מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה לארץ ישראל בטיסה ישירה מבגדד

בתמונה אני רומי וסבא משה בבית ספר רמת חן.
בתמונה אני רומי וסבא משה בבית הספר רמת חן.
שינוי משמעותי בחיים

כשהייתי בן 5 שמתי לב שבבית שלי מדברים על מדינה אחרת והזכירו שמות כמו פלשתינה, ירושלים, ציון, ארץ אבות וארץ והבנתי שיש ארץ  מאובטחת שאנחנו רוצים להגיע לשם והבנתי ששם תהיה לנו מדינה רק של יהודים אך שהמצב שם לא טוב. לא היה שם מספיק בתים, לא היה מספיק אוכל, לא היה מספיק כבישים והמצב הביטחוני היה מאוד לא טוב. ואף אל פי כן רצינו מאוד להגיע לשם. אחריי שניים אפשרו ליהודים לעלות לארץ ונרשמנו לעלייה.

ליהודים בעירק היה רכוש רב שהיה להם קשה למכור אותו וחלק גדול מכרו את הבתים מאוד בזול או שפשוט נטשו את הבתים. לאבא של היה הרבה מאוד רכוש והוא לא רצה לעלות לארץ לפני שימכור לפחות חלק. לאחר מיכן החליט לשלוח אותי ואת אחותי עם משפחתה של אחותי הבכורה וכך נרשמנו כהילדים של אחותנו הבחורה. לאחותי נעימה היו חמישה ילדים משלה וכך בתעודות העליה היו לה שבעה ילדים שזה כלל אותי ואת אחותי. היו לי עוד שלושה אחים בוגרים ושתי אחיות בוגרות שעלו באופן עצמאי ואחר כך גם בעלה של הבכורה ואמא שלי עלו לארץ ואבא שלי נשאר לבד בעירק לנסות להציל רכוש ככול הניתן.

לארץ עלינו בטיסה ישירה מבגדאד לשדה התעופה שבלוד (היום קוראים לו בן גוריון). בשדה התעופה בלוד הסיעו אותנו לשער עלייה. בשער העלייה הגיע אחותי בלונש, לאסוף אותנו לדירה שאחיי שהגיעו לפנינו  לארץ הספיקו לקנות. בדרך משער עלייה לדירה בבני ברק הזהירה אותי אחותי, שלא שאתאכזב אם אני אראה שביתנו החדש מאוד קטן, כי הבית שלנו בעירק היה בית עם 12 חדרים והוא היה מאוד גדול כי היינו 9 אחים.

כשהתקרבנו לדירה בבני ברק ראיתי בתים גדולים ואמרתי לאחותי שהבתים פה מאוד גדולים ולמה היא אומרת שהם קטנים. באותו הזמן לא ידעתי מזה בתים משותפים וחשבתי שכל בית כזה שייך למשפחה אחת. כשהגענו לדירה התחלתי לחפש את המדרגות שעולות לקומה השנייה כמו שהייתי רגיל בבית שלנו בעירק וכל דלת שפתחתי בדירה ראיתי שאין מדרגות, אין קומה שנייה ויש רק שלושה חדרים, שרותים, אמבטיה ומטבח.

אחריי כמה שנים הבנתי שבעצם היה לנו מזל ולאחרים לא היה גם את הדירה הקטנה הזאת והם גרו באוהלים בלי ריצפה, בגשם ובקור ובחום הקיץ והם גרו שם במשך הרבה שנים.

ואף על פי כן הכול התקבל באהבה כי בנו למדינה שלנו, מדינת היהודים.

הזווית האישית

אנחנו מאוד נהננו מכתיבת הסיפור והיינו רוצים להגיד אחד לשני תודה.

מילון

פלשתינה
ארץ ישראל היא חבל ארץ הנמצא בדרום-מערב יבשת אסיה, בחלק של המזרח התיכון המכונה לבנט. על חלקה של ארץ ישראל שולטת כיום מדינת ישראל. בארץ ישראל התחולל חלק ניכר מן ההיסטוריה היהודית, ולכן רוב היהודים רואים בה מרכז לאומי יהודי. כמו כן, מוסלמים ונוצרים רבים רואים בארץ ישראל מרכז דתי בעל חשיבות היסטורית רבה. עמים שונים שכנו במהלך ההיסטוריה בארץ ישראל, וכיום חיים בה בעיקר יהודים וערבים. השם המקובל בלשונות אחרות לאזור הגאוגרפי המכונה בעברית "ארץ ישראל" הוא פלשתינה

ציטוטים

”ואף על פי כן הכול התקבל באהבה כי בנו למדינה שלנו, מדינת היהודים. “

הקשר הרב דורי