מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליה ותקומה

אני ונכדתי האהובה
סבתא חנה ואני
עליית המשפחה של סבתא

בשנת 1948, חודש מאי, עלתה לארץ משפחתי שכוללת את סבתי חנה, סבי אברהם, אמי רחל, (רייזלה) למשפחת קופוצינסקי, אבי חנן  לבית קוטלר ואני מירי בבטן אמי.הם היו ניצולי מלחמת העולם השנייה, שעברו את תופת השואה, איבדו בה את אחותם הבכורה ואת בנה הקטן. משפחתו של אבי חנן, נכחדה כולה בשואה. הם ברחו מהעיירה הבוערת בפולין,  עברו במחנה עבודה אכזרי ביותר, ברחו משם לסיביר אשר נמצאת ברוסיה, המושלגת והקפואה.

דודתי ובנה שניספו בשואה

 

מחנה נוער בפולין לפני השואה

חייהם היו קשים מאוד, הם סבלו מחוסר מזון, עבודה קשה בלי הפסקה, ומחסור בביגוד חם ומתאים למזג- האוויר.הם נאלצו לעזוב את המקום, ונדדו ימים ולילות למפגש עם כוחות ההצלה של בעלות הברית . בשנת 1948 עלו לאניית מעפילים שתוביל אותם לארץ, הייתה צפיפות גדולה מאוד באנייה שהטלטלה בים הגדול ,רוב האנשים סבלו מבחילות קשות מאוד, האנייה נאלצה לחמוק ממשטרת הימים האנגלית שרדפה אחרי אניות שהביאו פליטים רבים וניסתה למנוע את עלייתם לארץ. אחרי ימים רבים הם הגיעו לחוף תל-אביב, האנייה הופגזה מהחוף על ידי ערבים .אלו היו ימי מלחמת העצמאות, הם ירדו בחסות החשיכה והועברו מיד לאוהלים במעברה.

אחרי מספר חודשים אני נולדתי בבית-חולים הדסה בתל-אביב.

קראו לי מרים על שם אמא של אבי שנרצחה בשואה.  משפחתי התמקמה בדרום תל-אביב בשכונת פלורנטין.  התגוררנו בבית אחד עם סבי וסבתי. סבתא, חנה  נהגה לספר לי על קורות המשפחה בימי השואה. סבתא לעולם לא  התאוששה מהאובדן של ביתה הבכורה. גדלתי לצד הקמת המדינה. אבי היה צלם מקצועי, שהצטרף כאזרח לצה"ל, הוא ליווה את הרב הראשי של צה"ל בכל האירועים המיוחדים ותיעד אותם. לימים הוא הפסיק להיות בצה"ל ופתח חנות מול השעון ביפו, הוא הכיר איש ערבי שהפך להיות איש משפחה וכך אבי יכל להיכנס לחתונות בכפר "טייבה" ולצלם אותן.

 

זיכרון חזק

בהיותי בת שמונה פרצה מלחמת סיני, מלחמת סיני ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת לבין מצרים, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שנכבש.

היו הוראות להאפיל את הבתים, וכך למנוע ממטוסי האוייב לזיהוי הבתים, ולמנוע פגיעות רבות. התושבים היו מודאגים מאוד, ולחוצים ביותר, והקפידו לא לצאת בערב מהבית. למרות ההוראות של איסור להסתובב בחוץ בשעות הערב, משפחתי הייתה מוזמנת לחתונה בתל-אביב, שהחתן היה קצין ומגוייס, הוא קיבל חופשה קצרה ביותר רק לערב חתונתו. בחשות החשכה יצאנו לאירוע, ותוך כדי החגיגה הופעלה האזעקה, כולם ירדו למרתף המתינו עד לסופה, ועלו בחזרה והמשיכו בחגיגה, לרקוד לשיר ולשמח את הזוג הצעיר.

 

 

מילון

בעלות הברית
בעלות הברית הייתה קואליציה של ארצות הברית ומדינות נוספות אשר קיימו ברית לסיום מלחמת העולם השנייה ולטיפול בניצולים.

ציטוטים

”החיים הם מסע מסע מייאש או מסע מרתק - של אין ספור הזדמנויות לצמוח ולפרוח. “

הקשר הרב דורי