מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה בן חמו- סיפור חיים

עליזה בן חמו
עולים ממרוקו בשערי הארץ
על עלייתה של עליזה ממרוקו, החיים במעברה ולאחר מכן הקמת משפחה בראשון לציון

עליתי לארץ בשנת 1951. את ראש השנה עשינו באנייה. באנייה היו אני בעלי והילד והגענו לחיפה. אחיו של בעלי בא לקחת אותנו לירושלים ולא מצא רכב כדי לקחת אותנו. לכן, עשינו חג אצל דוד של בעלי בחיפה. לאחר מכן לקחו אותנו לשבוע בירושלים. כל יום היינו אצל דוד אחר.

משם לקחו אותנו למעברה. ובמעברה נכנסתי להיריון נולדה לי בת ולאחר שנתיים ילדתי בת נוספת.

הבת נשארה בתל אביב מכיוון שהייתה קטנה ועד היום אני רוצה למצוא אותה קראתי לה פנינה.

ואחרי זה הלכתי לבקר אותה פעם ראשונה הראו לי אותה דרך חלון. מסורקת. גדלה קצת. באתי אחרי חודשיים נוספים לבקר אותה. נתנו לי פתק לבקר אותה בבית חולים בתל אביב. כשנכנסתי לבית החולים, האחות הכניסה אותי לחדר קטן ולאחר עשר דקות בא רופא גבוה נכנס לחדר אמר לי שלום, את גברת בן חמו אמרתי כן את יודעת שהילדה מתה היום. בכיתי. אמר לי הרופא, תלכי למשרד חפשי עם תעודת זהות .הלכתי למשרד נתתי את התעודה באתי הביתה והתחלתי לבכות כי לא היה לי אף אחד רק הילד בן שנתיים. בעלי ואח שלו הלכו לתל אביב הלכו לבית חולים באבו כאביר .חיכינו שנתיים ונכנסתי להריון ילדתי ילדה נוספת  ואחרי חמש שנים ילדתי  בן.  עברנו לשיכון היה לי חשמל וגז וקניתי עגלה לילד וגידלתי אותו יפה ילד מקסים גדול שמן ואחרי שנה וחצי נולד לי עוד בן.

מלחמה: היינו במרוקו והתחילה המלחמה של הגרמנים שרצו להגיע אלינו ואמריקה עצרה אותם לא נתנו להם להיכנס התחילו לעשות כמו חג היו בחוץ שולחנות אוכל שימחה ריקודים בקיצור היה שמח ועלינו לארץ..

בית ומשפחה:1959 היו לי שני ילדים בן ובת הבן שלמה והבת יהודית והבן אחרי חמש שנים הבאתי את דוד ואחרי שנה וחצי הבאתי את יורם בשנת 1962. דוד נפטר היה יפה תואר היה בצבא צנח ממטוסים.

 

תמונה 1

כנפיים ומצנח – סמל הצנחנים 

 

לפני חמש שנים נפטר דוד, יש לו שתי בנות הבן הגדול לא התחתן עד גיל 40 אחרי שכבר כול אחיו התחתנו הייתה חתונה מיוחדת רקדנו שמחנו נהנינו…לפני 4 שנים האישה שלו נטלי נפטרה ממחלה נשמתה בגן עדן. הבת שלה יפה יש להם שתי בנות והם גרו באשדוד ולבת קוראים מישל וליזה אחותה בת 16 ואבא שלהם לא יכול היה להסתדר בלי האישה ואמא שלו מתה והיא הייתה אישה מאושרת הוריי נפטרו בירושלים בתלפיות ואבא חי אחרי אמא שלוש עשרה שנה ואז הוא נפטר ממחלה.

אח שלי גר בצרפת יותר צעיר ממני אחותי גרה בירושלים בפסגת זאב אח שלי נפטר לפני 4 שנים .

חתונה: התחתנתי בבית שבעה ימים הייתי בבית של ההורים שלי ועוד שבעה ימים בבית של ההורים של בעלי היה הרבה אוכל והמון אורחים לבשתי שמלה יפה שמתי מטפחת על הראש כדי שבעלי לא יראה אותי עשינו קידוש בבוקר בשעה עשר ישבנו כולם יחד לאכול לשתות ולרקוד ולשמוח יחדיו.

 תמונה 2

כלה מרוקאית ביום נישואיה

מילון

אבו כאביר
אבו כביר הייתה שכונה ערבית של יפו אשר הוקמה בשנות ה-40 של המאה ה-19 על ידי תושבי הכפר המצרי תל אל־כביר שבמצרים. תושביה הובאו למקום על ידי איברהים פאשה לאחר שכבש את ארץ ישראל מידי העות'מאנים. (טורקית). כיום שוכנת השכונה בדרומה של תל אביב. בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20 הוקמה שכונת נווה עופר (המכונה "תל כביר") מדרום לאבו כביר. לאחר מלחמת העצמאות הוארך רחוב הרצל, והוא חוצה כיום את המתחם.

ציטוטים

”עד היום אני רוצה למצוא אות ביתי. קראתי לה פנינה.“

הקשר הרב דורי