מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה לארץ ישראל – כפר ביל"ו

באר ראשונה כפר בילו (ויקיפדיה)
הטרקטור של כפר ביל"ו
אחותי בת 8 אמרה "זה לא ארץ ישראל זה בית סוהר".

שמי זהבה, נולדתי בפולין בשנת 1938, לארץ עלינו בשנת 1950 מפולין, אני הייתי בת 12. הגענו לשער העליה, שם היינו סגורים בלי יכולת לצאת. אחותי בת ה 8 אמרה: "זה לא ארץ ישראל זה בית סוהר".
 
שער העלייה – בית עולים פרדס חנה – בית עולים ירושלים  
משער העליה העבירו אותנו לבית עולים בפרדס חנה ומשם עברנו לבית עולים בירושלים  משום שלאמי היה אח בירושלים והיא רצתה להיות קרובה אליו. בינתיים אבי שמע שיש משק למכירה בכפר בילו ב', הוא נסע לשם וקנה את המשק באלף מאתיים לירות (זה היה הרבה כסף).
 
התחלה חדשה בכפר ביל"ו ב'
התחלנו להקים את המשק מההתחלה, כי במשק לא היה כלום. התחלנו לעבוד בשדות, קנינו עגלה וקיבלנו פרד בשותפות עם שני שכנים וכך התחלנו לפתח את כל המשק. במשך הזמן המשק שלנו התפתח מאוד והגענו לעשר פרות ועגלים, לול תרנגולות וסוס שאבא גידל אותו מזמן שהיה סייח קטן – קראו לו קריגר.
 
כילדים, עזרנו במשק. עבדנו באיסוף ירקות, יצאנו עם הפרות למרעה וקטפנו פירות מהעצים. אני אפילו זוכרת, שהיו לנו בחצר ליד הבית כמה גפנים. יום אחד, הושטתי את ידי לקטוף אשכול ענבים ונחיל של דבורים עקץ אותי ביד. היד התנפחה מאוד ושבועיים לא יכולתי להזיז אותה. כך המשכנו לעזור להורינו.
 
בשלב מסוים, אחי החליט שהוא מתגייס לצבא, אבל הוא היה רק בן 17. הצבא לא היה מוכן לקבל אותו, אלא בתנאי שההורים יסכימו ויתנו את חתימתם. ההורים לא כל כך רצו אבל הוא השפיע עליהם, הם חתמו והוא נהיה חייל.
 
עבודות המשק 
אני זוכרת שהיה לנו עץ שזיפים ואהבתי לקטוף את פירותיו, גם אהבתי לקטוף ירקות מהגינה. גם כשגדלתי, התחתנתי ועברתי לגור בחבצלת, עדיין חשבתי שצריך לעזור להורים. עזרתי בכל מה שיכולתי, בין היתר, במשלוח עופות למשחטה – זה היה כרוך באריזת העופות בארגזים. אפשר היה להכניס עשרה עופות חיים בארגז אחד. כך ארזתי שלושת אלפים עופות ועוד הייתי צריכה להעלות את הארגזים למשאית שהובילה אותן לתנובה, לשיווק. כל זה היה מתרחש בערב, באחת או בשתיים בלילה, אבי היה ממשיך ל"תנובה" ואני הייתי חוזרת הביתה

אני נזכרת בערב חג אחד (לא זוכרת איזה חג), לאמי היה קשה להרים חלון בשביל לנקות אותו. לקחתי את התינוקת שלי בעגלה והלכתי ברגל לביתם שבבילו, ניקיתי לאמי את כל החלונות והווילונות ואת כל מה שהיה קשה להרים. אחר כך חזרתי ברגל הביתה. לפעמים אבי היה מקפיץ אותי עם עגלה וסוס חזרה הביתה.

העשרה
משק: " זו יחידה כלכלית הכוללת בתוכה את סך המקורות, התוצר והצרכים של אותה יחידה. משק יכול לכלול בתוכו משקים קטנים רבים. למשל: משק־בית, משק כקבוצה או כמדינה. חווה חקלאית. (ויקימילון)
 
משק: ההסבר של זהבה: "זה מקום שבו יש מטעים, פרדסים,  מגדלים בו בעלי חיים כמו תרנגולות, פרות, אווזים, ברווזים, סוסים, ויש כלב ששומר על הכול. משק זה מקום שחייבים להתחלק בו בנטל. כולם צריכים לתת כתף, כי העבודה במשק לא נגמרת- היא נעשית יום ולילה. אם היינו רוצים לראות פרה יולדת היינו נשארים ערים כל הלילה".
 
כפר ביל"ו: "כפר ביל"ו הוא מושב ליד רחובות השייך למועצה אזורית גזר. שטח המושב נחצה על ידי כביש 40 לשניים – החלק הצפוני גובל בעיר רחובות (ביל"ו א'), והחלק הדרומי גובל במועצה המקומית קריית עקרון.
המושב הוקם ב-1932 במסגרת התיישבות האלף, על ידי קבוצת פועלים בשם "חבורת הדרום" שהתארגנה ברחובות. שם היישוב ניתן לכבוד 50 שנה לעליית הביל"ויים. שנת היסוד הרשמית של הכפר היא 1933 אך הפרדסים הראשונים נטעו ב 1932. ביולי 1933 היו במושב 39 משקים, אשר בכל אחד מהם היה בית, רפת וכ-12.5 דונם שברובם שימשו לפרדסים‏. בנוסף היו במושב 11 בתים ללא משק. בשנת 1950 הורחב הכפר‏ על ידי תוספת של 50 משפחות עולים שקבלו מאדמות הכפר עאקיר‏".

מילון

משק
משק זה מקום שבו יש מטעים, פרדסים, מגדלים בו בעלי חיים כמו תרנגולות, פרות, אווזים, ברווזים, סוסים, ויש כלב ששומר על הכול. משק זה מקום שחייבים להתחלק בו בנטל. כולם צריכים לתת כתף, כי העבודה במשק לא נגמרת- היא נעשית יום ולילה. אם היינו רוצים לראות פרה יולדת היינו נשארים ערים כל הלילה

כפר ביל"ו
כפר ביל"ו הוא מושב ליד רחובות השייך למועצה אזורית גזר. שטח המושב נחצה על ידי כביש 40 לשניים - החלק הצפוני גובל בעיר רחובות (ביל"ו א'), והחלק הדרומי גובל במועצה המקומית קריית עקרון. המושב הוקם ב-1932 במסגרת התיישבות האלף, על ידי קבוצת פועלים בשם "חבורת הדרום" שהתארגנה ברחובות. שם היישוב ניתן לכבוד 50 שנה לעליית הביל"ויים. שנת היסוד הרשמית של הכפר היא 1933 אך הפרדסים הראשונים נטעו ב 1932. ביולי 1933 היו במושב 39 משקים, אשר בכל אחד מהם היה בית, רפת וכ-12.5 דונם שברובם שימשו לפרדסים‏. בנוסף היו במושב 11 בתים ללא משק. בשנת 1950 הורחב הכפר‏ על ידי תוספת של 50 משפחות עולים שקבלו מאדמות הכפר עאקיר‏

ציטוטים

”לעזור מתוך רצון לעזור, בלי לצפות לתמורה“

הקשר הרב דורי