציגת הסוכנות היהודית (סוכנות היהודית הוקמה ב1929 ופעלה להשבת יהודים לישראל. העלו כה 3000000 עולים שפוזרו והקימו בארץ כ1000 ישובים) נציגת הסוכנות שיכנה אותנו בפרדס רובין בצריף שוודי שכיום המקום נקרא גבעת שמואל.

נציגת הסוכנות חיברה ביני לבין נציג עליית הנוער (עליית הנוער הוקמה ב1964 שמטרתה להכשיר את הנוער העולה ללימוד העברית ולעבודה חקלאית) שהמליץ על הצטרפותי לפנימיית אלוני יצחק, אני הסכמתי. אלוני יצחק נוסד ב- 1948 עם הקמת המדינה והמייסדים היו יחיאל חריף ומשה קול.

20170119_124623_hdr

 

תיאור הפנימייה "אלוני יצחק"

על גבעה ירוקה בשומרון בלב חורש טבעי של עצי אלון עתיקים בין קיבוץ כפר גליקסון והמושבה גבעת עדה חבויים להם בתי כפר הנוער אלוני יצחק. כפר הנוער אלוני יצחק הוקם בראשית שנת 1948, על ידי תנועת הנוער הציוני, בשיתוף עליית הנוער. המטרה העיקרית שעמדה לנגד עיניהם של המייסדים הייתה קליטתם של ילדים ובני נוער שורדי שואה.  חברי התנועה, שהמתינו בכיליון עיניים במחנות הכשרה ברחבי אירופה ובמחנות המעצר בקפריסין לפתיחת שערי הארץ על מנת שיוכלו להצטרף ולעלות ארצה. מאז הקמתו ועד היום התחנכו בכפר הנוער "אלוני יצחק" אלפי בני נוער העולים מכל ארצות העולם. הם מצאו בו בית חם ואוהב, שסייע להם לעשות את הצעדים הראשונים בארץ, הקנה להם זהות חדשה ישראלית והכשיר אותם להתערות במדינה כאזרחים מועילים המממשים את מלוא הפוטנציאל הגלום בהם.

בין החניכים של מחזור הראשון של כפר הנוער היה פרופסור שלמה בן עמי, היסטוריון והיה שר החוץ בממשלת ישראל כאשר אהוד ברק היה ראש הממשלה. היום הוא משמש סגן נשיא "המרכז הבן לאומי לשלום" בטולדו ספרד. בזמני ניהלו את כפר הנוער "אלוני יצחק" שיפרא ויחיאל חריף. סיימתי את שהותי בפנימייה בשנת 1971 כאשר התגייסתי לצה"ל.

20170119_124719_hdr

 

חוויות מחיי הפנימיה

את היום היינו מתחילים עם השקמת הבוקר של אם הבית, שתמיד הייתה לה מילה טובה ליטוף נשיקה או חיבוק לכל אחד מהילדים. את ארוחת הבוקר היינו אוכלים בחדר אוכל משותף שהיה ממוקם במרכז כפר הנוער. את הגשת האוכל, ניקויי וסידור חדר האוכל היו עושים תלמידים שהיו משובצים לתורנות זו. כמו כן היו תורניים גם לשטיפת הכלים ועבודות מטבח. לאחר שעות הלימודים התלמידים היו מתפזרים לשאר עבודות כפר הנוער כגון: פינת החיי שכללה גינת ירק ובעלי חיים, מכבסה שכללה קיפול גיהוץ חלוקה בגדים נקיים לתאי התלמידים, תורנות נוי שדאג לתחזק את יופיו הטבעי של כפר הנוער, מרפאה, ברכה ותחזוקה של אולם הספורט.

כל ימות השנה התלמידים היו אחראיים לחדר האוכל, כמובן בהשגחת מבוגרים. הטבחית אסתר שהייתה מלכת היופי של הונגרייה הפליאה במטעמיה המגוונים והטעימים כל ימות השבוע. לחדר אוכל היו מגעים כאשר היה נשמע צליל פעמון, שגם על זה היה תלמיד אחריי שעל פיו יכולנו לדייק את השעון בדיוק. היום היחידי שהתלמידים לא היו אחראים על המטבח וכל הקשור אליו היה יום פורים, כאשר כל המורים המחנכים וכל עובדי הכפר מחופשים היו בתהלוכת קרנבל ששימחו את התלמידים.

בין השנים 1967 עד 1970 הייתה עלייה של מתנדבים לארץ מרחבי העולם והיו ביניהם גם כפר הנוער, שזכה לקבוצות נוער מתנדבים מארצות הברית. גם המתנדבים שולבו בחיי הפנימיה: לימודים, עבודות, מגורים משותפים וכו" לתלמידים עזרה מאד האינטגרציה הזו לימוד השפה האנגלית ולקשירת קשרים חברים. בפנימיה היו חוגים שונים כמו ריקודי עם, ספרייה, מקהלה שאף הוציאה תקליט עם מחרוזת שירי ארץ ישראל מחזור 1971. המקום הקרוב אליו היינו יוצאים בשבתות אחרי צהריים היה בעיקר הקיוסק של גבעת עדה המפורסם שמכר ממתקים ובעיקר מסטיק בזוקה שהיה המבוקש אם כל פתקיי העתידות (בגיל 21 תגיע לירח, בגיל 30 תהיה מפורסם וכו")

לאחרונה החלו פגישות המחזור שהעיקרי בניהם היה בתום 50 שנה של כל המחזורים שעשו ב"אלוני יצחק" עצמו. היתה התרגשות גדולה, מפגשים אחריי שנים רבות, החלפת כתובות ומשם ואלך לפי קבוצות שנתונים עברו המפגשים האלה למקומות פרטיים,  ומי ייתן במחזור 100 נוכל שוב להיפגש "באלוני יצחק" שוב.

מחזור 1971 עבורי, כבת יחידה להורים מבוגרים שעברו מלחמות עולם ומגוננים מידי, המעבר לכפר הנוער היה חשוב לעיצוב העצמאות האישית, מקום לקשירת קשרים חברתיים שעד היום טובים והם כאחים שלא היו לי, חברה מחבקת, מורים שדאגו לנו כהורים מחבקים מקשיבים ומכוונים (כמו דני לוי ו אוסי בידרמן חווה ציסמן ועוד). המקום עצמו היה כמו גן עדן של הטבע, שהשבילים, הספסלים והעצים אם היו מדברים היו מספרים הרבה סיפורי רגשות וסודות מהחניכים שהסתובבו בהם והם תמנו בתוכם.

הזוית האישית

נעמי פרידמן: כיום אני נשואה לארווין פרידמן זה 45 שנים וגרים ביבנה. לנו שניי ילדים טלי (רוויטל) סגל נשואה לישראל והם הוריי נכדינו עמית (בן 14 וחצי) עמרי ורון תאומים (בני 11 וחצי) שהם לומדים רבין בית ספר הירוק ביבנה  האחרי לפרויקט המקסים הזה של קשר רב דורי. לנו עוד בן איתן נשואי לשירי ולהם שני בנות עומר(בת תשע וחצי) ושקד (בת שש) שהם מתגוררים בקיבוץ נחשונים אך קשורים מאד ליבנה.

20170119_124614_hdr

 

 

מילון

סוכנות היהודית
שהייתה אחראית לעליית יהודים אחרי מלחמת העולם

ציטוטים

”"רק מי שעובד קשה משיג את מטרותיו בחיים"“

”כל החיים לומדים ולהינות ממה שיש“

הקשר הרב דורי